جام‌جم کارنامه عملکرد رئیس‌جمهور جنجالی ایالات متحده را بررسی کرد

سال بی‌اعتباری آمریکا

یک سالی است دونالد ترامپ، پرحاشیه‌ترین رئیس‌جمهور آمریکا، سکان هدایت قدرتمندترین اقتصاد و ارتش جهان را به‌عهده گرفته است. او در جریان این یک سال مشکلات زیادی چه با رای دهندگان خود و چه با شهروندانی که با او مخالف بودند، داشته است. او همچنین تنش‌های بسیاری با اعضای حزب دموکرات و حتی با هم حزبی‌های خود یعنی جمهوریخواهان در کنگره داشته است. او با اظهارات خود بیش از آن که در صدد حل مشکلات و رفع اختلافات باشد تنش‌آفرینی کرده است. جالب اینجاست او هرگز از این حاشیه‌ها خسته نشده و بی‌اعتنا به افکار عمومی در داخل و خارج به مسیر پرچالش خود ادامه می‌دهد.
کد خبر: ۱۱۱۴۸۹۷

بیش از 50 معاهده، قرارداد و توافق برای حفاظت محیطزیست از سوی ترامپ لغو یا روند آن متوقف شد که یکی از آنها توافق آب و هوای پاریس بود. او طی یک سال گذشته (2017) تلاش داشته از یک سو به وعدههای انتخاباتی خود عمل کند؛ وعدههایی که شعار «نخست آمریکا» اساس و ستون آن بود و از سوی دیگر در تلاش بود همپیمانان و حامیان خود را در گوشه کنار جهان هم اولویت بندی کند که رتبه دوم دقیقا میتوانست نقض شعار نخست آمریکا باشد.

چالشهای پیش روی « نخست آمریکا»

در این زمینه روزنامه میتل دویچه سایتونگ آلمان در مطلبی به سیاستها و رویکردهای تنش زای رئیس جمهور آمریکا در سال 2017 نگاهی انداخته و مینویسد: وی با تمام قدرت، سیاستهای مد نظر خود را دنبال کرد. ترامپ به طور اساسی کشورش و نقش خود را در جهان تغییر داد. حقایق، هنجارها، اخلاق و سنتها برای او هیچ اهمیتی نداشت و اتهامات مبنی بر گرایشهای خودکامانه و نژاد پرستانه علیه وی تاثیری در او نداشت. حالا این ابرقدرت جهانی خیلی خسته و کوفته و منزوی با ترامپ قدم به سال جدید میگذارد.

در ادامه این مطلب آمده است، عهد و پیمانها برای ترامپ خیلی اهمیت ندارد و طرح نخست آمریکا برای او مهم تر است. از این رو در آسیا، چین از این شرایط سود میبرد و اروپا هم باید در این اوضاع از خود مراقبت کند. یک طرح منسجم و کلیدی برای خاورمیانه یا افغانستان مشخص نیست. توافق هستهای ایران نیز در هوا معلق است.

سیاست ترامپ پر از عناصر ضد ونقیض است. از یک طرف وی بر توجه بیشتر آمریکا به خود تاکید دارد و از طرف دیگر نیروهای بیشتری را به خارج اعزام کرده و میخواهد ارتش خود را گسترش دهد. نویسنده در ادامه به سیاستهای تجاری ترامپ نگاهی انداخته و نوشته است: واشنگتن موانع و تعرفههای گمرکی را افزایش میدهد و قراردادهای قدیمی را نادیده گرفته و به نظر میرسد میخواهد روند جهانیسازی را متوقف کند.

معضلی به نام قدرت هستهای قلدر

شاید ترامپ به هیچ وجه تصور نمیکرد در برابر چالش هستهای کره شمالی تا این حد احساس ناتوانی کند. او روزی رهبر کره شمالی را مرد موشکی میخواند، یک روز از این سخن عقب نشست و عنوان کرد میتواند با او دوست باشد. یک بار این کشور را تهدید به بمباران اتمی میکند، یک بار هم از افزایش تحریمها سخن به میان میآورد!

روزنامه میتل دویچه سایتونگ مینویسد: جنگ کلامی بین ترامپ و رهبر کره شمالی به میزان قابل توجهی شدت گرفته است. این مناقشات به صورت نظامی قابل حل نیست، اما تهدیدهای تنشزا دائم وجود دارد و بزرگترین منطقه خطر اطراف برنامههای موشکی و اتمی کره شمالی برای سال 2018 باقی میماند.

جولیان زلیزر، تحلیلگر شبکه سیانان نیز در اینباره در گزارشی میگوید: جهان
خوش شانس بوده است که جنگ توییتری ترامپ با کرهشمالی هنوز به جنگ واقعی تبدیل نشده است.

کاهش اعتبار آمریکا میان همپیمانان

جو سیاسی تحت ریاست جمهوری ترامپ مسموم و اعتبار کلام وی با توجه به دروغهایش کاهش یافته است. آمریکا امروز میان متحدان خود از آنچنان اعتباری که در گذشته برخوردار بوده، نیست. مصداق بارز این بی اعتباری را میتوان در طرح موضوع ناآرامیهای داخلی ایران در شورای امنیت سازمان ملل دید که در آن آمریکا سعی داشت با کشاندن این موضوع به شورای امنیت فشارهای بیشتری به ایران وارد کند.

اما آنچه در عمل شاهد آن بودیم جدایی خط اروپا، روسیه، چین و بیشتر کشورهای عضو غیردائم شورای امنیت از آمریکا بود. این موضوع و تنهایی و بیاعتباری دولت ترامپ در شورای امنیت تا آنجا پیش رفت که نیکی هیلی، سفیر این کشور در شورای امنیت به نیابت از ترامپ کشورهای دیگر را تهدید کرد که سزای این عمل خود را خواهند دید.

موضوع دیگر، اعلام بیتالمقدس به عنوان پایتخت ابدی رژیم صهیونیستی از سوی ترامپ بود. طرح این موضوع در نشست شورای امنیت مصداق دیگر تنهایی ترامپ و دولتش بود. در آن نشست در اقدامی
بی سابقه 14 عضو این شورا با تصمیم ترامپ در به رسمیت شناختن بیت المقدس به عنوان پایتخت این رژیم مخالفت کردند.

افول قدرت نرم آمریکا

جوزف نای، اندیشمند و نظریه پرداز آمریکایی، مهاجر پذیر بودن کشورش را یکی از مولفههای قدرت نرم این کشور و امتیازات آن در برابر دیگران میداند، اما وضعیت در آمریکا این روزها به گونهای دیگر رقم میخورد.

ترامپ در عرصه سیاست به هیچوجه مسئولیت نمیشناسد؛ او سیاستهای غیرشفاف و غیرقابل انعطاف را سرلوحه مدیریت خود قرار داده و همچنین مخالفت او با ورود مهاجران بخصوص از کشورهای مسلمان نشان میدهد که او هیچ همگنی با بنیانگذاران آمریکایی که کشور را براساس تنوع نژادی اداره میکردند، ندارد.

انتخابات کاملا غیرشفاف، اتهام دخالت روسیه در انتخابات آمریکا و تلاش ترامپ برای لاپوشانی ارتباط تیم انتخاباتیش با روسیه و اخراج رئیس پلیس فدرال آمریکا، همگان نشانههای دیگری هستند که نشان میدهد ترامپ همان جای افلاطون، هگل و مارکس را گرفته و به دشمن جامعه باز تبدیل شده است.

نمره ردی رسانههای آمریکا به ترامپ

یو اس تودی (USA Today) در گزارشی اشاره داشت ترامپ از آزمون کسب مقام بدترین رئیس جمهور آمریکا گذشته است و به این ترتیب روسای جمهوری پیشین که برای این مقام نامزد شده بودند، به این افتخار دست پیدا نمیکنند. نویسنده این مقاله در بخش دیگری از این گزارش آورده است: نمیدانم آیا این مرد میتواند رشد کند یا یاد بگیرد. از بین بردن نقطه ضعفی که ترامپ در تاریخ آمریکا ایجاد کرده است، کار نسلهاست. جولیان زلیزر، تحلیلگر سیاسی سی. ان. ان، به ترامپ در اخلاق پایینترین نمره را داده است. تمامی رسانههای آمریکا بر این باورند ترامپ در نهایت نتوانست قانون بیمه همگانی موسوم به اوباماکررا کاملا لغو کند و وادار کردن دولت مکزیک به پرداخت هزینه ساخت دیوار مرزی نیز شکست خورد. درخصوص خروج آمریکا از توافق اتمی با ایران (برجام) هم تاکید کرده بود، اما طی یک سال گذشته سه بار مجبور به تمدید تعلیق تحریمهای ایران در قالب برجام شد.

حسین امیری

جهان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها