به گزارش جام جم آنلاین از کجارو، تا حالا شده است که به توالتهای هواپیما فکر کنید؟ شاید کمتر کسی به تاکنون در این مورد فکر یا حتی در گوگل سرچ کرده باشد! در این مقاله میخواهیم حقایقی جالب در مورد توالتهای هواپیما را با شما در میان بگذاریم.
قانونی وجود ندارد که هواپیماها را ملزم به داشتن دستشویی کند
اداره هوانوردی فدرال (FAA) تقریبا برای هر چیزی الزاماتی تعیین کرده، اما در مورد این که هواپیماهای تجاری حتما باید دستشویی داشته باشند، چیزی نگفته است. در سال ۲۰۱۵ هواپیمایی از وستچستر به مقصد شیکاگو در حالی اقدام به پرواز و حمل مسافر کرد که فقط یک دستشویی داشت و آن هم خراب بود. بنابراین مسافران آن مجبور شدند به مدت ۲ ساعت و نیم دستشویی نروند.
اغلب توالتهای اولیه در هواپیماها به شکل سطل بودند
در گذشته اگر به توالت در هواپیما نیاز میشد، از سطل درپوشدار برای این کار استفاده میکردند. جالب است بدانید در سال ۱۹۳۴ هواپیمای آبی بریتانیایی توالتی داشت که مستقیما به بیرون باز میشد. اگرچه صاحبان هواپیماهای گذشته فکر میکردند این نوع سیستم هیچ مشکلی ندارد، اما آنها دستکم یک مشکل داشتند و آن هم این بود که وقتی درپوش سطل جابهجا میشد، جریان هوا صدایی شبیه سوت در هواپیما ایجاد میکرد و بسیار آزاردهنده بود.
خوشبختانه استفاده از سطل به عنوان توالت چندان طول نکشید
از آنجایی که نگه داشتن ظرفی پر از آب که در طول پرواز و تکانهای زیاد احتمال ریزش آن میرفت و فضایی نامطلوب ایجاد میکرد، ابدا ایده خوبی نبود، بنابراین به تدریج هواپیماها مجهز به توالتهای بهتری با تکنولوژی جدید شدند. آنها از مایعی آبی رنگ وبوزدا استفاده میکردند و فاضلابها را به مخزنی در هواپیما منتقل میکردند. با هر بار استفاده از توالت، مایع تازهای بایستی به گردش درمیآمد، بنابراین لازم بود هواپیما صدها لیتر از این مایع آبی رنگ را در هر پرواز با خود حمل کند و این امر باعث افزایش مصرف سوخت میشد. مهمتر این که این سیستم گاهی اوقات دچار نشتی میشد. تصورش را بکنید مدفوع منجمد و حبابهای یخزده از آسمان روی سقف خانهها و ماشینها فرود میآمد. طبق گزارشات، بیش از ۳۰ مورد مستند از برخورد این مواد با زمین از سال ۱۹۷۹ گزارش شده است.
توالتهایی که امروزه در هواپیماها وجود دارند، در سال ۱۹۷۵ اختراع شدند
اولین باری که از این توالتها استفاده شد، به سال ۱۹۸۲ برمیگردد. این نوع از توالت «توالت خلا» نامیده میشد، چرا که با اتمام کار فرد، خط فاضلابی باز میشد و تمام محتویات توالت را باقدرت به بیرون میمکید و وارد مخزن بزرگی در عقب هواپیما میکرد.
توالتهای هواپیما به شدت طرفدار مصرف کم آب هستند
جالب است بدانید توالتهای به ظاهر کممصرف خانگی در هر بار استفاده حدود ۶ لیتر آب مصرف میکنند و توالتهای قدیمی مدارس حدود ۱۹ لیتر مصرف آب داشتهاند. پس باید قدردان فناوری «خلا» باشیم؛ چراکه با استفاده از آن، توالتهای هواپیما کمتر از ۲ لیتر آب مصرف میکنند. بنابراین با خیال راحت هر چقدر که بخواهید میتوانید به دستشویی بروید و نگران اتلاف آب نباشید.
خلبانان تا زمانی که در آسمان هستند، نمیتوانند مخزن را خالی کنند
خوشبختانه مخزن حاوی پسابها، ضامنی خارج از هواپیما دارد. بنابراین امکان ندارد که خلبان سهوا پسابها را در آسمان خالی کند و روی خانهها بریزد.
فاضلابها باید هنگام فرود تخلیه شوند
با فرود آمدن هواپیما روی زمین نوبت به خالی کردن مخزن میرسد. این کار حدود ١٠ دقیقه طول میکشد؛ بدین ترتیب که مسئول آن پمپی به هواپیما وصل کرده و سپس با ایجاد خلا مخزن تخلیه میشود.
خیالتان راحت باشد در توالت گیر نمیکنید
با وجود اینکه مکش توالت بسیار قوی است، اما هنگامیکه فرد روی آن مینشیند، مثل این است که روی صندلی راحتی نشسته و در آن گیر نمیکند.
شما به راحتی میتوانید قفل درب دستشویی را از بیرون باز کنید
برای باز کردن قفل کافی است علامت «دستشویی» را بالا برده و زبانه را به حالت قفل نشده ببرید. اما لطفا این کار را تنها زمانی انجام دهید که کودکی در آن گیر کرده باشد.
دستشوییها کثیفترین بخش هواپیما نیستند
کثیفترین بخشهای هواپیما به ترتیب میزهای تاشو، دریچههای هوای بالای سر هر فرد، سگک کمربند ایمنی و قفل دستشویی شناخته شدهاند. حواستان باشد تا حد امکان از لمس این مکانها اجتناب کنید.
دستشوییهای خود تمیز شونده گزینه خوبی برای هواپیما هستند
این نوع توالت میتواند با استفاده از نور فرابنفش ۹۹.۹% از میکروبها را در عرض چند ثانیه پس از خروج هر فرد از بین ببرد.
سید رضا صدرالحسینی در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح کرد
بازگشت ترامپ به کاخ سفید چه تاثیری بر سیاستهای آمریکا در قبال ایران دارد؟
در یادداشتی اختصاصی برای جام جم آنلاین مطرح شد
در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح شد
رضا جباری: درگفتوگو با «جام جم»:
بهتاش فریبا در گفتوگو با جامجم: