علی دایی کاپیتان اسبق تیم ملی فوتبال ایران و بزرگ ترین اسطوره تاریخ فوتبال ایران 48 سالگی شد. شاید بسیاری این را قبول نداشته باشند که او بزرگ ترین چهره تاریخ فوتبال ایران است اما واقعیت همین است و انکار شدنی نیست.
کد خبر: ۱۱۱۹۳۴۲
آقای گل جهان 48 ساله شد ؛ شهریار از دیروز تا امروز +تصاویر

به گزارش جام جم آنلاین ، علی دایی چهاردهم بهمن ماه سال 1348 در اردبیل متولد شد. مادرش زمانی در مصاحبه ای گفت که پسر سومش زمانی که به دنیا آمد برف سنگینی سراسر اردبیل را فراگرفته بود.

اما در شناسنامه علی دایی تاریخ تولد برای تاریخ دیگری نوشته شد، اول فروردین ماه سال 48. در واقع هر یک از فرزندان خانواده دایی تاریخ تولد شناسنامه شان اول فروردین است.

دایی سومین پسر خانواده بود. دایی ها در واقع پنج برادر هستند که علی سومین پسر خانواده بود. علی از همان بدو تولد شهریار نامیده شد. در واقع شهریار نام مستعار او بود.

شهریار کوچک از هشت سالگی فوتبال را آغاز کرد. در نوجوانی به تیم استقلال اردبیل پیوست و اینگونه فوتبال حرفه ای او آغاز شد.

دایی خیلی هم درسخوان بود، در 19 سالگی در دانشگاه صنعتی شریف و در رشته مهندسی متالوژی پذیرفته شد تا ماه های بعد با اتوبوس مدام بین تهران و اردبیل در حال رفت و آمد باشد.

تاکسیرانی باشگاه بعدی او بود. جوان ترکه ای بعد از تاکسیرانی به بانک تجارت و در نهایت پرسپولیس رسید.

ستاره بودن او آغاز شد. مهندس جوان دانشگاه صنعتی شریف سپس راهی السد قطر شد. در جام ملت های 96 امارات بود که آتش به پا کرد ، اوج کارش هم چهار گل تاریخی بود که به کره جنوبی زد. شاید هم تصویری که از او برای تماشاگران قدیمی تر فوتبال به یاد مانده گلی بود که با پشت گردن به کویت زد. شاید هم تصویر ماندگار از او به چند سال قبل ترش برمی گردد ، یعنی زمانی که در دیدار با بحرین، گلر این تیم با لگد به شکم شهریار زد تا او ساعت ها زیر عمل برود.

داستان علی دایی خیلی طولانی است، راهی بوندسلیگا شد، آرمینیا بیله فلد، بایرن مونیخ و سپس هرتابرلین. گلزنی در لیگ قهرمانان اروپا، گلزنی به تیم های بزرگی مثل میلان و چلسی. سپس الشباب امارات و در نهایت دوباره لیگ ایران، از پرسپولیس و صبا گرفته تا در نهایت سایپا.

سال 99 هم که مرد سال فوتبال آسیا شد.

تبدیل شدن به رکورددار گل ملی جهان، عملکرد ضعیف در جام جهانی 2006 و کوهی از حواشی دیگر. اما دایی با تمام روزها و سال های سختی که پشت سر گذاشت به برند و شناسنامه فوتبال ایران تبدیل شد. تقریبا تمامی تیم های آسیایی از درجه یک گرفته تا دو و سه از علی دایی گل خورده اند. افسوس بزرگ او عدم گلزنی در جام جهانی است. او دو دوره در این رقابت ها به میدان اما به غیر از یک پاس گل در دیدار تاریخی ایران و آمریکا درخشش دیگری از او شاهد نبودیم.

او اکنون با 109 گل ملی رکورد دار در تمام دنیاست. رکورد او که نامش را وارد کتاب رکوردهای گینس هم کرده در دسته رکوردهای شبه جاودانه قرار میگیرد.

حاشیه های پاره وقت

دایی دراین سال ها کم حاشیه نداشته است. از درگیری با علی کریمی و محمد مایلی کهن تا دیگر چهره های مختلف ورزشی. از تصادف شدیدش در پایان سال 89 تا دیگر حاشیه های مختلف. ماجرای ازدواجش و آن روزنامه نگار خارج از کشور که انتشار مقالاتش درباره علی دایی در یکی از روزنامه های کویتی غوغا به پا کرد.

دایی دنبال حاشیه نبود اما گاهی اوقات حاشیه به دنبالش می آمد. راه گریزی هم نداشت.

کارآفرین و مغز متفکر امور اقتصادی

دایی فقط یک اسطوره فوتبالی نیست، او یک تاجر موفق هم هست. درباره ثروت علی دایی داستان هایی افسانه ای گفته می شود. به هر حال خوب میدانیم او در چه زمینه هایی تجارت دارد، چند فروشگاه ومغازه دارد و حتی در کدام کشور صاحب ملک است. او یک کار آفرین هم به شمار می رود.

او که اکنون دانشجوی دکترای جامعه شناسی هم هست از معدود تحصیل کرده های ورزش ایران به شمار می رود.

دایی هم اکنون دو فرزند دارد، هر دو دختر. یکی 13 ساله و دیگری 7 ساله.

سلام به 48 سالگی

دایی به ایستگاه 48 سالگی رسید. آقای گل جهان، مرد سال سابق فوتبال آسیا، برترین فوتبالیست تاریخ ، شناسنامه فوتبال ایران و .... او اکنون سرمربی سایپاست. باز هم مانند او در فوتبال ایران خواهیم داشت؟!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها