باوجود مخالفت عراقی‌ها، آمریکا قصد دارد بعداز سقوط داعش نیز به حضور خود در عراق ادامه دهد

11هزار آمریکایی مزاحم

آمریکایی‌ها سال 2003 عراق را اشغال کردند. ده سال بعد یعنی 2013 گفتند طبق یک برنامه حساب شده نیروهای خود را از عراق خارج می‌کنند. با شروع حملات گسترده تکفیری‌ها در سال 2014 یک بار دیگر آمریکایی‌ها بهانه پیدا کردند تا بساط خود را در عراق پهن کنند. حال با اتمام خلافت تکفیری‌ها و تار و مار شدن پسمانده‌های داعش، آمریکایی‌ها به دنبال بهانه‌های دیگری برای ادامه حضورشان درعراق هستند. این در حالی است که مقامات رسمی دولت عراق می‌گویند از آنجا که مبارزه با تروریسم در کشورشان به همت نیروهای مردمی به پایان خود رسیده است باید نیروهای بیگانه بخصوص آمریکایی‌ها هرچه زودتر خاک این کشور را ترک کنند .
کد خبر: ۱۱۲۶۷۶۸

11 هزار نظامی آمریکایی

هرچند آمار روشن و دقیقی از تعداد سربازان آمریکایی در عراق وجود ندارد، اما تا پیش از این تخمین زده میشد بین چهار تا پنج هزار نیروی آمریکایی درعراق حضور داشته باشند. اما حالا یک روزنامه قطری دست به افشاگری جدیدی زده و میگوید بیش از 11هزار نظامی آمریکایی درعراق حضور دارند .

به گزارش ایسنا، روزنامه العربی الجدید در گزارشی نوشت: بیش از 11 هزار نظامی آمریکا در پایگاههایی در غرب، شمال و مرکز عراق هستند. این نظامیان، مشاور، مربی، افسر رصد و تحویل اطلاعات و مسئول فنی و مسئولان شرکتهای امنیتی هستند. بعد از نیروهای آمریکایی، نیروهای انگلیسی، استرالیایی، بلژیکی، کانادایی، دانمارکی، فرانسوی، آلمانی، ایتالیایی، هلندی، اسپانیایی و ترکیهای هستند. همچنین نظامیانی از کشورهای دیگر مثل سوئد و مجارستان نیز برای آموزش نظامی و حمایت لجستیکی در عراق هستند.

این روزنامه به نقل از یک رهبر برجسته در ائتلاف ملی عراق نوشت: نمایندگانی از فراکسیونهای مختلف برای ایجاد جدول زمانی جهت خروج نیروهای خارجی بویژه نیروهای آمریکایی بر نخستوزیر فشار خواهند آورد.وی تأکید کرد: پارلمان برای خروج نیروهای خارجی جدول زمانی مشخص نکرده، اما از دولت خواسته است یک جدول زمانی را مشخص کند. براساس تحرک برخی نمایندگان اقدامات آتی شامل به جریان انداختن مفاد قانون اساسی درخصوص منع حضور نیروهای خارجی بدون موافقت پارلمان است. این گزارش درحالی منتشر میشود که تاکنون بارها نمایندگان پارلمان عراق از دولت خواستهاند درباره نحوه و میزان حضور نیروهای آمریکایی در عراق شفافسازی کرده و برای خروج آنها برنامهریزی کند. چندی پیش نیز آمریکاییها در یک خبر تبلیغاتی اعلام کردند تعدادی از نیروهای خود را از عراق به افغانستان منتقل خواهند کرد.

گزارشهای دیگر نشان میدهد آمریکاییها درعراق جا خوش کرده و به این آسانی حاضر به ترک این کشور نیستند. در خبرها آمده بود آمریکاییها حتی برای ایجاد چندین پایگاه در حاشیه مرزهای عراق و سوریه برنامه ریزی کردهاند. همین مساله موجب شد ترکیه بهانهای برای یک حمله سراسری به شمال سوریه و اشغال بخشهایی از خاک این کشور پیدا کند. بسیاری از ناظران میگویند حال که مبارزه با تکفیریها به پایان رسیده، نیروهای آمریکایی هیچ دلیلی برای حضور در عراق نداشته و باید هرچه زودتر خاک این کشور را ترک کنند .

افول تروریسم در عراق

آخرین آمارهای نمایندگی سازمان ملل در عراق معروف به یونامی، نشان میدهد آمار تلفات انسانی ناشی از خشونتها و عملیات تروریستی و درگیریهای مسلحانه در این کشور بشدت در حال کاهش است. این منبع آخرین گزارش خود را درباره تلفات انسانی خشونت، تروریسم و درگیری مسلحانه در عراق در ماه فوریه2018 اعلام کرد و گفت 91 نفر براثر این حوادث در عراق کشته و 208 نفر دیگر زخمی شدهاند. این درحالیاست که آمار تلفات انسانی در ماه فوریه 2017 (مدت مشابه آن در سال گذشته) 392 کشته و 613 زخمی بوده است. همچنین آمار تلفات انسانی در شش ماه گذشته (از سپتامبر 2017 تا فوریه 2018) سیر نزولی تلفات انسانی را در عراق در نتیجه سرکوب تروریسم در این کشور نشان میدهد.

دولت عراق در 9 نوامبر 2017 به طور رسمی پایان نظامی داعش و پاکسازی اراضی عراق را از وجود این گروه تروریستی اعلام کرد. برخی کارشناسان امنیتی پیشبینی کردهاند هرچه عراق به زمان برگزاری انتخابات در 22 اردیبهشت 97 نزدیک میشود، بتدریج آستانه خشونتها در این کشور نیز رو به افزایش میگذارد.

همه اینها نشان میدهد عراق به همت نیروهای مردمی و رزمندگان الحشد الشعبی به سمت امنیت و ثبات پیش میرود . به همین دلیل حضور نیروهای بیگانه دراین کشور توجیهی نداشته و دولت حیدر العبادی باید هرچه زودتر تکلیف آنها را روشن کند. جعفر الحسینی، سخنگوی گردانهای حزبا... عراق میگوید، حضور نیروهای آمریکایی نهتنها هیچ ثباتی را به همراه ندارد بلکه خود عاملی برای بی ثباتی در آینده عراق خواهد بود. وی در گفتوگو با شبکه خبری المیادین اظهار کرد: حضور آمریکاییها در عراق به منزله اشغال این کشور است و نمیتوان درباره عنوانی برای حضور آنها در عراق بحث و مذاکره کرد. ائتلاف ضدداعش به رهبری آمریکا بدون خواست عراق ایجاد شد و نیروهای آمریکایی نیز با زور وارد عراق شدند. ما در عراق هیچ نیازی به آمریکاییها تحت عنوان مشاور نظامی یا مربی آموزشی نداریم.

تاکید بر حاکمیت عراق

ابراهیم الجعفری، وزیر خارجه عراق در اظهاراتی هشداردهنده گفت وجود پایگاههای نظامی آمریکایی در عراق باید در چارچوب حفظ حاکمیت ملی کشور باشد. به گزارش سومریه نیوز، وی در پایان سفرش به مسکو گفت: دولت عراق همواره بر لزوم حفظ حاکمیت خود بر تمام خاک کشور تأکید داشته و درباره مساله حاکمیت با هیچکس تعارف ندارد. الجعفری اضافه کرد: وجود پایگاههای نظامی آمریکایی در گرو حفظ حاکمیت کشور است. شبیه پایگاههای آنها در کره، ترکیه، ژاپن و بسیاری از کشورهای دیگر جهان است که بعد از پایان جنگ جهانی دوم ایجاد شد و وجود این پایگاهها نیز در چارچوب حاکمیت این کشورهاست. الجعفری گفت: زمانی که خواهان کمک شدیم من در سال 2014 در شورای امنیت گفتم که نمیخواهیم این کمک به ایجاد پایگاه نظامی در عراق تبدیل شود بلکه به گونهای باشد که حاکمیت و استقلال کشور حفظ شود و دائمی نباشد.وی تأکید کرد: حاکمیت عراق خط قرمزی است که تجاوز از آن ممکن نیست، سازش درباره آن نیز امکان ندارد. این مساله به عراق مربوط است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها