در فصل زمستان آمار سرماخوردگی و آنفلوآنزا بالا می‌رود و خیلی از افراد خودسرانه شروع به مصرف آنتی‌بیوتیک می‌کنند که عوارض زیادی دارد. رعایت نکردن دوز درمانی، کامل نکردن دوره درمان از سوی بیماران، فروش بدون نسخه آنتی‌بیوتیک‌ها از سوی داروخانه‌ها، تجویز غیراصولی از سوی پزشکان و... از مهم‌ترین چالش‌های مصرف آنتی‌بیوتیک‌هاست. مصرف مایعات فراوان، پوشیدن لباس گرم و مناسب، استراحت کافی و بررسی نشانه‌های بالینی و مصرف داروهای تجویزی پزشک خانواده، مهم‌ترین راهکار مقابله با عفونت‌های حاد ویروسی تنفسی است.
کد خبر: ۱۱۱۴۵۶۳

آنفلوآنزا با وجود شباهت با سرماخوردگی، اما نشانههای آن حادتر و شدیدتر است. ویروسهای تنفسی، انواع مختلفی دارند و به وسیله قطرات دهان یا بینی پخش میشوند. اگر شخص مبتلا به آنفلوآنزا عطسه یا سرفه کند، ویروس در هوا پخش میشود. بیشتر افراد مبتلا ممکن است از یک روز پیش از بروز عوارض تا پنج الی هفت روز پس از ظهور آنفلوآنزا، بیماری را به دیگران منتقل کنند.

تب، سردرد، درد بدن، احساس خستگی، گلودرد نشانههایی ابتلا به آنفلوآنزاست که با شدت بیشتر و به صورت ناگهانی بروز میکند. برخلاف سرماخوردگی، مبتلایان به آنفلوآنزا در بیشتر موارد نمیتوانند فعالیتهای روزمره را انجام دهند و نیاز به توجه و مراقبت بیشتری دارند. آنتیبیوتیک هیچ تاثیری بر درمان آنفلوآنزا و سرماخوردگی ندارد./ ایسنا

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها