صالحی در حاشیه کنفرانس وحدت اسلامی:

برجام یک قراردادی عملیاتی است

وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تصریح کرد که علیرغم اقدامات متزلزل کننده ایران در یمن،سوریه و عراق، از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 حمایت می‌کنیم.
کد خبر: ۱۱۰۰۱۸۹
تیلرسون: از برجام حمایت می‌کنیم / موگرینی: ایران به برجام پایبند بوده است

به گزارش جام جم آنلاین از فارس،‌«رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا در کنفرانس خبری مشترک با «فدریکا موگرینی» رئیس سیاست خارجی اتحادیه اروپا مدعی شد که اقدامات ایران ثبات در یمن، عراق و سوریه را متزلزل کرده است اما با این وجود ما از توافق هسته‌ای ایران و 1+5 (آمریکا،انگلیس، فرانسه، روسیه، چین بعلاوه آلمان) حمایت می‌کنیم.

با اینحال، «رکس تیلرسون» وزیر امور خارجه آمریکا و «فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در این کنفرانس خبری دو پیام متفاوت ارسال کردند.

وزیر خارجه آمریکا اینگونه گفت: « ما همچنین در خصوص برجام و مسئول نگه داشتن ایران در قبال این توافق هسته‌ای و اجرای کامل مفاد برجام بحث و گفت‌وگو کردیم. البته درباره فعالیت‌های ثبات‌زدای ایران در منطقه نیز بحث شد. ایران از حوثی‌ها (انصارالله) یمن حمایت می‌کند».

تیلرسون همچنین ایران را به حمایت از حزب‌الله لبنان و انجام اقدامات ثبات‌زدا در منطقه متهم کرد و گفت: «این موضوعات و فعالیت‌های ایران قابل چشم‌پوشی نیست و نمی‌توان بی‌پاسخ باقی بماند. آمریکا قصد دارد همچنان اقداماتی را در این خصوص انجام دهد. ما به دنبال همکاری با شرکای اروپایی خود هستیم».

موگرینی تصریح کرد که ایران به توافق هسته‌ای با گروه 1+5 پایبند بوده است و تیلرسون تصریح کرد که ایران با آزمایشات موشکی و کمک به حزب‌‌الله نتوانسته، پیروی از برجام را برآورده سازد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در خصوص اهمیت ادامه اجرای برجام گفت: « تداوم اجرای برجام یک اولویت راهبردی کلیدی برای نه تنها امنیت اروپا،بلکه برای امنیت منطقه و جهان است».

وی در ادامه گفت: «ما همچنین درباره این حقیقت هم بحث کردیم که موضوعات دیگری هم وجود دارد که باید با یکدیگر درباره آن بحث کنیم و با یکدیگر به آن بپردازیم و آن را رفع کنیم اما این موضوعات در مقیاس توافق هسته‌ای نیستند و به همین دلیل ما تمایل داریم خارج از توافق هسته‌ای به این مسائل بپردازیم».

موگرینی تصریح کرد: «اتحادیه اروپا تمایل دارد با آمریکا در خصوص این موضوع بر پایه تداوم اجرای توافق هسته ای توسط آمریکا همکاری نزدیکی داشته باشد».

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا ادامه داد: «حدود 14 سال پیش تصمیم گرفته شد که توافق هسته‌ای تنها بر مسئله هسته‌ای متمرکز باشد. بنابراین همانطور که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای 9 بار تأیید کرده است، برچیدن و توافق هسته‌ای کارساز است».

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها