روزنامه جام‌جم از معدود روزنامه‌های پرتیراژ و مخاطب‌پسندی است که همه‌روزه در سطح کشور به چاپ می‌رسد و از همان زمانی که این روزنامه برای نخستین بار شروع به انتشار کرد، بسیاری از مخاطبان برای خرید آن با عشق و علاقه به دکه‌های مطبوعاتی سرزدند و این روزنامه نوظهور را مورد مطالعه و نگاه خود قرار دادند.
کد خبر: ۱۱۰۵۴۴۱
جام‌جم و دوران پایان زمهریر روزنامه‌خوانی

ازجمله عواملی که این روزنامه را در میان جامعه مخاطبان خود بیشتر مقبول و مورد پسند ساخت، می‌توان به قیمت پایین، رنگی بودن و وجود مطالبی اشاره کرد که از شکل معمولی کوتاه‌تر نوشته می‌شوند و مخاطب می‌تواند در زمان کم و در خلاصه‌ترین حالت، بیشترین محتوا و پیام را از مطالب این نشریه دریافت کند. جام‌جم از همان زمان شروع به انتشار و فعالیت خود، بویژه با انتشار مطالب اجتماعی و حوادث محبوبیت یافت؛ رویه‌ای که بعدها در قالب ضمیمه تپش ادامه یافت و همچنین با انتشار ضمیمه‌های دیگری چون قاب کوچک، کلیک، چاردیواری و جام سیاست، این روزنامه درواقع در هر روز ضمیمه مجزایی دارد و تلاش می‌کند نیازهای مختلف مخاطبان را در نظر گرفته و برای سلیقه‌های گوناگونشان محتواسازی کند. مخاطبان روزنامه جام‌جم هم با هر سطح سواد آموزشی و تحصیلاتی می‌توانند پیگیر مطالب این روزنامه باشند و از صفحاتش استفاده کنند که این امتیازی بزرگ است.

همچنین رویکرد و مشی فکری روزنامه جام‌جم هم دیگر عامل تمایزبخشی محسوب می‌شود که حائز اشاره است. جام‌جم از همان زمان شروع فعالیتش توانست با دوری گزیدن از دعواهای سیاسی، حرکتی رو به جلو را طی کند و در انتشار مطالبش با گزینش خاصی و تفکری صحیح به پیش برود. ضمنا حمایت‌های رادیو و تلویزیون هم به لحاظ مالی کمک کرد تا این روزنامه کمتر با سختی و مضیقه مواجه باشد.

دیگر خلاقیت و نوآوری روزنامه جام‌جم در دوران شروع انتشار، قطع تابلویید یا مترویی‌اش بود. این مزیت کمک می‌کرد مخاطب بتواند درحال حرکت و مسیر رفت‌وآمد و زندگی روزمره‌اش هم این روزنامه را بخواند و به تورق و مطالعه‌اش بپردازد. اندازه مترویی که متاسفانه گاهی در جامعه مطبوعاتی ما مورد غفلت مواجه می‌شود، فرصت‌ها و مزیت‌های زیادی دارد که می‌توان از آن بهره‌ها جست. در این قطع حجم کاغذ کمتر استفاده می‌شود و در نتیجه قیمت آن پایین‌تر می‌آید، ضمنا حجم مطالب هم فشرده‌تر است و خواندن آن برای مخاطبان سهولت و تنوع دارد، اما روزنامه‌های با قطع بزرگ کمتر از چنین امکانی برخوردارند.

جام‌جم در طول سال‌های فعالیتش توانسته بسیاری از روزنامه‌نگاران باذوق، علاقه‌مند و خبره را جذب تحریریه‌اش کند و از این طریق به کیفیت مطالب منتشره در آن بیفزاید. همه می‌دانیم که این روزها وضعیت مطبوعاتمان وخیم است و بسیاری از روزنامه‌های کوچک و بزرگ درحال تعطیل شدن هستند. جام‌جم هم گرچه در سال‌های گذشته با مشکلات و سختی‌هایی مواجه بوده است، اما همچنان با قدرت در حال پیشروی است و به حیات خود ادامه می‌دهد؛ روزنامه‌ای مهم که امیدوارانه به جلو می‌رود و مسیر خود را طی می‌کند. ما باید به نوبه خود تلاش کنیم به نشریه‌ای که در چنین دوران قحطی خوانندگان همچنان مخاطب دارد، کمک کنیم، به نکات مثبت آن تاکید کنیم و خوبی‌هایش را قدر بدانیم.

امید من این است که جام‌جم با فعالیت‌های خود بتواند زمهریر یلدای روزنامه‌خوانی در میان مخاطبان و جامعه مطبوعاتی را به گرمای روزنامه‌خوانی و افزایش سواد اجتماعی تبدیل کند و شاهد فعالیتش تا سال‌های آینده باشیم.

دکتر عباس اسدی

استاد روزنامه‌نگاری دانشگاه علامه طباطبایی

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها