وقتی غلظت آلاینده‌ها و استانداردهای آلودگی هوا بالاتر از حد مجاز باشد، هوا آلوده خواهد بود. برای این که بدانیم غلظت این آلودگی در چه نقاط و ساعات و مکان‌هایی بیشتر است نکاتی را مورد توجه قرار می‌دهیم.
کد خبر: ۱۱۰۴۵۳۴

مضرترین و خطرناک‌ترین آلاینده‌ها گاز CO، CO2 و گاز چاه است. هوای شهرهای آلوده مشابه زمانی است که یک بخاری گازی با دودکش مسدود در اتاق با درها و پنجره‌های بسته روشن و تولید گاز CO و CO2 کند.

براساس پژوهش‌های انجام شده 70 تا 80 درصد آلودگی هوا مربوط به خودروهای سبک و سنگین و موتورسیکلت‌هاست.

به طور معمول نقاطی از شهرها آلوده‌تر هستند که در آن منطقه تراکم و تردد شهری و ترافیک زیاد باشد و در مناطق حاشیه‌ای شهرها که تردد کمتر است، میزان آلاینده ازن بیشتر است.

بیشترین آلودگی در ساعت‌های پرتردد یعنی 5/6 تا 9 صبح و بعدازظهرها مشاهده می‌شود و در ساعات ظهر هر چه تابش آفتاب بیشتر باشد بیشترین آلودگی را در مورد ازن یا اشعه فرابنفش داریم.

تفاوت زیادی میان آلودگی هوا در بالا و پایین‌ شهر وجود ندارد و به‌واسطه پایداری هوا آلودگی در سطح تنفس باقی می‌ماند.

خانواده‌هایی که منازل شان کنار اتوبان یا خیابان است در مقایسه با افرادی که در کوچه یا مناطق دور از ترافیک زندگی می‌کنند، آلودگی بیشتری دریافت می‌کنند.

فردی که در پیاده‌رو راه می‌رود نسبت به کسی که در کنار خیابان پیاده‌روی می‌کند آلودگی کمتری استنشاق می‌کند.

آلودگی هوا در طبقات مختلف یک ساختمان یعنی طبقه‌های بالا و پایین یکسان است. البته هر چه از منابع تولیدکننده آلاینده‌ها فاصله بیشتری داشته باشیم تاثیر مخرب آلاینده‌ها بر سلامت کمتر خواهد بود.

هوای داخل خانه نشأت گرفته از هوای آلوده بیرون از منزل است، اما غلظت آلودگی هوای داخل و خارج منزل یکسان نیست. در منزل جریان هوا کمتر است، آلودگی هم کمتر وجود دارد و با بستن پنجره‌ها می‌توان از نفوذ بیشتر آلاینده‌ها به داخل خانه جلوگیری کرد.

در صورت استعمال دخانیات در منزل، میزان آلودگی هوای داخل و خارج خانه یکسان خواهد بود.

روزهایی از سال که به دلیل آلودگی هوا تعطیل می‌شود خانواده‌هایی که برای تفریح به پارک و فضاهای باز می‌روند در مقایسه با کسانی که از منزل خارج نمی‌شوند به دلیل نزدیکی به منابع انتشار آلودگی بیشتر در خطر و آسیب هستند.

متخصصان اتفاق نظر دارند رشد غدد سرطانی مانند سرطان‌های پستان، تخمدان، ریه و پانکراس در هوای آلوده به صورت باورنکردنی افزایش می‌یابد و افرادی که سرطان دارند باید از زندگی در شهرهای صنعتی و آلوده خودداری کنند.

ظرفیت تنفسی افرادی که اضافه ‌وزن دارند پایین است و مشکلات‌شان مانند بیماران قلبی ـ ‌عروقی، ریوی و سالمندان خواهد بود.

فاخره بهبهانی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها