عضو کمیسیون عمران مجلس در گفت و گو با جام جم آنلاین بررسی کرد

حذف یارانه ها، دلار 5 هزار تومانی، وضعیت عمرانی و شرایط مسکن در بودجه 97

عضو کمیسیون تلفیق مجلس در گفت وگو با جام جم آنلاین

اعتبارات موشکی را افزایش می‌دهیم/ دولت بودجه دفاعی را هنوز محقق نکرده است

عضو منتخب کمیسیون تخصصی تلفیق در مجلس اعتبارات بخش دفاعی امنیتی کشور را ناکافی دانست و گفت: نمایندگان مجلس در تمام سر فصل های دفاعی کشور خواستار افزایش اعتبار در بودجه 97 هستند که از جمله آنها توسعه برنامه موشکی است.
کد خبر: ۱۱۰۵۵۵۳
اعتبارات موشکی را افزایش می‌دهیم/ دولت بودجه دفاعی را هنوز محقق نکرده است

حشمت الله فلاحت پیشه در گفت وگو با جام جم آنلاین با اشاره به اینکه احکام سیاست های کلی و قانون برنامه ششم توسعه در مورد بودجه دفاعی کشور هنوز تامین نشده است، گفت: یکی از مهمترین احکام برنامه ششم توسعه دولت را مکلف کرده با تامین 5 درصد از اعتبار دفاعی کشور به تقویت شاخص های امنیتی- دفاعی کشور اقدام کند اما تاکنون تنها کمتر از 2 درصد آن تحقق یافته است.

وی افزود: در حال حاضر کشورهایی که داعیه رقابت با ایران دارند تا 12 درصد از بودجه عمومی خود را به مباحث نظامی تخصیص می دهند اما در این رابطه یکی از مواردی که کمترین ارقام برنامه های توسعه ای کشور را در بر می گیرد در زمینه بودجه دفاعی کشور است.

این نماینده مجلس در پاسخ به این سوال که آیا بودجه دفاعی در لایحه 97 نسبت به سال جاری روند کاهشی داشته یا افزایشی، خاطر نشان کرد: برآوردها نسبت به بودجه 96 نشان می دهد تنها در بخش حقوق و مزایا براساس شاخص های تورمی حقوق کارکنان دولت و نیروهای مسلح باید افزایش یابد. اما در این حوزه ، ما هنوز از احکام سیاست کلی یعنی افزایش 20 درصدی میانگین حقوق نیروهای مسلح نسبت به دیگر کارکنان کشوری عقب هستیم.

فلاحت پیشه تصریح کرد: دولت بودجه97 را انقباضی بسته است و لذا امکانی فراهم شده از جمله اینکه پس از دریافت مجوزهای لازم دولت برای تامین بودجه دفاعی 1میلیارد و 300 میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برداشت کند. این رقم در بودجه امسال هم تبدیل به قانون شد اما در جای خودش که اشاره مستقیم به آن نمی کنم محقق نشد.

این نماینده عنوان داشت: برای نمایندگان مجلس در عین اینکه تقویت بنیه دفاعی کشور مهم است تواما حفظ روحیه نیروهای نظامی دارای اهمیت است. به این معنی که بودجه باید در دو بعد سخت افزاری( تجهیزات روز دنیا) و نرم افزاری (شاخص حقوق پرسنل) باید تقویت شود که این مسئله را ما در کمیسیون تلفیق مورد بررسی قرار می دهیم.

وی در مورد دیگر مباحثی که باید در لایحه بودجه به آن توجه شود، ابراز داشت: بودجه لازم برای حقوق و مزایای ایثارگران معسر- جانبازان زیر 25 درصد و آزادگان باید تامین شود اما نوع بودجه ای که در لایحه پیش بینی شده کفاف این بخش از حوزه امنیتی – دفاعی کشور را نمی دهد و این مسئله مهم باید در تلفیق پیگیری شود.

منتخب کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی در هیات تلفیق مجلس در جواب این پرسش که با توجه به رویکرد دفاعی ایران و نیز تهدیدات پیرامونی لایحه تا چه میزان به بودجه موشکی توجه کرده است، گفت: تامین اعتبارات توسعه برنامه موشکی برای ما بسیار مهم است لذا پیشتر رقمی حدود 3 هزار و دویست میلیارد تومان را نمایندگان در قالب قانون مقابله با ماجراجویی های آمریکا در منطقه در بودجه امسال تصویب کرده که بخشی از آن تامین شد و تحقق بخش دیگر را بودجه سال آینده دنبال می کنیم.

فلاحت پیشه در این خصوص تاکید کرد: فضای کمیسیون تلفیق به گونه ای است که نمایندگان دو مقوله تامین اعتبار توسعه برنامه موشکی کشور و توجه به عمق استراتژیک جمهوری اسلامی ایران را مورد توجه جدی قرار می دهند تا ما همچنان با قدرت بیشتری فراتر از مرزها توان تامین امنیت خود را داشته باشیم.

وی خاطر نشان کرد: بطور کلی مجلس برای تمام سرفصل های دفاعی کشور خواستار خواستار افزایش اعتبار است که انسداد مرزها برای جلوگیری از ورود اشرار و قاچاقچیان مواد مخدر یکی از این سرفصل ها محسوب می شود.

محمدرضا شجاعیان/ جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها