نگاهی به ناکامی‌های سیاسی و نظامی پیاپی ریاض در منطقه

«بن سلمان» منزوی‌تر از همیشه

محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان هنوز به قدرت نرسیده با اتخاذ سیاست‌های اشتباه و خطرناک نه‌تنها آینده خود که آینده کشورش را به مخاطره انداخته است. این‌که در لبنان و غزه تصاویر محمد بن سلمان را به آتش می‌کشند و به مقامات سعودی بی‌احترامی می‌کنند یا کشورهای همسایه قدیمی عربستان در محاسبات خود تجدیدنظر کرده و به دنبال اتحاد با دیگر قدرت‌های خاورمیانه هستند، بخشی از پیامد این سیاست‌هاست. پایگاه اینترنتی میدل ایست آی و روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در گزارش‌هایی مجزا شکست‌های محمد بن سلمان را بررسی کرده و نسبت به آینده رژیم حاکم بر ریاض هشدار می‌دهند.
کد خبر: ۱۱۰۸۵۲۶

به گزارش ایسنا، پایگاه میدل ایست‌آی در گزارشی نوشت: «نوزدهم دسامبر عربستان موشک‌های گروه انصارالله یمن را به سمت کاخ الیمامه که سکونتگاه رسمی سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان در ریاض است،‌ نشانه رفت. این حمله شاید پاسخی کوبنده به ویدئوی سعودی‌ها باشد که چند روز پیش از آن در رسانه‌های اجتماعی منتشر شد. این کلیپ حمله ساختگی عربستان و تغییر حکومت در تهران را به تصویر می‌کشید. حمله مستقیم علیه رهبری سیاسی عالی‌مقام پادشاهی آل‌سعود و نماد قدرت سعودی‌ها عمیقا چشمگیر شده است. چنین حملاتی چند سال پیش اصلا قابل تصور نبود، اما سیاست‌های خارجی و منطقه‌ای ضعیف و مدیریت‌نشده عربستان اخیرا به این منجر شده که عربستان به کشوری بدون احترام، در معرض خطر و به لحاظ منطقه‌ای منزوی تبدیل شود.»

این پایگاه رابطه عربستان با ترکیه و متحدان منطقه‌ای آن را بررسی کرده و نتیجه می‌گیرد که «عربستان اکنون با یک بحران داخلی روبه‌روست و باید با مشکل دیگری که رشد حس ناامنی است مقابله کند، چراکه این موشک‌ها ممکن است بار دیگر هم ریاض را هدف بگیرند و همگان صدای آن را بشنوند. سیاست‌های منطقه‌ای عربستان یک شکست کامل بوده و عمدتا منجر به انزوای آن شده است. اگر عربستان در همین مسیر بماند، مسلما بیش از پیش منزوی خواهد شد.»

رویکرد رادیکالی

به نوشته میدل ایست آی ، روابط عربستان و ترکیه کاملا وارد مرحله جدیدی شده است. سطح مشارکت پایین عربستان در نشست سازمان همکاری اسلامی در استانبول که به درخواست رجب طیب اردوغان،‌ رئیس‌جمهور ترکیه برگزار شده بود تا واکنشی به تصمیم دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا درباره قدس باشد، نشانه‌ دیگری مبنی بر خروج از همبستگی منطقه‌ای بود. رویکرد رادیکالی عربستان سعودی در قبال قطر منجر به هراس دیگر کشورهای عضو سازمان همکاری اسلامی و باعث شد آنها به دنبال حامیان منطقه‌ای قدرتمند باشند. به عنوان نمونه، کویت که مناسبات تنش‌آلودی با ایران دارد، برای احیای روابط ازجمله با ارتقای همکاری نظامی، به ترکیه نزدیک شد. عمان نیز یکی دیگر از کشورهای سازمان همکاری اسلامی است که روابطش با ایران بهتر از دیگران است.

دخالت‌های بیجا

یکی از غیرمسئولانه‌ترین اقدامات ریاض، دخالت آشکار و وقیحانه در تحولات داخلی لبنان بود. به نوشته میدل ایست آی: «دخالت غیرمسئولانه عربستان در لبنان این بود که سعد الحریری، نخست‌وزیر لبنان را با وجود عدم میل باطنی‌اش در ریاض نگه داشت و او را وادار به استعفا کرد. این منجر به اتحاد نخبگان سیاسی و جامعه لبنان علیه عربستان شد؛ به گونه‌ای که در تاریخ مناسبات میان این دو کشور بی‌سابقه بود. ریاض همچنین صبیح المصری، میلیاردر اردنی را به بهانه تحقیقات فساد بازداشت کرد تا امان را برای پذیرش تصمیم ترامپ درباره قدس تحت فشار قرار دهد.»

به گفته ناظران، عربستان وجهه خودش را در جهان عرب و در میان افکار عمومی عرب کاملا از دست داده است. جدای از مشارکت عربستان در شرایط انسانی فاجعه‌بار کنونی در یمن، بی‌احترامی نسبت به ریاض این روزها به امری عادی تبدیل شده است. یک بار حین مسابقه فوتبالی در الجزایر، تصاویر ترامپ و ملک سلمان درکنار هم نشان داده شد. بار دیگر در اعتراضات غزه تصاویر ترامپ و ملک سلمان و ولیعهد عربستان به آتش کشیده شد .

سال آشوب

در همین رابطه روزنامه انگلیسی ایندیپندنت در مطلبی نوشت: «سیاست‌های محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان نه‌تنها برای وی دستاوردی نداشته، بلکه باعث برهم خوردن امنیت و ثبات منطقه (غرب آسیا) بخصوص یمن شده است». به نوشته این منبع؛ «سال 2018 با پایان عمر داعش، شاهد ثبات در عراق و سوریه خواهد بود، اما بی‌ثباتی‌ها به شبه‌جزیره عربستان بخصوص جنوب، یعنی یمن کشیده خواهد شد. در یمن هشت میلیون نفر درنتیجه تجاوز عربستان علیه این کشور و محاصره آن با گرسنگی روبه‌رو هستند و علاوه بر آن یک میلیون یمنی به وبا مبتلا شده‌اند. بن سلمان گمان می‌کند همه چیز وفق مراد او پیش می‌رود، اما بخش کمی از خواسته‌های وی محقق شده است.

به نوشته ایندیپندنت، یکی از سیاست‌هایی که محمد بن سلمان اتخاذ کرده، محاصره قطر با همراهی امارات بود، اما حتی این سیاست نیز چیزی برای وی محقق نساخت، بلکه برعکس باعث شد تا دوحه هرچه بیشتر به ترکیه و ایران نزدیک و روابط ترکیه و امارات متشنج شود. در این میان آمریکا و غرب (در ظاهر) با عربستان به عنوان یک قدرت منطقه‌ای در خاورمیانه تعامل می‌کنند، چراکه آنها نیاز دارند به این وسیله سلاح‌های خود را به همپیمانانشان در حاشیه خلیج‌فارس بفروشند.

یک سند محرمانه

یک پایگاه خبری یمنی، سندی را از نامه‌نگاری خالد بن سلمان، سفیر عربستان در واشنگتن منتشر کرد که نشان می‌دهد ریاض با همدستی ابوظبی سرگرم طرح نقشه مفصلی برای انداختن مسئولیت فرماندهی ائتلاف تجاوز به یمن به گردن آمریکا هستند. طبق این نقشه، پای آمریکا به طور مستقیم به جنگ یمن باز می‌شود و این کشور تعدادی پایگاه در یمن تأسیس می‌کند.

به گزارش العالم ، این نامه که با عنوان «فوری و فوق‌العاده محرمانه» ارسال شده مشتمل بر گزارشی درباره دیدارهای سفیر عربستان و سفیر امارات در آمریکا با سفرای اعضای دائم شورای امنیت است. آنها در این دیدارها تلاش می‌کردند اعضای دائم شورای امنیت را به برگزاری نشست فوق‌العاده و صدور قطعنامه‌ای با مضمون مداخله نظامی مستقیم در یمن متقاعد کنند. آنها با دستاویز قرار دادن تأمین امنیت دریانوردی بین‌المللی در مقابل آنچه تهدیدات ارتش یمن نامیدند، سعی کردند حمایت بین‌المللی از تجاوز ائتلاف سعودی به یمن را جلب کرده و باب‌المندب و بنادر یمن را زیر نظر سازمان ملل قرار دهند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها