کلیات لایحه بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق تصویب شد

رای لبه مرزی بودجه 97

کلیات بودجه سال 97 با 51 درصد رأی موافق روز گذشته به تصویب کمیسیون تلفیق مجلس رسید.
کد خبر: ۱۱۰۸۶۲۱

به گزارش جام‌جم، به علت نگرانی‌ها نسبت به پیشنهادات دولت در لایحه بودجه سال آینده بخصوص در بخش افزایش قیمت سوخت و حذف یارانه‌ها، کمیسیون تلفیق بودجه مجلس با این که اکثریت اعضای آن را حامیان دولت تشکیل می‌دهند، دیروز رأی پایینی به کلیات لایحه بودجه 1397 داد به طوری که فقط 23 نفر رأی موافق و 20 نفر رأی مخالف دادند. کمیسیون تلفیق 45 عضو دارد؛ به این ترتیب می‌توان گفت لایحه بودجه 97 با 51 درصد آرا به تصویب این کمیسیون رسیده است.

این درحالی است که روال سال‌های قبل این‌گونه بود که کلیات بودجه با آرای بالایی در کمیسیون تلفیق به تصویب می‌رسید. به عنوان مثال در یازدهم دی ماه سال 95 کلیات لایحه بودجه سال 96 کل کشور در کمیسیون تلفیق با 28 رأی موافق، پنج رأی مخالف و یک رأی ممتنع تصویب شد.

برداشت ناظران بر این بود که با این ترکیب کمیسیون تلفیق بودجه 97 دولت کار آسانی در پیش دارد، اما رأی ناپلئونی و لب مرزی قطعا کار دولت را در بخش‌های مختلف بودجه با مشکل مواجه خواهد کرد.

بحث بر سر گرانی بنزین و حذف یارانه نقدی

حسینعلی حاجی‌دلیگانی، عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس درباره تصویب لب مرزی کلیات بودجه 97 به جام‌جم گفت: در رأی‌گیری دیروز کمیسیون تلفیق برای تصویب کلیات بودجه سال آینده 20 نفر مخالف و 23 نفر موافق بودند و به نظر می‌رسد با این میزان رأی در داخل کمیسیون تلفیق، اگر گرانی‌هایی که قرار است اتفاق بیفتد، اصلاح و به طور کلی از آن ممانعت نشود در صحن علنی مجلس کلیات آن رد خواهد شد.وی با اشاره به این‌که اصلی‌ترین مواردی که باعث شده کلیات بودجه ناپلئونی رأی بیاورد، تصریح کرد: افزایش نرخ حامل‌های انرژی، حذف بیش از 30 میلیون یارانه‌بگیر از فهرست یارانه نقدی و همچنین برداشت از صندوق توسعه ملی برای بخش‌های مختلف از جمله مواردی است که نظر نمایندگان را نسبت به وضعیت اقتصادی سال آینده نگران کرد.

حاجی‌دلیگانی ادامه داد: در بودجه سال آینده برداشت از صندوق توسعه ملی به گونه‌ای در نظر گرفته شده که مشابه خزانه دوم برای دولت عمل می‌کند که در حقیقت کارایی و رسالت اصلی خود را از دست می‌دهد.

موافق کلیات هستم

محمد فیضی، عضو کمیسیون تلفیق بودجه 97 درباره بررسی بودجه سال آینده به خبرنگار ما گفت: در جریان بررسی و تصویب لایحه بودجه برخی اعضای کمیسیون تلفیق با کلیات آن مخالفت داشتند و عنوان می‌کردند که صحن علنی باید برای آن تصمیم‌گیری کند، اما درنهایت بعد از رأی‌گیری به تصویب نمایندگان رسید.

وی افزود: در جلسه عصر دیروز کمیسیون تلفیق بودجه 97 بحث‌های درآمدی مورد بررسی قرار گرفت، اما در زمان تصویب کلیات برخی مخالفت‌ها در مورد نرخ حامل‌های انرژی و دیگر مسائل بود، اما در مورد جزئیات آن باید با مخالفان صحبت کنید؛ زیرا من موافق آن بودم.

علت مخالفت با بودجه 97

نماینده رشت در مجلس با اشاره به افزایش 10 درصدی مالیات و 18 درصدی عرضه اوراق مشارکت در لایحه بودجه گفت: مجلس باید با تصمیم دولت برای برداشت 17هزار میلیارد تومان از جیب مردم مخالفت کند. جبار کوچکی‌نژاد نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی با اشاره به این‌که در نشست کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال 97 کل کشور به عنوان اولین مخالف صحبت کرده است، گفت: لایحه بودجه 97 با اسناد بالادستی نظام تطابق ندارد.

وی به افزایش سهم نفت در بودجه سال آینده اشاره کرد و با تاکید بر این‌که این افزایش خلاف قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه است، اظهار کرد: دولت در لایحه بودجه به دنبال برداشت 17هزار میلیارد تومان از جیب مردم است که نمایندگان مجلس باید با این پیشنهاد مخالفت کنند.

کوچکی‌نژاد با ذکر این‌که براساس لایحه ارائه شده از سوی دولت بیش از 30 هزار میلیارد تومان از صندوق توسعه ملی برداشت خواهد شد، گفت: این رقم بسیار فراتر از حد معقول برای برداشت از این صندوق است. وی با تاکید بر این‌که لایحه بودجه سال 97 شفافیت لازم را ندارد، خاطرنشان کرد: این لایحه بودجه جاری دولت را به میزان 60درصد نسبت به سال 92 افزایش داده است؛ به این ترتیب که هر سال ما شاهد افزایش 10 درصدی بودجه جاری دولت بوده‌ایم.

نماینده مردم رشت در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: افزایش بودجه جاری دولت نشان دهنده تداوم پرداخت‌های نجومی به مدیران دولتی است. ماده 39 قانون برنامه پنج‌ساله ششم توسعه تصریح دارد که لایحه بودجه باید کاملا شفاف باشد، در حالی که این لایحه تطابق لازم را با قانون برنامه و سیاست‌های کلی ندارد.

عضو کمیسیون تلفیق لایحه بودجه سال97 کل کشور، گفت: دولت در این لایحه عرضه اوراق مشارکت را 18 درصد افزایش داده است که خود موجب مشکلات مضاعف خواهد شد بعلاوه نرخ مالیات را نیز 10 درصد رشد داده که موجب فشار روزافزون بر مردم خواهد بود.

مجلس مخالف پیشنهاد افزایش قیمت بنزین است

نماینده مردم همدان در مجلس با تاکید بر این‌که افزایش قیمت حامل‌های انرژی موضوعی سیاسی نیست، گفت: مجلس مخالف پیشنهاد افزایش قیمت حامل‌های انرژی بوده و اجازه آن را نخواهد داد.

حمیدرضا حاجی‌بابایی اظهار کرد: مجلس به هیچ‌وجه اجازه نمی‌دهد افزایش قیمت حامل‌های انرژی به شکل بیان‌شده از طرف دولت، انجام گیرد.

وی با بیان این‌که باید برای حامل‌های انرژی بسته تعریف شود، گفت: نقشه‌های متفاوت و گوناگون باید در نظر گرفته شود که هیچ فشاری روی مردم نباشد.

نماینده مردم همدان در مجلس افزود: باید در موضوع انرژی، برنامه طوری شود که دولت نیز با مشکل روبه‌رو نشود و از این رو باید برنامه‌های جمع‌بندی شده و مشخص تعریف شود. وی خاطرنشان کرد: طرح‌ها و پیشنهادهای زیادی در مجلس برای این امر وجود دارد تا آثار تخریبی بشدت کاهش یابد. در کل، ما قیمت مدنظر برای بنزین یا هرگونه حامل انرژی را به این شکل قبول نداریم.

رئیس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس با تاکید بر این‌که افزایش قیمت حامل‌های انرژی موضوع سیاسی نیست، متذکر شد: در بحث گرانی بنزین، تدابیر مناسب این است که مردم تحت فشار نباشند و عدالت اجتماعی در نظر گرفته شود، زیرا کسی که ماشین 500 میلیون تومانی دارد، بنزین را با همان قیمت استفاده می‌کند که فرد دیگری به زور یک پیکان برای مسافرکشی تهیه کرده است. وی افزود: اینها پیشنهاداتی است که می‌تواند منابع را هدایت کند که به مردم آسیب نرسد و تنها هدف ما در مجلس نیز حمایت از مردم است.

هدف کمیسیون تلفیق کاهش فشار بر قشر متوسط و کم‌درآمد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 گفت: کمیسیون تلفیق هر یک ریال درآمدی که دولت از جامعه بویژه قشر کم‌درآمد دریافت می‌کند، با دقت، ظرافت و براساس منطق تصمیم‌گیری می‌کند و همچنین در بحث هزینه‌کرد درآمدها براساس منطق و یک تصمیم جمعی به بهترین وضع به گونه‌ای که به رفاه، منافع و مصلحت بینجامد، تصمیم‌گیری می‌کند.

علی‌اصغر یوسف‌نژاد در نشست خبری با بیان این‌که در تصمیم‌گیری از هرگونه تصمیمات احساسی، بخشی و منطقه‌ای باید خودداری شود، ادامه داد: نمایندگان ملت تلاش می‌کنند به گونه‌ای تصمیم‌گیری کنند که قشرهای کم‌درآمد و متوسط جامعه آسیب نبینند مثلاً درباره مالیاتی که حدود 128 هزار میلیارد تومان پیش‌بینی‌شده، تلاش بر این است که براساس شناخت پایه‌های مالیاتی جدید با شناسایی افرادی که فرار مالیاتی دارند و آنهایی که مالیات نمی‌پردازند، این رقم تحقق یابد و هدف و انگیزه کمیسیون این است که فشار بر قشر متوسط و کم‌درآمد کمتر شود. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 با بیان این‌که مسائلی همانند حامل‌های انرژی و فشار به جامعه جزو نگرانی و دغدغه‌های دلسوزان و نمایندگان خواهد بود، تصریح کرد: تصمیمات در کمیسیون تلفیق به گونه‌ای خواهد بود که نفع و سود و مصلحت مردم مدنظر قرار گیرد و به قشرهای کم‌درآمد آسیبی نرسد. وی با اشاره به نقطه نظرات مخالفان کلیات لایحه بودجه سال 97 یادآور شد: توجه به واقعیت اشتغال، بیکاری، تولید، صندوق بازنشستگی، یارانه‌ها، قیمت حامل‌های انرژی و توجه به بازنشستگان فولاد از جمله مباحث مطرح توسط مخالفان لایحه بودجه سال 97 بود. سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه سال 97 افزود: انضباط مالی در بودجه 97، شفافیت بودجه، تمرکززدایی، صرفه‌جویی در هزینه‌های غیرضروری و واقعی شدن هزینه‌ها، کاهش ردیف‌ها در بودجه که از 337 ردیف از بودجه سال 96 به 138 ردیف در بودجه سال 97 کاهش یافته است، ازجمله مباحث مطرح شده توسط موافقان لایحه بودجه سال 97 بود.

دلایل مخالفت با کلیات لایحه

سیدهادی بهادری، عضو اصلاح‌طلب کمیسیون تلفیق بودجه 97 در این باره به جام‌جم گفت: دیروز بحث کلیات بودجه سال آینده در کمیسیون تلفیق مطرح شد و بنده به عنوان مخالف، رای دادم. وی با اظهار دلایل مخالفت خود با کلیات بودجه سال آینده، افزود: بودجه97 با چند مشکل اساسی مواجه بود که یکی از آنها افزایش نرخ حامل‌های انرژی و دیگری حذف یارانه 34 میلیون نفر از فهرست یارانه‌بگیران است.

بهادری تصریح کرد: شرایط اقتصاد کشور اکنون به گونه‌ای نیست که بتواند افزایش نرخ حامل‌های انرژی و به تبع آن رشد نرخ تورم را تحمل کند. از سوی دیگر درآمد حاصل از حذف یارانه 34 میلیون نفر مشخص نیست در کجا قرار است به کار گرفته شود. نایب رئیس کمیسیون عمران مجلس ادامه داد: دولت به صورت کلان اعلام کرده قصد دارد در بخش اشتغال این درآمدها را به کار بگیرد، اما از جزئیاتش که این پول در چه بخش‌هایی مورد استفاده قرار خواهد گرفت و چه میزان اشتغال ایجاد خواهد شد،صحبتی نکرده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها