نیسان هم از همین خودروسازهاست، اما راه متفاوتی برای این کار انتخاب کرده است. این خودروساز در آغاز سال میلادی جدید اعلام کرد، در حال توسعه رابطی بین مغز و خودرو است که در صورت استفاده، سرعت واکنش راننده را بالا میبرد تا رانندگی امنتری را تجربه کند. در این فناوری، ماشین با دریافت امواج مغزی راننده به وسیله الکتروانسفالوگرافی یا همان EEG اعمال او را پیشبینی میکند و آنها را 2/0 تا 5/0 ثانیه زودتر اجرا میکند. وقتی این فناوری روی حالت خودکار باشد، حتی میتواند ناراحتی راننده را تشخیص و براساس آن، شیوه رانندگی را تغییر دهد.
نمونه ابتدایی این فناوری، هفته گذشته در نمایشگاه سیایاس در آمریکا به نمایش درآمد. مشخص نیست، این واسط چطور کار میکند و به هدفش که پیشبینی اعمال راننده است، چگونه میرسد. نمایندگان این کمپانی قبول دارند، این فناوری در مراحل ابتدایی قرار دارد و تا زمانی که بتواند به طور عمومی در ماشینها استفاده شود، هنوز پنج تا ده سال زمان باقی است.
هر روز فناوریهای جدیدی برای بهبود تجربه رانندگی و کمکردن خطر آن معرفی میشود، اما هنوز زمان لازم است تا ببینیم، آیا این سیستمهای خودکار و نیمه خودکار در جادههای واقعی، امنتر از رانندههای انسانی عمل خواهند کرد یا خیر.
منبع: Futurism
مترجم: صبا مولوی شیرازی
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در استودیوی «جامپلاس» میزبان دکتر اسفندیار معتمدی، استاد نامدار فیزیک و مولف کتب درسی بودیم
سیر تا پیاز حواشی کشتی در گفتوگوی اختصاصی «جامجم» با عباس جدیدی مطرح شد
حسن فضلا...، نماینده پارلمان لبنان در گفتوگو با جامجم:
دختر خانواده: اگر مادر نبود، پدرم فرهنگ جولایی نمیشد