هیات وزیران در جلسه یکشنبه شب خود مصوبه‌ای درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی گذراند که به نظر می‌رسد با هدف گران کردن بنزین و گازوئیل در سال‌جاری صورت گرفته باشد.
کد خبر: ۱۱۰۶۵۹۰

به گزارش خبرگزاری ایرنا، هیأت وزیران در جلسه یکشنبه به بررسی آیین‌نامه اجرایی یکی از تبصره‌های قانون بودجه سال 1396 کل کشور درخصوص حمایت از خانوارهای هدف و نیازمند و ارائه خدمات حمایتی و کمک به بخش تولید و اشتغال از محل درآمدهای حاصل از اصلاح قیمت کالاها و خدمات، پرداخت و آن را تصویب کرد.

به موجب این آیین‌‌نامه، منابع حاصل از افزایش قیمت‌‌های مندرج در قانون هدفمند کردن یارانه‌‌ها از طریق شرکت‌‌های تابع وزارتخانه‌‌های نفت و نیرو وصول و بابت سهم دولت از هدفمندی یارانه‌‌ها به حساب متمرکز آنها نزد خزانه واریز می‌شود.

اشاره دولت به تبصره 14 قانون بودجه سال‌جاری است. در تبصره 14 قانون بودجه امسال به دولت اجازه داده شده در سال 1396 از محل اصلاح قیمت کالاها و خدمات موضوع قانون هدفمندی یارانه‌ها تا مبلغ 48 هزار میلیارد تومان درآمد کسب کند. از آنجا که دولت از ابتدای امسال تاکنون از این اختیار قانونی استفاده نکرده بود، به نظر می‌رسد با توجه به موج واکنش‌های منفی نسبت به لایحه بودجه سال 1397 درباره گران شدن بنزین و گازوئیل، دولت با تصویب این آیین‌نامه قصد دارد در صورت مخالفت مجلس با مندرجات لایحه بودجه سال آینده، در همین ماه‌های باقی مانده از سال‌جاری اقدام به گرانی سوخت کند.

21 آذرماه نیز سخنگوی دولت درباره افزایش قیمت بنزین تا 1500 تومان، به خبرگزاری خانه ملت گفت: در قانون بودجه سال‌جاری و لوایح گذشته همیشه ظرفیتی برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی در نظر گرفته می‌شود، در بودجه سال 96، دولت اجازه دارد تا سقف 48 هزار میلیارد تومان نسبت به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی اقدام و درآمدی کسب کند، در حال حاضر براساس قیمت‌های موجود چیزی حدود 32هزار میلیارد تومان کسب کرده‌ایم.

نوبخت با اشاره به این‌که 16 هزار میلیارد تومان فاصله تا سقف تعیین‌شده وجود دارد، بیان کرد: با قیمت کنونی بنزین نمی‌توانیم به سقف برسیم، بنابراین قیمت بنزین حتی می‌تواند به عددی بالاتر از عدد مطرح‌شده افزایش پیدا کند.

به گزارش جام‌جم، دولت در لایحه بودجه سال 1397 رقم درآمد حاصل از گرانی حامل‌های انرژی را 17 هزار میلیارد تومان درج کرده که با اختیار قانونی سال‌جاری که 16 هزار میلیارد تومان است، تفاوت زیادی ندارد و به نظر می‌رسد دولت می‌خواهد اقدام به گرانی بنزین و گازوئیل کند.

دولت مجوز اصلاح قیمت دارد

محمد خدابخشی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس درباره افزایش قیمت حامل‌های انرژی به جام‌جم گفت: دولت برای اصلاح قیمت حامل‌های انرژی امروز نیاز به مصوبه مجلس ندارد. به این دلیل که طی برنامه ششم توسعه دولت اجازه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را با رعایت ملاحظه اجتماعی و اقتصادی گرفته است.

خدابخشی افزود: با درنظر گرفتن لایحه‌ارائه شده از سوی دولت برای بودجه سال آینده جدولی که در این زمینه در لایحه منظور شده با جدولی که در برنامه ششم برای قیمت حامل‌های انرژی درنظر گرفته شده است مغایرت‌هایی دارد که درحال بررسی و رفع اشکال در این زمینه هستیم.

این نماینده مجلس تاکید کرد: با اعمال نظر مجلس و بررسی‌های دقیق‌تر جداول و تبصره‌های بودجه قطعا بحث هدفمندی یارانه‌ها شفاف‌تر خواهد شد و درآمدها و هزینه‌های آن مشخص‌تر می‌شود. به صورتی که دقیقا سهم بخش تولید، سهم بخش سلامت، سهم سازمان‌هایی مثل کمیته امداد و بهزیستی و همچنین سهم شرکت‌‌های تولیدکننده حامل‌های انرژی در آن مشخص خواهد شد. خدابخشی با اشاره مجدد به این‌که دولت هم‌اکنون هم اجازه اصلاح قیمت حامل‌های انرژی را دارد به جام‌جم گفت: این‌که دولت تصمیم به اصلاح قیمت حامل‌های انرژی خواهد گرفت یا نه را باید مسئولان دولتی اعلام کنند اما همان‌طور که قبلا اشاره شد درباره لایحه بودجه سال 1397 مواردی وجود دارد که در بررسی‌های انجام شده درحال اصلاح آنها هستیم که قیمت‌حامل‌های انرژی هم جزئی از آن است و هنوز هیچ تصمیمی درباره قیمت حامل‌های انرژی از سوی نمایندگان مجلس گرفته نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها