چند سال است بحث مصرف محصولات تراریخته، حسابی داغ است. این محصولات با دستکاری ژنتیک، به فرآورده‌ای تبدیل می‌شوند که یک یا چند خاصیت جدید به آنها اضافه می‌شود. مثلا یک محصول تراریخته ممکن است در برابر آفات و حشرات بسیار مقاوم شود یا بزرگ‌‌تر از اندازه یک محصول طبیعی شود. برخی محصولات تراریخته در برابر انواع بیماری‌ها مقاوم هستند و برخی از این محصولات تراریخته نیز شکل و مزه طبیعی ندارند.
کد خبر: ۱۰۹۹۵۲۷

مصرف محصولات تراریخته، مدافعان و مخالفان متعصب خود را دارد. از یک طرف، موافقان مصرف محصولات تراریخته معتقدند چون جمعیت زمین در حال افزایش است و نیاز به غذا به شکل مداوم در حال افزایش است، در نتیجه تولید محصولات تراریخته می‌تواند نیاز غذایی انسان‌ها را تامین کند، بدون آن که نیاز باشد جنگل‌های بیشتری برای سیرشدن شکم انسان‌ها تخریب شود. موافقان محصولات تراریخته بر این باورند مصرف محصولات تراریخته، مانع گرم‌شدن کره زمین می‌شود. وقتی محصولات تراریخته در سطح وسیعی توزیع شود، خود به خود به دلیل وفور نعمت، قیمت محصولات غذایی هم کاهش پیدا می‌کند.

مصرف سم و آفت‌کش کمتر، سالم ماندن محیط زیست، تولید محصولات تازه و ماندگاری بیشتر فرآورده‌های غذایی، از دیگر فواید محصولات تراریخته است که موافقان به آن اشاره می‌کنند.

از سوی دیگر، مخالفان مصرف محصولات تراریخته تاکید دارند مصرف محصولات تراریخته می‌تواند برای سلامت انسان بسیار مضر باشد و تولید بیماری‌های جدید کند. همچنین این محصولات به‌هیچ‌وجه طعم و کیفیت محصولات غذایی طبیعی را ندارند.

نظر متولی نظارت بر فرآورده‌های تراریخته

موافقان محصولات تراریخته، تائید سازمان بهداشت جهانی را مهر تائیدی بر سلامت محصولات تراریخته می‌دانند. دکتر رضا ملک‌زاده، معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت با اشاره به همین مساله می‌گوید: سازمان بهداشت جهانی، سلامت محصولات تراریخته موجود در بازار را معادل محصولات غیرتراریخته مشابه آنها اعلام کرده و جای هیچ‌گونه نگرانی باقی نگذاشته است. تا امروز نیز هیچ مستندی علیه این نوع محصولات به این وزارتخانه ارائه نشده است. همچنین تحقیق 25 ساله اتحادیه اروپا نیز موید آن است که آنها پس از 25 سال تحقیق و مشارکت صدها محقق و 500 گروه تحقیقاتی مستقل، در نهایت اعلام کردند این محصولات کاملا سالم هستند.

ملک‌زاده تاکید دارد: تقریبا می‌توان گفت همه کشورهای جهان از محصولات تراریخته استفاده می‌کنند. وزارت بهداشت متولی تصمیم‌گیری نهایی در حوزه سلامت محصولات تراریخته است که قطعا وزارت بهداشت، متولی سلامت مردم چه در حوزه محصولات تراریخته و چه در حوزه‌های دیگر محصولات از جمله محصولات ارگانیک است.

معاون وزیر بهداشت می‌گوید: درخواست من از مردم کشورمان این است به پژوهشگران متعهد کشورشان اعتماد کنند و بدانند وزارت بهداشت در حوزه سلامت مردم از هیچ تلاشی فروگذار نخواهد کرد. محصولات تراریخته اعم از وارداتی و تولید داخلی نیز به‌دقت مورد بررسی سلامت قرار گرفته، بعد مجوز می‌گیرند.

طبیعت را بدریخت کرده‌اند

مخالفان تراریخته‌ها، این محصولات را در تضاد با چرخه طبیعت می‌دانند. دکتر علی کرمی، فوق تخصص مهندسی ژنتیک و استاد دانشگاه علوم پزشکی بقیه‌الله را باید یکی از مخالفان سرسخت محصولات تراریخته دانست. این استاد دانشگاه در مخالفت با تراریخته‌ها می‌گوید: تراریخته یعنی استفاده از فنون مهندسی ژنتیک برای اصلاح بذور گیاهی و دامی. فقط هم روی گیاه نیست. دام هم هست. الان ماهی داریم که با مهندسی ژنتیک، تراریخته شده. ژن هورمون رشد را در درون ساختار ژنتیکش وارد کرده اند که سبب می‌شود دو تا سه برابر اندازه طبیعی شود، ولی طبیعی نیست. الان در آمریکا گاوهایی را با روش تراریخته و با هورمون ساخته اند؛ نتیجه‌اش هم این شده گوشت‌هایی که از این گاوها تهیه می‌شود، واجد هورمون‌های رشد است و سبب بلوغ زودرس در دخترها می‌شود که اختلالات بسیاری را در آینده آنها ایجاد خواهد کرد.

همچنین این متخصص بیوتکنولوژی در گفت‌وگو با تسنیم تاکید دارد: تراریخته را با هدف این درست کرده اند که مصرف سم کم شود تا غذای سالم به مردم بدهند؛ ولی مطالعه 16 ساله توسعه تراریخته در آمریکا نشان می‌دهد استفاده از سم، کم که نشده هیچ، بیشتر هم شده است. از طرف دیگر آفت‌ها مقاوم شده‌اند؛ باز هم مجبور شده‌اند سم کشاورزی چند برابر استفاده کنند؛ پس تراریخته مصرف سم را کم نکرد. تراریخته فعلاً مشکلی از کشور و جهان حل نمی‌کند. این یک تجارت است برای این که بذر عقیم را به کشاورز بدهند که هر سال به آن شرکت فروشنده بذر وابسته باشد. درواقع توطئه این است با ابزار غذا، کشور و مردم را کنترل کنند. غذا به یک سلاح برای کنترل مردم جهان تبدیل شده است.

در حالی که نظرات موافق و مخالف درباره مصرف محصولات تراریخته، بسیار زیاد است، این اختلاف عقیده در اغلب کشورهای جهان نیز وجود دارد. شاید با افزایش دانش بشر، روزی برسد که بتوانیم با قاطعیت و بدون اختلاف نظر اعلام کنیم آیا مصرف محصولات تراریخته به نفع بقای بشر تمام می‌شود یا خیر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها