لایحه بودجه سال 1397 درحالی از سوی نمایندگان مجلس بررسی می‌شود که یکی از پیشنهادهای دولت برای افزایش درآمدهایش جهت ایجاد اشتغال، افزایش قیمت حامل‌های انرژی بوده است. درخواستی که بسیاری از نمایندگان مجلس نسبت به آن واکنش نشان داده و با اشاره به تبعات منفی چنین سیاستی معتقدند نمی‌توان در شرایط فعلی از این وسیله برای ایجاد مشاغل مختلف استفاده کرد و لازم است دولت با مدیریت منابع و همچنین بررسی واقعیت جامعه، راهکارهای منطقی‌تری به‌کار گیرد. در این زمینه جام‌جم با بشیر خالقی، نماینده شهرستان خلخال در مجلس، گفت‌وگویی کوتاه داشته که در ادامه می‌خوانیم.
کد خبر: ۱۱۰۸۲۰۸

به نظر شما قیمت حامل‌های انرژی برای سال آینده باید افزایش داشته باشد؟

پاسخ به این سوال با یک کلمه یا بله، خیر گفتن کامل نیست بلکه باید درباره آن مباحثی مطرح شود که بتوانیم منطقی و دقیق تصمیم‌گیری کنیم. اگر شما به دنبال یک کلمه هستید، من معتقدم حامل‌های انرژی نباید میان اقشار کم درآمد و ثروتمند با یک قیمت محاسبه شود به این معنی که قیمت حامل‌های انرژی باید افزایش داشته باشد، اما به گونه‌ای که زندگی و معیشت اقشار کم‌درآمد دستخوش تغییرات منفی نشود.

منظور شما در این زمینه چیست؟ لطفا بیشتر توضیح دهید.

امروز در کلانشهر‌ها گروهی ثروتمند هستند که با خودروها و موتورسیکلت‌های میلیاردی خود در خیابان‌ها تردد می‌کنند، آیا باید دولت با توجه به مشکلاتی که دارد، سوخت ارزان‌قیمت در اختیار آنها قرار دهد؟ پس باید قیمت سوخت متناسب با سطح درآمدی آنها باشد تا هزینه استفاده از این وسایل نقلیه لوکس خود را بپردازند، اما در سوی دیگر معادله، سفره اقشار کم‌درآمد بخصوص در شهرستان‌های کوچک است که باید برای آنها نیز برنامه‌ای ارائه کنیم که مبادا معیشت آنها تحت تاثیر این سیاستگذاری قرار گیرد.

نوع خودرو و وسیله نقلیه شاید برای تعیین نیاز یا بی‌نیازی مردم ملاک خوبی نباشد، شما با این نکته موافق نیستید؟

اگر در خیابان‌های شهرستان‌های کوچک تردد کنید، ممکن است حتی به اندازه انگشتان یک دست هم خودروی بالای مثلا 70 میلیون تومان نبینید درحالی که در خیابان‌های تهران فقط کافی است چند دقیقه به اطراف خود دقت کنید که متوجه می‌شوید معادله برعکس شده، چون ممکن است تعداد خودروهای زیر 70 میلیون تومان به اندازه تعداد انگشتان یک دست باشد. منظورم این است که بتوانیم واقعا رفع محرومیت و فقرزدایی را با استفاده از منابع موجود اجرایی کنیم.

این پیشنهاد شما ارتباطی به موضوع حذف یارانه ثروتمندان دارد؟

دقیقا همین‌طور است، در زمینه یارانه‌ها نیز چنین مشکلی وجود دارد به این ترتیب که به دلیل نبود بانک‌های اطلاعاتی دقیق و منطقی، هم‌اکنون افرادی هستند که یارانه دریافت می‌کنند اما هیچ نیازی به آن ندارند و در مقابل هم گروهی در شهرستان خلخال نان بربری را نسیه تهیه می‌کنند تا سر ماه با پول یارانه بدهی نانوایی را بپردازند. منظور من دقیقا همین نکته است وقتی صحبت از حذف 34 میلیون نفر اقشار بی‌نیاز از دریافت یارانه می‌شود باید در این زمینه تاکید شود که معیارها و بانک‌های اطلاعاتی کدام است که مبادا چنین سیاستی باعث تضعیف معیشت خانوارهای کم‌درآمد و نیازمند بشود.

پیشنهاد شما در این زمینه چیست؟

بهترین راهکار این است که ابتدا باید اطلاعات و منابع اطلاعاتی دولت درباره یارانه‌ها و تاثیر افزایش قیمت حامل‌های انرژی در معیشت مردم مشخص شود و پس از آن استفاده از سیستم مدیریتی برای اشتغالزایی است.

واقعا دولت می‌تواند با افزایش درآمدهایش از این طریق در زمینه اشتغالزایی وارد شود؟

خیر، معتقدم این روند منجر به شغل نمی‌شود چون وقتی قیمت حامل‌های انرژی افزایش داشته باشد قدرت خرید و درآمدی مردم به دلیل افزایش قیمت محصولات مورد نیازشان نیز کاهش خواهد یافت پس چطور می‌توانیم انتظار اشتغالزایی داشته باشیم؟ اجازه دهید به شما بگویم در شهری که من نماینده آن هستم اکنون 60 درصد مردم به دلیل نبود کار و درآمد به شهرهای بزرگ‌تر مهاجرت کرده‌اند و خبری از پویایی و رونق اقتصادی نیست باوجود این‌که امتیازهای گسترده‌ای در منطقه برای ایجاد اشتغال داریم.

منظور شما از امتیاز ایجاد اشتغال در منطقه چیست؟

صنایع مختلف، معادن، کشاورزی و همچنین طبیعت که می‌تواند در زمینه توسعه گردشگری و رونق اشتغال بسیاری مفید باشد. اینها امتیازاتی است که می‌توان از آنها جهت بازگرداندن مردم بومی به منطقه استفاده کرد به این دلیل که معیشت آنها تامین خواهد شد.

افزایش تعداد افراد تحصیلکرده بیکار را چطور ارزیابی می‌کنید؟

رکود در اقتصاد و نبود تولید در بخش‌های مختلف باعث شده تا امروز بخش قابل توجهی از دانش‌آموختگان دانشگاهی بیکار باشند. برای جامعه‌ ما نگران‌کننده است فردی که دارای مدرک فوق‌لیسانس است به عنوان راننده تاکسی در جامعه مشغول به مسافرکشی باشد. البته منظور نوع شغل نیست بلکه وقتی کشور برای آموزش یک فرد هزینه کرده است باید به اندازه هزینه‌ای که برای رشد و پرورش افراد می‌پردازیم از آنها جهت ارتقا و رشد جامعه استفاده کنیم .

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها