10 مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس روز گذشته در 10 استان کشور به بهره‌برداری رسید

بوی بهشت در باغ موزه‌های دفاع مقدس

جنگ تحمیلی سال‌هاست به پایان رسیده، اما خاطرات تلخ و شیرینش هنوز در ذهن و دل بسیاری از هموطنانمان جاخوش کرده؛ در ذهن آنان که در مناطق جنگزده مستقیم درگیر آتش و موشک و خمپاره بودند، یا آنها که از نقاط دورتر از مرز، بی‌تاب و بی‌قرار زخمی شدن این سرزمین و مردمان نجیبش می‌شدند و هرلحظه چشم به راه عزیزان جبهه رفته‌شان.
کد خبر: ۱۱۱۹۵۳۴

این خاطرات سبز و سرخ اما بتدریج و با گذر زمان و آسمانی شدن مردان جنگ و نسل جبهه رفته و شهید داده، رنگ میبازد اگر ماندگار نشود و جایی در این زمین خاکی برای آرام و قرار گرفتن نیابد؛ جایی مثل باغ موزههای دفاع مقدس؛ باغ موزههایی که جای خالی آنها پس از گذشت حدود 30 سال از جنگ تحمیلی هشتساله در کشورمان بشدت احساسمیشد.

به گزارش جامجم، باغ موزههای دفاع مقدس، از آن جمله طرحهای خوب و ماندگاری است که نفس وجودیشان انتقال رشادتها و جانفشانیهای رزمندگان و شهدا به نسلهای آیندهای است که نبودند تا تفسیر عشق و ایثار و شهادت و جانفشانی برای میهن و هموطن را با چشم سر ببینند و با جان و دل درک کنند. گلستان این باغ موزهها که قرار بود در سراسر کشور شکل بگیرد و در برخی استانها از بیش از یک دهه پیش کلنگش بر زمین زده شد، تا همین روز گذشته به بار ننشسته و به گل دهی نرسیده بود.

دیروز و همزمان با ایام مبارک دهه فجر اما رئیس جمهور روحانی به صورت ویدئو کنفرانس ده مرکز فرهنگی و موزه دفاع مقدس را بهطور همزمان در ده استان کشور افتتاح کرد؛ باغ موزههایی در استانهای فارس، سمنان، یزد، اصفهان، کرمانشاه، خوزستان، آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، سیستان و بلوچستان و مازندران که هر کدام تمبر یادبودی هم
بر جبین داشتند.

بزرگترین باغموزه در شمال شرق کشور

باغ موزه دفاع مقدس استان سمنان به عنوان بزرگترین باغ موزه شمال شرق کشور، در سال 1388 یعنی بیش از هشت سال پیش در زمینی به مساحت 12 هکتار کلنگ زنی شد و فاز نخست آن یعنی بخش گالری و فرهنگی موزه تا سال 1392 فقط 25 درصد و کل محوطه پارک موزه 15درصد پیشرفت فیزیکی داشت، اما طی چهار سال گذشته کار ساخت فاز نخست که بیش از 8300 مترمربع زیربنا دارد و همچنین ساخت محوطه پارک موزه به پایان رسید و روز گذشته با دستور رئیس دولت دوازدهم به بهرهبرداری رسید.

سرهنگ محمدحسن سلامی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان سمنان، هزینه تکمیل فاز نخست پارک موزه دفاع مقدس استان سمنان را بیش از 300 میلیارد ریال عنوان و از این پارک موزه بهعنوان مجموعه فاخر و بزرگ فرهنگی و در راستای ترویج و نشر ارزشهای انقلاب، دفاع مقدس و فرهنگ ایثار و شهادت یاد کرد.

زیبایی شهر جهانی یزد کامل شد

یزد فقط شهر جاذبههای تاریخی فرهنگی نیست؛ شهر رشادتها و جانفشانیها هم هست؛ جاذبههای معنوی که امروز در باغ موزه دفاع مقدس این شهر به نمایش گذاشته شده و آن را دیدنیتر کرده است.

ساخت مرکز فرهنگی دفاع مقدس یزد از 11 سال پیش آغاز شد زده شد در زمینی به مساحت 20 هزار مترمربع، در کنار پارک آزادگان و در سه بخش شامل محوطه، دو طبقه گالری نمایشگاهی و مفهومی و ساختمان اداری طراحی. سرهنگ محمد رجبی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس استان یزد، به هزینه 15 میلیارد تومانی ساخت این مرکز اشاره کرد و گفت: به لطف خداوند متعال یکی از شهدای 20 ساله تفحص شهدا از عملیات رمضان در تاریخ 29 بهمن در موزه دفاع مقدس استان یزد تشییع و خاکسپاری میشود.

بازدید از باغ موزه تبریز در تبریز 2018

تبریزیها بیش از ده سال است که منتظر تماشای یادگارهای
برجا مانده از جنگ تحمیلی در پارک موزه دفاع مقدس این شهر هستند. عملیات اجرایی پارک موزه دفاع مقدس تبریز از سال 1384 آغاز شد و قرار بود ویترینی بزرگ به وسعت 68 هکتار و زیربنای 11 هزار مترمربع از اسناد و اشیا و خاطرات جنگ تحمیلی باشد. این پارکموزه سرانجام روز گذشته و پس از صرف 250 میلیارد ریال به بار نشست و گل داد و احداث شد.

مجید خدابخش، استاندار آذربایجان شرقی روز گذشته و در افتتاح باغ موزه تبریز گفت: سال 1372 برای نخستینبار بحث پارک موزه دفاع مقدس مطرح شد با توجه به این که بزرگترین باغ موزه جنگ در روسیه قرار دارد، چند طراح را برای بازدید به مسکو بردیم؛ در آنجا فضای بسیار بزرگی برای تکتک عملیاتها در نظر گرفته شده بود و با تمام امکانات جنگ خود را بازآفرینی کرده بودند که ما نیز از آن الگوبرداری کرده و باتوجه به فرهنگ بومی خود و البته پس از 20 سال موزه تبریز را
افتتاح کردیم.

ایرج شهینباهر، شهردار تبریز نیز با اشاره این که به نواقص پارک موزه دفاع مقدس با حمایت شورای شهر پایان میدهیم، گفت: موزههای جنگ از اماکن گردشگرپذیر جهان محسوب میشوند که در رویداد تبریز 2018 هم این موزه میتواند باورها و ارزشهای ایرانیها را در حراست از خاک و ناموسشان به نمایش بگذارد.

باغ موزهای برای مردم ارومیه

ارومیه هم باغ موزه دفاع مقدس دارد و دیروز بخشهای وسیعی از این باغ موزه به روی علاقهمندان بازگشایی شد. کلنگ باغ موزه ارومیه هم 18 سال پیش بر زمین زده شد؛ در زمینی به وسعت 22 هزار هکتار مساحت. ساختمان این موزه البته سال 1393 شمسی به بهره برداری رسید. برای کل مجموعه نیز تاکنون 25 میلیارد ریال هزینه صرف شده و به گفته مسئولان مربوط برای تجهیز امکانات موزه نیز حدود 20 میلیارد ریال دیگر نیز لازم است.

1208 متر مربع گالری، 4203 مترمربع آمفی تئاتر و 15 هزار متر مربع پارک موزه دفاع مقدس مجموعه موزه را شکل میدهد.

سردار یحیی تیموری، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس آذربایجان غربی درخصوص این پروژه عظیم یادآور شد: 1500 رویداد و حادثه از رویدادهای ارومیه استخراج شده و 110 سوژه در این موزه به نمایش گذاشته شده است که برای جمعآوری آثار به تمامی ارگانها و عموم مردم فراخوان داده شده تا به بهترین صورت این مجموعه جمعآوری شود.

باغ موزه دزفول؛ دومین موزه در خوزستان

عملیات اجرایی باغ موزه دفاع مقدس دزفول در استان خوزستان 18 سال پیش یعنی از سال 78 به وسعت 16 هزار و 420 مترمربع مساحت آغاز شد و در سالهای اخیر اجرای طراحی این مرکز به صورت مرحلهای پیش رفته است.

مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول دارای واحد اسناد و پژوهش، کتابخانه تخصصی دفاع مقدس، موزهای مسقف و پارک موزه است که در طراحی آن فضای سبز، یادمان شهدای گمنام، سردر، گونههای گیاهی نخل و زیتون و فضای موزهای دفاع مقدس و همچنین مکانی برای استقرار ادوات جنگی و ماکت شهر موشکی دزفول گنجانده شده است. 4 خرداد امسال روز مقاومت و پایداری و روز دزفول، بخش موزه مسقف این مرکز فرهنگی با برخورداری از 13 هزار مترمربع مساحت افتتاح شد و روز گذشته نیز باغموزه اش به بهره برداری رسید. بهزاد جولایی، مدیر مرکز فرهنگی دفاع مقدس دزفول در مراسم افتتاح آن یادآور شد تاکنون 40 میلیارد ریال اعتبار برای احداث باغ موزه هزینه شده و راه اندازی موزه زیرزمینی این مرکز نیز 30 میلیارد ریال اعتبار میخواهد. باغ موزه دزفول دومین مرکز فرهنگی پس از خرمشهر در خوزستان است .

طبیعت و معنویت، کنار هم در ساری

شهر سرسبز ساری هم در کنار تمام جاذبههای طبیعیاش، حالا یک باغموزه دفاع مقدس دارد؛ تا داشتههای زمینی و آسمانیاش یک جا گرد هم جمع شود. روز گذشته البته فاز نخست این باغ موزه پس از 9 سال به بهرهبرداری رسید.

سردار عبدالله ملکی، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزشهای دفاع مقدس مازندران درخصوص این فاز گفت: این فاز که تاکنون حدود 20 میلیارد تومان برای اجرای آن هزینه شده، شامل مسجد فاطمه زهرا(س)، یادمان فاو، هفتتپه، مرکز بهداری و سد لاستیکی است. به گفته وی، فازهای دوم و سوم مجموعاً دارای 24 طرح بوده که در فاز نهایی موزه روایتگری مازندران افتتاح و راهاندازی میشود.

فاطمه مرادزاده

ایران

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها