در برنامه این هفته «سروستان» عنوان شد

خوزستان و هزار و یک طرح بر زمین مانده

برنامه تلویزیونی «سروستان» سه‌شنبه شب 28 آذرماه با حضور نمایندگان مردم شهرهای استان خوزستان در خانه ملت، از شبکه «شما» پخش شد.
کد خبر: ۱۱۰۴۸۷۳
خوزستان و هزار و یک طرح بر زمین مانده

به گزارش جام جم آنلاین از روابط عمومی شبکه «شما»، برنامه تلویزیونی «سروستان» سه‌شنبه شب 28 آذر ماه با حضور نمایندگان مردم استان خوزستان در مجلس شورای اسلامی به صورت زنده روی آنتن رفت.

هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس و نایب رئیس کمیسیون انرژی، همایون یوسفی نماینده مردم اهواز و باوی و نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان و جواد کاظم‌‌نسب نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی خانه ملت مهمانان این برنامه بودند.

خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در مجلس در ابتدای این برنامه با اشاره به وضعیت نامطلوب مردم شهرهای حوزه انتخابیه خود و دیگر شهرهای خوزستان اظهار کرد: بعد از جنگ در بسیاری از استان‌ها اقدامات عمرانی خوبی صورت گرفت ولی خوزستان همچنان مورد بی توجهی قرار گرفت و امروز هم وضعیت همانگونه است.

وی افزود: در حال حاضر بودجه به صورت ملی تصویب و توزیع نمی‌شود و مسئولان، بیشتر به شهرها و استان‌های خودشان توجه می‌کنند، می‌توان گفت مردم خوزستان بیشتر رأی‌دهنده هستند و نماینده‌ای در دولت ندارند.

نایب رئیس کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه قوانین موجود بخشی‌نگر نیستند ولی در عمل این مسئله را می‌بینیم گفت: به عنوان مثال 23 هزارم درصد بودجه موجود در حوزه راهسازی به خوزستان اختصاص یافته و وضعیت جاده‌ها و راه‌آهن خوزستان به هیچ وجه مناسب نیست.

کاظم‌نسب نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون در مجلس شورای اسلامی هم در ادامه به وضعیت خوزستان از نظر ظرفیت‌های طبیعی پرداخت و خاطرنشان کرد: نعمت‌های الهی در خوزستان به وفور یافت می‌شود ولی این استان در حال حاضر مورد بی مهری کامل قرار گرفته است.

استانی که یک شهرش هم فاضلاب ندارد!

وی تصریح کرد: با وجود رودهای پرآبی مثل کارون، زمین‌های کشاورزی خوزستان با بی آبی روبرو هستند، شهرهای استان هیچ یک سیستم فاضلاب ندارند و حتی کلانشهر اهواز مشکل آب شرب دارد.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس افزود: سال گذشته بحران بزرگی برای خوزستان به وجود آمد و آب، برق و تلفن همزمان با هم قطع شدند، 12 سال است با این مشکلات روبرو هستیم ولی فکری برای این مسئله نمی‌شود البته با اقدامات انجام شده توسط مجمع نمایندگان استان، کارهایی صورت گرفته که امیدواریم موجب بهبود امور شود.

وی ادامه داد: 12 نیروگاه حرارتی و آّبی، 32 واحد پتروشیمی، هشت واحد تولید فولاد، 15 واحد نیشکر و کشت و صنعت، سه رودخانه بزرگ و پر آب، دو میلیون هکتار زمین مستعد کشاورزی، تولید و تأمین 45 درصد برق کشور، تولید یک میلیون تن گندم و مرزهای آبی و زمینی، بنادر مهمی مثل خرمشهر، ماهشهر و هندیجان و تولید فراوان نفت و گاز، از جمله ظرفیت‌های خوزستان هستند ولی در مقابل، بیکاری، هجوم ریزگردها و بیماری‌های تنفسی نصیب مردم استان شده است.

خوزستان؛ نقطه‌ای استراتژیک برای پیشرفت همه ایران

در ادامه همایون یوسفی منتخب مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی به صحبت پرداخت و گفت: سابقه تمدن در خوزستان به 2500 سال قبل از میلاد باز می‌گردد، خاک حاصلخیز و پنج رودخانه پُر آب که یک سوم آب کشور را تشکیل می‌دهند از دیگر ظرفیت‌های طبیعی این استان به شمار می‌رود همچنین بعد از تهران، رتبه دوم تولید ناخالص داخلی به خوزستان اختصاص دارد و علاوه بر این 600 کیلومتر مرز آبی و خاکی در کنار آثار گردشگری که در فهرست میراث فرهنگی جهانی به ثبت رسیده‌اند هم جزو پتانسیل‌های این استان به شمار می‌روند و می‌توان گفت خوزستان، نقطه‌ای استراتژیک برای پیشرفت ایران محسوب می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: خوزستان تا پیش از جنگ 50 درصد بار اشتغال کشور را به دوش داشت ولی اکنون می‌بینیم عدم توسعه یافتگی این استان، مشکل بیکاری را نه تنها در این منطقه، بلکه به دیگر استان‌ها کشانده است.

یوسفی افزود: پیشرفت خوزستان پیشرفت تمام ایران را به دنبال خواهد داشت و باید گفت این استان، محکوم به پیشرفت است.

در ادامه هدایت‌الله خادمی با اشاره به مشکل عدم استفاده از فارغ‌التحصیلان دانشگاهی در کشور از جمله استان خوزستان عنوان کرد: آب کارون را به 500 کیلومتر دورتر منتقل می‌کنند ولی این آب در اختیار مردم استان قرار نمی‌گیرد.

وی گفت: طرح رهبر معظم انقلاب بهترین طرح برای توسعه خوزستان به شمار می‌رفت ولی به دلیل عدم تأمین آب، این طرح اجرایی نشده در حالیکه آب کارون به کیلومتر‌ها دورتر منتقل می‌شود.

کاظم‌‌نسب نماینده مردم اهواز، باوی، حمیدیه و کارون و عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی هم در این زمینه خاطرنشان کرد: شهرستان کارون در خوزستان، یک قطره سهم آب از رود کارون ندارد.

وی با بیان اینکه نظام اسلامی اقدامات گسترده‌ای داشته ولی مجموعه این فعالیت‌ها در شأن مردم خوزستان نبوده است گفت: شرکت‌های بزرگ استان در حال ورشکستگی هستند و شهرک‌های صنعتی هم تعطیل شده‌اند.

وضعیت بیمارستان‌های خوزستان اسفناک است!

کاظم نسب تصریح کرد: وضعیت بیمارستان‌های خوزستان اسفناک است و بسیاری از بیماران استان مجبور هستند برای درمان به تهران مراجعه کنند و بدتر اینکه برخی شهرستان‌ها اصلا بیمارستان ندارند؛ این شایسته مردمی نیست که هشت سال در مقابل دشمن بعثی مقاومت کردند و امروز هم با پدیده ریزگردها مواجه هستند.

یوسفی هم در ادامه این مبحث گفت: خوزستان به دلیل ظرفیت‌های موجود در طول تاریخ، آینه تمام‌نمایی از آینده ایران بوده است؛ امروز مشکلات مربوط به آب، محیط زیست و اشتغال در خوزستان وجود دارند و این مسائل، آینده ایران را هم تهدید می‌کنند.

وی تصریح کرد: برای مدیریت خوزستان نیازمند نگاه راهبردی و کلان هستیم؛ در جلسات متعددی که با دولت داشته‌ایم می‌بینیم که نگاه دلسوزانه‌ای وجود دارد ولی جنبه راهبردی ندارد.

نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه زیرساخت‌های انسانی خوزستان هم در حال از دست رفتن هستند گفت: مهاجرت، یکی از دلایل این مشکل به شمار می‌رود البته این مشکل در سراسر کشور دیده می‌شود که در خوزستان، به خاطر مسائل زیست محیطی بیشتر دیده می‌شود.

میراث تاریخی ایذه به یغما می‌رود

هدایت‌الله خادمی نماینده مردم ایذه و باغملک در ادامه به وضعیت گردشگری در حوزه انتخابیه خود پرداخت و افزود: بزرگ‌ترین موزه روباز کشور در این شهرستان واقع است ولی می‌بینیم که آثار باستانی به سرقت می‌روند و سازمان میراث فرهنگی اقدامی انجام نمی‌دهد.

کاظم‌نسب هم در پاسخ به سوالات مخاطبان برنامه مبنی بر عدم برخورداری مردم شهرستان‌های مختلف خوزستان از نعمت گاز طبیعی عنوان کرد: اقدامات خوبی در این زمینه صورت گرفته تا به زودی شاهد توسعه سیستم گازرسانی در استان باشیم.

وی گفت: نمایندگان مردم خوزستان تلاش زیادی می‌کنند تا شاهد استیفای حقوق مردم استان باشیم و طرح افزایش سهم مردم خوزستان از نفت از دو به سه درصد هم ارائه شده است.

همایون یوسفی هم در پاسخ به سوالات مخاطبان برنامه در مورد شاخصه‌های توسعه‌ای خوزستان خاطرنشان کرد: استان خوزستان از نظر مشارکت بخش خصوصی، رتبه سی ام کشوری را دارد؛ در طول سال‌های گذشته صنایع مهمی همچون پتروشیمی و نفت و گاز، اجازه رشد به بخش خصوصی را نداده‌اند.

وی گفت: همزمان با قوت گرفتن بخش‌های دولتی، خوزستان رشد یافته و حالا که دولت مشکلات مالی دارد، خوزستان هم افت کرده است.

یوسفی تصریح کرد: بعد از بحث بیکاری که به خاطر اشتغال دولتی به وجود آمده، دومین مشکل مهم خوزستان، مسئله آب است؛ احساس ما این است که آمارهای دولتی مبنی بر سهم کم غیر بومی‌ها در اشتغال استان صحیح نیست و بسیاری از فرصت‌های شغلی در اختیار غیر خوزستانی‌ها قرار داده شده است.

نماینده مردم اهواز و باوی در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: حل مشکل آب، نیازمند برنامه‌ای مدون است که حاضریم با حضور کارشناسان و مسئولان، این مباحث را مورد بررسی قرار دهیم؛ برای اجرای طرح 550 هزار هکتاری ابلاغی از سوی رهبر معظم انقلاب، تنها 60 درصد آورده کارون کفایت می‌کند و 40 درصد باقی می‌ماند ولی در عین حال سازمان حفاظت محیط زیست عنوان کرده آب کارون اضافه بر نیاز خوزستان است.

وی گفت: در هیچ کجای دنیا با انتقال آب، مشکلات مربوط به تأمین این مایع حیاتی را حل نمی‌کنند ولی در کشور ما، همیشه این مسائل با موضوعات سیاسی آمیخته شده در حالیکه انتقال آب به دیگر مناطق، طرحی علمی نیست.

هدایت‌الله خادمی هم در این زمینه خاطرنشان کرد: صنایع آب‌بَر را در استان‌های کم آب مستقر می‌کنند و سپس آب خوزستان را به آنجا منتقل می‌کند؛ امروز خوزستان از نظر حضور نخبگان با مشکل مواجه است و نخبگان در حال مهاجرت از این استان هستند.

کاظم‌نسب هم در بخشی دیگر از برنامه گفت: بیشتر مدیران دولتی و خصوصی خوزستان غیر بومی هستند و نیروهایی از استان‌های خودشان را به استان می‌آورند.

«سروستان» با اجرای ناصر خیرخواه و تهیه کنندگی مهدی خدایی، سه‌شنبه شب ساعت 18:00 به صورت زنده از شبکه «شما» و سیمای استانی مرکز خوزستان، روی آنتن رفت.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها