عفونت ادراری مختص سن خاصی نیست، اما در زنان شایع‌تر از مردان است. ازجمله بارزترین علائم این بیماری می‌توان به احساس سوزش هنگام ادرار، تغییر در رنگ و بوی ادرار و تب‌ولرز اشاره کرد. در ادامه با ما همراه باشید تا با راهکارهای پیشگیری از ابتلا به عفونت ادراری بیشتر آشنا شوید.
کد خبر: ۱۱۰۶۴۳۰

1ـ پوشیدن لباس‌زیرهای نخی

تا حد امکان از پوشیدن لباس‌زیرهایی که عمدتا از الیاف پلاستیکی تشکیل شده‌اند پرهیز کنید، چرا که این جنس از لباس‌ها به‌علت حفظ رطوبت و تشدید رشد باکتری‌ها، احتمال ابتلا به عفونت ادراری را افزایش می‌دهند. همچنین از پوشیدن لباس‌زیرهای تنگ و چسبان نیز دقیقا به همان علتی که گفته شد باید پرهیز شود.

2ـ افزایش مصرف مایعات

کم‌آب‌شدن بدن ازجمله عوامل محرک عفونت ادراری است که روی عملکرد کلیه‌ها تأثیر می‌گذارد. وقتی بدن کم‌آب می‌شود، به همان نسبت حجم ادرار نیز کاهش می‌یابد و موجب تسهیل رشد عوامل عفونت‌زا می‌شود. همچنین کم‌آب‌شدن بدن به‌علت ایجاد واکنش‌های التهابی در تشدید علائم بیماری مؤثر است.

3ـ خالی‌کردن ادرار

نگهداشتن طولانی ادرار می‌تواند موجب التهاب مثانه و درنتیجه عفونت ادراری شود. پس هروقت احساس می‌کنید مثانه‌تان پر شده است، در سریع‌ترین زمان خودتان را به توالت برسانید.

4ـ پرهیز از محصولات بهداشتی عطری

محصولات بهداشتی عطری به‌علت فراوانی ترکیبات شیمیایی موجب تغییر سطح pH بدن و افزایش احتمال حملات باکتریایی و قارچی می‌شوند. پس تا حد امکان از شوینده‌های ملایم با ترکیبات طبیعی استفاده کنید.

5ـ پرهیز از موادغذایی محرک

مصرف بیش‌ازحد برخی موادغذایی به‌علت تضعیف سیستم ایمنی و ایجاد واکنش‌های التهابی در بافت‌ها موجب افزایش احتمال ابتلا به انواع عفونت‌ها می‌شود. ازجمله این موادغذایی عبارت‌اند از: خوراکی‌های پرادویه، قهوه و نوشیدنی‌های کافئین‌دار، نوشابه‌ها، سوسیس و کالباس، قندهای فرآوری‌شده و خوراکی‌های نمکی.

6. تخلیه‌ ادرار پیش و پس از رابطه جنسی

تخلیه ادرار پیش و پس از برقراری رابطه جنسی به خارج‌شدن عوامل میکروبی راه‌یافته به پیشاب‌راه (مجرای ادرار) کمک می‌کند.

7ـ تعویض سریع لباس‌های خیس

پس از شنا مدت طولانی با لباس‌های خیس نمانید، زیرا خیسی لباس بویژه در ناحیه‌ تناسلی موجب افزایش احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی می‌شود.

8ـ مصرف موادغذایی پروبیوتیک

مصرف منظم موادغذایی پروبیوتیک موجب کاهش احتمال ابتلا به بیماری‌های عفونی و التهابی می‌شود. موادغذایی پروبیوتیک حاوی میکروارگانیسم‌های زنده‌ای هستند که منجر به خنثی‌سازی فعالیت‌های باکتریایی، قارچی و ویروسی مضر می‌شود.

منبع:steptohealth

مترجم: صدف دژآلود

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها