استادیار دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته کرمان با بیان این که با مطالعات شناسایی طول و بزرگی گسل‌ها، زلزله‌های بزرگ پیش‌بینی می‌شوند، گفت: تاکنون مطالعات تکمیلی عمقی برای تشخیص اندازه گسل‌ها در این استان انجام نگرفته است.
کد خبر: ۱۱۱۶۳۴۸

محمدرضا سپهوند دیروز در گفتوگو با ایرنا افزود: نیاز است برای شناسایی گسلهای استان کرمان مطالعات تشخیصی، ژئوفیزیک و عمقی صورت گیرد؛ چراکه تعداد و میزان فعالیت گسلها در این استان روشن نیست.

وی عنوان کرد: مطالعات تکمیلی منجر به پیشبینی زمین لرزه و در نتیجه آمادگی در مقابل آن میشود و پارامترهای خسارت جانی و مالی پیش از رخداد این حادثه کاهش میدهد.

استادیار دانشگاه تحصیلات تکمیلی و فناوری پیشرفته کرمان گفت: حدود پنج گسل ازجمله صاحب الزمان، سرآسیاب، زنگیآباد و اختیارآباد از داخل شهر کرمان عبور میکنند و همواره ایجاد نگرانی درمورد این گسلها وجود دارد.

وی با بیان این که شدت بزرگی زمین لرزه و نوع خاک منطقه، زلزلهها را تشدید میکند و خسارات را افزایش میدهد افزود: رسوبات و پارامتر خاک کرمان موجب تقویت دامنه گسلها در اطراف این شهر میشود لذا گسلهای خارج شهر کرمان هنگام زلزله میتواند در این شهر نیز تاثیر گذار باشد.

سپهوند به پیش نشانگرهای زلزله اشاره و تصریح کرد: پیش از زمین لرزه، انتشار گاز رادون و دمای اطراف گسل افزایش پیدا میکند و مقاومت الکتریکی و سرعت موج کاهش مییابد و سطح ایستابی آب نیز تغییر میکند.

وی گفت: همچنین چند روز پیش از وقوع زمین لرزه ابری در شرایط جوی خاصی در فضای بالای گسل ایجاد میشود که ازجمله پیش نشانگرهای زلزله است. این دکترای ژئوفیزیک زلزله شناسی در کرمان افزود: استان کرمان دارای گسلهایی فعال ازجمله گسل لکرکوه، نایبند، بم، رفسنجان سیرچ و گلباف است زیرا در ناحیه زمین ساختی شرق ایران قرار گرفته و این استان همواره محتمل زمین لرزه است.

وی عنوان کرد: فعالیت گسلها را به لحاظ لرزهخیزی و قطع کردن رسوبات و سابقه تاریخی میتوان تشخیص داد.

سپهوند گفت: تعدادی گسل پنهان در شهر کرمان وجود دارد که فعالیت آنها هنوز قطعی نیست و از نظر زمینشناسی هر گسل فعالی که در 500 هزار سال گذشته، دو زمین لرزه را تجربه کرده باشد گسلی فعال محسوب میشود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها