افزایش 44 درصدی جرایم سایبری، وقوع 46‌درصد جرایم در تلگرام، افزایش 84 درصدی کشف جرایم مجازی و ثبت کلاهبرداری مالی به عنوان مهم ترین جرم فضای سایبری از موضوعات مهم مطرح‌شده در نشست سالانه پلیس فتا بود. دستگیری فردی که با اسکیمر حساب 2000 نفر را خالی کرده بود، هم از مهم ترین اخبار حاشیه‌ای این نشست بود.
کد خبر: ۱۱۲۵۲۶۶

به گزارش جامجم، نشست سالانه روسای پلیس فتا و معاونان حوزه مرکزی دیروز با حضور فرمانده نیروی انتظامی در سالن اجتماعات پلیس فتای کشور برگزار شد. سردار حسین اشتری در حاشیه این نشست در جمع خبرنگاران گفت: در نشست امروز، مأموریت و عملکرد امسال این پلیس بررسی و اولویتهای آن برای سال آینده در حوزه فضای مجازی نیز اعلام شد.

فرمانده ناجا با بیان این که بحمدا.. پلیس فتا با ظرفیت و توان خوبی که دارد، اقدامات مطلوبی انجام داده است، گفت: امسال جرایم در فضای مجازی نسبت به سال گذشته رشد 44 درصدی داشته در حالی که کشفیات این حوزه افزایش 84 درصدی دارد.

وی کلاهبرداریهای مالی و برداشتهای غیرمجاز از حسابهای بانکی مردم را در صدر جرایم سایبری معرفی کرد و افزود: انشاءا... با هوشیاری بانکها و مردم جرایم در این حوزه کاهش یابد.

فرمانده نیروی انتظامی با تأکید بر لزوم مدیریت هوشمندانه فضای مجازی، بیان کرد: از مسئولان محترم این حوزه میخواهم فضای مجازی بویژه در مواقع حساس با هوشمندی، درایت و توانمندی بیشتر مدیریت شود.

سردار اشتری درباره جرایم پولشویی، عنوان کرد: خوشبختانه امروز شاهد یک ارتباط و تعامل خوب بین موسسات مالی و اعتباری، بانکها و مراکزی که به نوعی با پول سروکار دارند، هستیم البته این ارتباطات در شکل ایدهآلی نیست و ان شاء ا... بهتر شود ؛ ولی در تلاش هستیم با اقدامات پیشگیرانه و پیشدستانه از وقوع جرایم جلوگیری کنیم.

سردار اشتری در پاسخ به پرسشی در خصوص ارزهای دیجتیال و موضع پلیس، گفت: موضع پلیس؛ موضع مسئولان اقتصادی کشور است و در جهت اهداف مد نظر به مسئولان کمک میکنیم، همواره در تلاش هستیم تجهیزات را به روز کرده و اشراف پلیس را بر موضوعات این چنینی توسعه داده و تقویت کنیم و هرمقداری که مسئولان تقاضای کمک داشته باشند ما آماده همکاری و تعامل هستیم.

46درصد جرایم در تلگرام

رئیس پلیس فتای ناجا نیز در حاشیه این همایش متوسط زمان رسیدگی به پروندههای حوزه سایبری را به صورت میانگین هشت روزاعلام کرد و گفت: بیش از 46 درصد جرایم در تلگرام، 20 درصد در اینستاگرام و بقیه در 930 سایت فعال کشور رخ میدهد.

سردار کمال هادیانفر در خصوص تلگرام و نظارت بر آن گفت: در تلگرام بر اساس چهار سیاستی که تلگرام به ما تحمیل کرده، بر اساس موضوعات تروریستی و... روزانه شاید 100 تا 200 کانال برای حذف و موضوعات غیراخلاقی ارسال شود که بخشی حذف میشود و بخشی نه.

وی در خصوص مسدود شدن کانال «آمدنیوز» نیز عنوان کرد: در این مورد توضیحات لازم رسانهای ارائه شده است . وزیر ارتباطات به مدیر تلگرام درخصوص فعالیت آمد نیوز بر مبنای توزیع تشویق به خشونت ایمیلی زدند و ادامه ماجرا اتفاق افتاد .

رئیس پلیس فتای ناجا درباره برخی کسب و کارهای اینترنتی، خاطرنشان کرد: فعالیت اقتصادی در تلگرام بدون کنترل است و شاهد انواع کلاهبرداریها در این حوزه هستیم، به مردم توصیه میکنم حتما از سایتهای دارای «نماد اعتماد» خریداری کنند چرا که این سایتها شناسایی شده و زیر نظر اصناف و مراجع مربوط فعالیت میکند.

هادیانفر درباره هک 120 سایت در روزهای اخیر عنوان کرد: برخی شرکتها سایتهایی را ایجاد و پس از مدتی رها میکنند، در واقع سایتهای هک شده دارای سی ام اس مشترک بوده و از این طریق هک شده اند که این موضوع در حوزه فضای سایبری از ساده ترین کارهایی است که رخ میدهد. از سال 95 به بعد و بعد از ماجرای هک سایت مرکز آمار ایران، هشدارهای لازم در خصوص حفرههای امنیتی به شرکتها و سازمانهای دولتی داده شده و این موارد امنیتی لحاظ شده است. رئیس پلیس فتا افزود: امسال بیش از 2000 نفر در کشور از طریق اسکیمر مورد سرقت قرار گرفتند که متهم در کمترین زمان دستگیر و تحویل مراجع قضایی شد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها