رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران با غیرقانونی خواندن نگهداری و فروش حیوانات وحشی اعلام کرد سودجویی برخی افراد در ایام پایانی سال نه‌تنها حیات‌وحش را دستخوش چالشی بزرگ می‌کند بلکه عاملی برای انتقال بیماری‌های مختلف مشترک میان انسان و حیوان شناخته‌شده است.
کد خبر: ۱۱۲۴۷۷۱
هشدار درباره خرید و فروش نوروزی سمندر، مار ، لاک پشت و... / جزئیات بازرسی و نظارت در سطح شهر و فضای مجازی

محمدحسین بازگیر، در این زمینه به جام جم آنلاین گفت: تغییر سبک زندگی گروهی طی یک دهه گذشته و افزایش علاقه به نگهداری برخی گونه‌های جانوری که اصولاً نمی‌توان آنها جزو حیوانات خانگی دسته‌بندی کرد، باعث بروز آسیب‌های اجتماعی و محیط زیستی قابل‌توجهی شده است.

بازگیر در ادامه افزود: مشکل اصلی نگهداری از حیوانات وحشی در منازل بخصوص ایام پایانی سال این است که به دلیل سختی نگهداری حیواناتی چون سمندر لرستانی، مار، لاک‌پشت، تمساح، و ... خریداران به‌سرعت از آنها خسته شده و در تلاش هستند این حیوانات را در طبیعت اطراف محل اقامت خود رها کنند.

وی تأکید کرد: اصولاً هنگامی‌که یک‌گونه جانوری را از زیستگاه اصلی جدا می‌کنیم، اولین مشکل برای همان زیستگاه ایجاد می‌شود به این دلیل که آن منطقه با جانداران ساکن خود دارای تعادل است و به‌واسطه شکار یا انتقال جانداران به زیستگاهی جدید تعادل مذکور برهم می‌خورد.

بازگیر معتقد است وقتی جانداری از یک زیستگاه حذف می‌شود یا گونه‌ای به آن افزوده می‌شود تعادل و توازن منطقه برهم‌خورده و دیگر جانداران بومی زیستگاه تحت تأثیر این عدم تعادل قرار می‌گیرد تاجایی باید آینده شومی برای مهمان و میزبان متصور باشیم.

وی با تأکید بر به مخاطره افتادن ذخایر ژنتیکی منطقه با این نقل‌وانتقال‌های غیرقانونی افزود: برخی از حیواناتی که اخیر به‌عنوان حیوان خانگی از آنها یاد می‌شود؛ گونه‌های مهاجمی هستند که با رهاسازی آنها در منطقه‌ای غیربومی، نسل جانداران موجود منطقه میزبان را با چالش مواجه خواهند کرد.

این مقام مسئول در سازمان حفاظت از محیط‌زیست به خبرنگار ما گفت: نکته قابل‌توجه دیگری که اخیر شاهد آن هستیم مربوط به انتقال انواع بیماری مشترک میان حیوان و انسان است که به‌واسطه ورود حیوانات وحشی به محیط زندگی افراد ایجادشده است.

بازگیر با اشاره به برخی بیماری‌های مشترک بین انسان و حیوانان افزود: تب‌روده، بیماری‌های انگلی، مشکلات تنفسی، بیماری‌های چشمی و حتی سقط‌جنین ازجمله خطراتی هستند که سلامتی افراد را تهدید می‌کند.

به اعتقاد وی چشم و هم‌چشمی اصلی‌ترین دلیل افزایش تقاضای خرید حیوانات وحشی و بعضاً حیوانات خانگی شده است که لازم است برای کنترل این روند فعالیت‌های فرهنگی گسترده‌ای از سوی مسئولان و نهادهای مردمی صورت پذیرد به این دلیل که برخی از عادات بافرهنگ بومی کشورمان متناقض بوده و می‌تواند مشکلاتی ایجاد کند.

این مقام مسئول تأکید کرد: البته این مشکلات مربوط به نگه‌دارندگان حیوانات یادشده نیست چون امروزه زندگی شهری باعث شده محیط زندگی ما کوچک شده باشد و آپارتمان‌نشینی رواج یافته باشد به همین دلیل همسایگان افرادی که حیوان در منزل نگهداری می‌کنند نیز از نظر جسمی و روانی تحت تأثیر قرار خواهند گرفت.

بازگیر با اشاره به اینکه سازمان محیط‌زیست بطور کلی منطبق با قانون نسبت به این موارد واکنش نشان خواهد داد به خبرنگار ما گفت: با در نظر گرفتن روند افزایشی تقاضا در ایام پایانی سال و تجارب سنوات گذشته از ابتدای اسفندماه سال جاری اکیپ‌های کارشناسی در مناطقی که به‌عنوان مناطق مستعد تخلف، عرضه یا نگهداری این‌گونه حیوانات شناسایی‌شده‌اند، مستقرشده‌اند و کنترل قابل قبولی دارند.

رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران درباره خریدوفروش حیوانات در دنیای مجازی نیز گفت: همان‌طور که قبلاً نیز اشاره شد به دلیل کنترل دقیق و گسترده مأموران برخی از سودجویان فعالیت خود را در دنیای مجازی گسترش داده‌اند که باید بدانند سازمان محیط‌زیست با همکاری پلیس فتا این بازار را هم تحت نظر قرار داده است و با تشکیل پرونده برای متخلفان در مراجع قضایی سعی براین است که این محیط نیز برای تخلف‌های مشابه محدود بشود.

وی تأکید بهترین راهکار برای کاهش هرگونه جرائم این‌چنینی مشارکت مردم همانند کشورهای توسعه‌یافته است که معمولاً نهادهای غیردولتی و مردمی فعالیت اصلی را با توجه به دغدغه‌هایشان برعهده‌گرفته‌اند و دولت ناظر و تسهیل‌کننده شرایط دستیابی به اهداف تعیین‌شده است.

این مقام مسئول اعلام کرد هموطنان در صورت مشاهده هرگونه تخلف در این زمینه می‌توانند موارد را به سامانه 1540 به‌صورت شبانه‌روزی اطلاع دهند و با دریافت کد پیگیری از تمامی مراحل رسیدگی نیز مطلع شوند.

بازگیر تصریح کرد: هر پیامی که درباره محیط‌زیست در این سامانه ثبت شود به‌عنوان دستور کاری در بخش‌های مربوطه تلقی شده و درنهایت تا رسیدن به نتیجه منطقی پیگیری خواهد شد ازاین‌رو هرچه مردم بیشتر مشارکت داشته باشند می‌توانیم سریع‌تر مشکلات را برطرف کنیم.

رئیس اداره محیط‌زیست شهر تهران درباره آلودگی پرندگان دریاچه مصنوعی خلیج‌فارس به ویروس آنفلوانزای مرغی نیز به جام جم آنلاین گفت: اگرچه سازمان محیط‌زیست به‌عنوان متولی حیات‌وحش شناخته می‌شود اما درباره هرگونه بیماری و راهکارهای مقابله یا درمان آن به سازمان دامپزشکی مراجعه می‌کند، بنابراین انتشار هرگونه هشدار و اعلام شرایط خاص از طریق همان سازمان خواهد بود.


عماد عزتی / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها