ترامپ پاکستان را به حمایت از تروریست‌ها متهم کرد

بالاگرفتن تنش بین واشنگتن و اسلام‌آباد

دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا از زمان روی کار آمدن، هر از چندگاهی پاکستان را به امان دادن به تروریست‌ها متهم می‌کند به همین دلیل است که روابط این دو کشور بشدت افت کرده است. روزنامه نیویورک‌تایمز هفته گذشته در گزارشی نوشت دولت دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا خودداری از اختصاص کمک 255 میلیون دلاری به پاکستان را به طور جدی بررسی می‌کند؛ کمک‌هایی که در حال حاضر هم به دلیل کوتاهی اسلام‌آباد از سرکوب بهینه گروه‌های تروریستی در پاکستان به تاخیر افتاده است.
کد خبر: ۱۱۰۹۲۹۸

حال تنش‌ها ابعادی تازه‌تر به‌خود می‌گیرد و موج تازه تنش‌ها با یک توییت جدید از سوی رئیس‌جمهور آمریکا شروع شده است. ترامپ روز دوشنبه ضمن متهم کردن پاکستان به پناه دادن به افراطیون خشونت‌طلب و دروغگویی در این زمینه، تهدید کرد کمک‌های خارجی به اسلام‌آباد را قطع می‌کند. ترامپ در اولین توییت خود در سال جدید میلادی نوشت: آمریکا از روی بی‌فکری، ظرف 15 سال گذشته بیش از 33 میلیارد دلار در قالب کمک در اختیار پاکستان قرار داده و آنها با احمق پنداشتن رهبران ما، هیچ چیز جز دروغ و فریب تحویل مان نداده‌اند. آنها با اندکی کمک، مامنی را در اختیار تروریست‌هایی که ما در افغانستان شکار می‌کنیم، قرار می‌دهند.

پاکستان زیر ذره‌بین

دولت آمریکا به دلیل آزادی با قید ضمانت «حافظ سعید» فردی که از سوی سازمان ملل لقب تروریست گرفته از سوی دادگاهی در پاکستان، رنجیده خاطر شده است. سعید در حال حاضر آزادانه در پاکستان تردد می‌کند. ترامپ پیشتر در ماه جاری تلویحا اشاره کرده بود که ممکن است کمک‌های آمریکا به پاکستان را قطع کند. «مایک پنس» معاون ترامپ نیز هفته گذشته در جریان سفری به افغانستان گفت رئیس جمهور آمریکا، پاکستان را در کانون توجه خود قرار داده است.

در این میان، نیکی هیلی، سفیر آمریکا در سازمان ملل و رکس تیلرسون، وزیر امور خارجه آمریکا نیز بتازگی بر شدت انتقادهای خود از پاکستان افزوده‌اند.

واکنش اسلام‌آباد

پاکستان در واکنش به توییت‌های رئیس‌جمهور آمریکا، سفیر ایالات متحده در اسلام‌آباد را احضار و اعتراض خود را نسبت به اقدام و تردید ترامپ نسبت به نقش پاکستان در مبارزه با تروریسم ابراز کرد. گزارش‌ها حاکی است که تهمینه جانجوا، سخنگوی وزارت امور خارجه پاکستان به نماینده آمریکا گفته است «پاکستان بدون تبعیض با همه گروه‌های تروریستی مبارزه کرده و متاسف است قربانیان کشورش طی این مبارزه، نادیده گرفته می‌شوند.»

قطع کمک مالی به گروه‌های تروریستی در پاکستان

دولت پاکستان با ممنوع کردن هرگونه کمک مالی و حمایتی برخی نهادها به سازمان‌هایی که نامشان در فهرست گروه‌های تروریستی قرار دارد، اعلام کرد با این اقدامات بشدت مقابله و برخورد می‌کند. به گزارش ایرنا و به نقل از رسانه‌های پاکستان، کمیسیون امنیت معاملات پاکستان (SECP) اعلام کرد: پرداخت کمک‌های مالی از سوی خیرین به شعبه‌های خیریه وابسته به 13 گروه ممنوع است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها