در روز 19بهمن خبری منتشر شد مبنی بر این‌که کاووس سید امامی، استاد 64 ساله دانشگاه و فعال محیط‌زیست در زندان اوین خودکشی کرد. همزمان دادستان تهران گفت همه اعضای یک سازمان غیر‌دولتی محیط‌زیستی به اتهام جاسوسی بازداشت شدند. پس از انتشار خبرهای اولیه که بلافاصله در صدر خبرهای رسانه‌های بیگانه قرار گرفت، جزئیاتی تازه از ماجرای بازداشت و خودکشی سیدامامی منتشر شد؛ جزئیاتی که هرچه بیشتر بررسی می‌شود، پرده از رازهایی درباره پروژه «جاسوسی زیست‌محیطی» در ایران برمی‌دارد.
کد خبر: ۱۱۲۲۸۷۳

سید امامی که بود؟

احمد سیدامامی، پدر کاووس سید امامی از نمایندگان دو دوره مجلس شورای ملی و از سناتورهای زمان پهلوی بود که برای مقاصدی نامعلوم بارها به اسرائیل سفر کرده بود. کاووس سید امامی 16 سال در آمریکا زندگی کرد، اما تابعیت کانادایی داشت. او دوره تحصیلی خود را از لیسانس تا دکتری در آمریکا گذراند. او اعلام کرده بود لائیک است و اعتقادی به دین ندارد. او دکترای جامعهشناسی، عضو هیات علمی دانشکده معارف اسلامی و علوم سیاسی دانشگاه امام صادق، استاد ارتباطات و مدیرعامل مؤسسه «حیاتوحش میراث پارسیان» بود. سید امامی از سال86 با تاسیس موسسه میراث حیات پارسیان با تیم سفارش شده از طرف سرویسهای جاسوسی غرب روی بحرانهای زیست محیطی ایران بویژه مساله آب و چگونگی قحطی و خشکسالی، تحقیقات گستردهای را انجام میداد و با پوشش این فعالیتها اقدام به شبکه سازی میکرد. او و تیمش برای پیگیری اهداف ذکر شده همه نقاط ایران را مورد بررسی قرار میدادند و هیچ نقطهای برای این گروه جزو مناطق ممنوعه به حساب نمیآمد. این گروه در کنار موسسات نظامی و امنیتی و با پوشش فعالیتهای تحقیقاتی به جمع آوری اطلاعات میپرداختند. اطلاعات پیرامون این مراکز از سوی سرویسهای اطلاعاتی در اختیار این گروه قرار میگرفت و برای دستیابی به اطلاعات بیشتری در پوشش یک گروه محیطزیستی به مجاورت این مراکز میرفتند و البته در این زمینه مجوزهای قانونی نیز از دستگاههای مسئول دریافت میشد که این مساله نیز از جمله نکات قابل تاملی است که باید به آن پرداخته شود.

دلایل یک خودکشی جنجالی

جعفری دولت آبادی، دادستان استان تهران درباره علت بازداشت و مرگ کاووس سید امامی استاد دانشگاه میگوید: این فرد یکی از همان متهمان جاسوسی بوده و با توجه به اینکه میدانسته اعترافات زیادی هم علیه وی شده و هم خود اعترافاتی داشته، در زندان دست به خودکشی زده است.

جعفری دولتآبادی در اظهاراتش عنوان کرده بود: تعدادی از متهمان وابسته به شبکههای اطلاعاتی بیگانه اقدام به جمعآوری اطلاعاتی از برخی مراکز داخلی کرده و به بیگانگان انتقال داده بودند. اطلاعات موجود از پرونده سیدامامی حکایت از آن داشت که این فرد چند روز قبل از اعلام دستگیری از سوی دادستان تهران دستگیر شده و در جریان بازجوییها به انتقال حجم زیادی از اطلاعات محرمانه به سرویسهای جاسوسی خارجی اعتراف کرده است. همچنین مشخص شد این فرد در مواجهه با بازجویان پرونده از بالا بودن حجم اطلاعات بازجویان از پروندهاش شوکزده و بهتزده شده و در لحظاتی دور از چشم زندانبانان و در محلی که نگهداری میشد با دار زدن خویش دست به خودکشی زده است.

فعالیت در گروههای محیطزیستی با اتهامات جاسوسی

تنها ساعاتی پس از انتشار این خبر، برخی شبکههای معاند و رسانههای ضد انقلاب از مرگ کاووس سیدامامی استاد دانشگاه خبر دادند که مشخص شد این فرد یکی از افراد دستگیر شده در پرونده جاسوسی بوده است. جریانات ضدانقلاب تلاش بسیار کردند خودکشی سیدامامی را به عنوان جنایت قلمداد کنند. روالی که البته تا کنون این رسانهها در پیش میگرفتند و هر اتفاق قضایی، انتظامی، اطلاعاتی و امنیتی را به عنوان اقدامی علیه ملت ایران و نقض آزادیهای حقوقی تعبیر و تفسیر میکردند. در این زمینه دو تلویزیون بیبیسی فارسی و ایران اینترنشنال با ارائه گزارشهای متعددی و مصاحبه با برخی فعالان سیاسی و کارشناسان محیطزیست، تلاش فراوانی برای ابهامآفرینی پیرامون این موضوع کردند. اخبار دریافتی، حاکی از این است که گروه حیاتوحش پارسیان با شرکت ایران سافاری به مدیریت دیوید لیلین، ارتباطات نزدیکی داشت. گروه مذکور در پی جمعآوری اطلاعات هوشمند جغرافیایی به همراه تهیه نقشهها، تغییرات محیطی و... بود. لیلین در دانشگاه اورگان آمریکا، برنامه مدیریت بحران آب و تغییرات را پیگیری میکند و مدیر بخش ذخیره اطلاعات آبهای خاورمیانه است و یکی از موضوعاتی که از سوی این گروههای محیطزیستی مطرح میشود، کمبود آب یا جنگ آب در خاورمیانه است. این گروه با هدف نفوذ در مراکز نظامی، علمی و اقلیمی از طریق برخی سازمانهای مردمنهاد(NGO) بود که به صورت تخصصی در حوزههای محیطزیستی پروژه داشتند. یک نمونه از این پروژهها بررسی اقلیمی بحران آب در ایران بود. این تیم در مطالعات خود اعلام کرد ایران در مرحله ورشکستگی سرزمینی قرار دارد و تنها راه کشت فراسرزمینی است. یعنی به جای افزایش و رونق کشاورزی در کشور و مدیریت منابع آبی، سیاستهای اقتصادی ایران باید واردات محصولات کشاورزی بویژه محصولات تراریخته باشد. آنها با پهن کردن چتر فعالیتهای جاسوسی خود در مراکز حساس و امنیتی ایران و با نصب دوربینهای منحصر به فرد و دستگاههای فوق پیشرفته، اقدام به جمع آوری اطلاعات میکردند.

حضور در برخی دانشگاههای غربی و رژیم صهیونیستی در پوشش همین فعالیتهای علمی و محیطزیستی از دیگر اقدامات این گروه بود. در همین زمینه جعفری دولت آبادی، دادستان تهران اعلام کرد در تحقیقات انجام شده برخی متهمان به انجام سفرهای متعدد به سرزمینهای اشغالی به منظور شرکت در کنفرانس منارید که با حضور افسر اطلاعاتی موساد در رژیم صهیونیستی برگزار شده، اقرار و اذعان کردهاند.

شکار جاسوسها در «منطقه ممنوعه»

ابهامات درباره پیداوپنهان پرونده جاسوسانی که بهنام محیطزیست، اطلاعاتی درباره مسائل دفاعی یا حتی هستهای ایران شکار میکردند، ادامه داشت تا این که پنجشنبهشب، مستندی با عنوان «منطقه ممنوعه» پخش شد که در آن، ابعادی تازه از این پرونده مورد توجه قرار گرفت.

فساد بالای اعضای تیم جاسوسی، خانههای تودرتوی جاسوسان در مناطق شمالی تهران، محتوای فیلمهای گرفته شده بهنام دفاع از «یوز ایرانی» و مسائل دیگری از این دست تنها بخشی از محتوای این مستند بود که برای اولین بار منتشر میشد. افزون بر این، آنطور که برخی رسانههای داخلی اشاره کردهاند، یکی از نقاط مبهم پرونده سیدامامی، ارتباطات نزدیک او با فردی به نام گری لوئیس، نماینده سازمان ملل در ایران است. لوئیس بعد از اعلام خبر خودکشی سیدامامی چنین توئیت کرد: «او انسان خوبی بود که به طبیعت و ایران عشق میورزید. او دوست من بود و ما در غم از دست دادن او شریک هستیم.»

پشتپرده یک مافیای جاسوسی

انتشار خبر مربوط به بازداشت یک گروه مرتبط با فعالیتهای محیطزیستی و همچنین خودکشی یکی از اعضای این گروه بار دیگر فضا را برای گمانهزنیهای رسانههای مختلف اعم از اپوزیسیون، رسانههای غربی و وسایل ارتباط جمعی داخلی و فعالان فضای مجازی فراهم کرد و هر کدام به ارائه نقطه نظرات و دیدگاههای خود پیرامون این اتفاق پرداختند. چندی بعد شایعهای منتشر شد که یکی از مسئولان سازمان حفاظت محیطزیست نیز مرتبط با موضوع فعالان این گروه بازداشت شد که بعد از چندبار تائید و تکذیب در نهایت کذب آن از طریق نهادهای رسمی اعلام شد و به نظر میرسید که انتشار چنین شایعهای در فضای بعد از اعلام خبر خودکشی برای تشدید فضای تبلیغی صورت گرفته است. از سوی دیگر غلامحسین اسماعیلی، رئیس دادگستری استان تهران بازداشت برخی از فعالان محیطزیست به علت ارائه اطلاعات به بیگانگان را تائید کرده و گفته جمعی از کسانی که اطلاعاتی را جمعآوری کردند و به بیگانگان میدادند، شناسایی شدند و برخیها دستگیر شدند و برخیها هم ممکن است در آینده دستگیر شوند. پرونده در مرحله اولیه است و جزئیات قابل بیان نیست.

پای CIA و MI6 درمیان است

اطلاعات تکمیلیتر حکایت از آن دارد که سیدامامی، اطلاعاتی را از حوزه آب و منابع آبی ایران به مؤسسات وابسته به سیا و MI6 انتقال میداده است. با توجه به این که شخص مذکور استاد دانشگاه امام صادق(ع) بود، روابط عمومی این دانشگاه با انتشار اطلاعیهای ضمن اشاره به دستگیری دکترسیدامامی و جمعی از اعضای سازمان مردمنهاد حیاتوحش پارسیان که بنا به اظهارات صریح مقامات امنیتی و قضایی به اتهام جرایم سیاسی و امنیتی اتفاق افتاد، از این حوادث و قضایا اظهار تاسف کرده است.

در بخش دیگری از این اطلاعیه آمده است این دانشگاه در این چند روز اخیر از این حوادث و قضایا اطلاع یافته و سپس با اعلام خبر خودکشی این همکار قدیمی که موجب تاثر بیشتر شده، از مقامات قضایی و امنیتی تقاضای دقت بیشتر در این پرونده و روشنگری برای استادان و دانشجویان کرده است. با توجه به شبهات مطرح شده درباره خبر خودکشی سید امامی با هماهنگی دستگاه قضایی، فیلمی از لحظه خودکشی او به رویت نمایندگان مجلس رسید.

سروصداها در برابر افشای پشتپرده جاسوسی

پس از افشای حجم بالای فساد در پروژه جاسوسی زیستمحیطی، رسانههای بیگانه سعی کردند با مظلومنمایی و فرافکنی، نظام جمهوری اسلامی را متهم به برخورد با فعالان مدنی کنند. در مقابل این خبرپراکنیها، ستاد حقوق بشر در پاسخ به فضاسازیهای وسیع، غیرمستند و خصمانه در خصوص خودکشی سیدامامی علیه جمهوری اسلامی ایران و ایضا برای اطلاعرسانی صحیح و تنویر افکارعمومی بیانیهای صادر کرد. در بخشی از این بیانیه در واکنش به اظهارات اریک سولهایم، رئیس نهاد محیطزیست سازمان ملل که فعالیت در حوزه محیطزیست را بخشی از حقوق بشر عنوان کرده، آمده است: «سازمان ملل ونهادهای تابعه آن واحدهای مردمی (NGO) یا رسانهای نیستند، بلکه اساسا بر پیش فرض متشکل از کشورهای مستقل شدهاند؛ لذا باید ضمن احترام به حاکمیت کشورهای عضو، قبل از هرگونه اظهار نظر رسمی موضوع را با کشور مربوطه در میان گذاشته و نظر رسمی آن کشور را استفسار نمایند.» در بخش دیگری از این بیانیه تاکید شده: «جمهوری اسلامی ایران، ضمن تائید ضرورت حمایت و توسعه فعالیتهای محیطزیستی، قویا نسبت به استفاده پوششی از این فعالیتها برای مقاصد خصمانه بخصوص تجاوزات نظامی و اقدامات تروریستی هشدار میدهد. از سازمان ملل و نهادهای مربوطه انتظار میرود به آمریکا و تمام کشورهایی که صرفا از عنوان «مدافع محیطزیست» استفاده کرده و مقاصد غیرقانونی و خصمانه وتجاوز کارانه خود را دنبال مینمایند اخطار جدی بدهند. در حقیقت اعتبار سازمان ملل و نهادهای تابعه آن قربانی حقیقی این سوءاستفادهها میباشند.»

بازتاب توییتری یک افشاگری

بلافاصله پس از پخش مستند «منطقه ممنوعه»، موجی از اظهارنظرها، فضای مجازی را تحت تاثیر قرار داد. برخی مانند محمود صادقی، نماینده تهران با کنایه به استقبال این مستند رفتند اما برخی دیگر با اشاره به مصاحبه با برادر سیدامامی که در این مستند پخش شد، بر رد شایعه قتل این فعال محیطزیست در زندان تاکید کردند. یک حساب توییتری درباره واکنشهای منفی به این مستند نوشت: «هیچ دادگاهی رو قبول ندارن، هر مستند و مدرکی رو علیهشون ارائه بدی میگن دروغه... با اینا باید چیکار کرد؟» سیدمهرداد سیدمهدی هم در دفاع از این مستند چنین توییت کرد: «امشب منطقه ممنوعه گوشه کوچکی از پرده را کنار زد. تازه معلوم شد علت هیاهوها و جاروجنجالها چیست. پرده که بالاتر رود، حقایق بیشتر رخ خواهد نمود.»

بنابراین باتوجه به افشاگریهای تازه درباره پرونده جاسوسی زیستمحیطی، باید منتظر بود و دید که دیگر قرار است چه پردههایی از این پرونده کنار رود و پای کدام چهرههای دیگر در این دام پهن شده از سوی سرویسهای امنیتی بیگانه در میان است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها