در بازاری مملو از محصولات چینی و خودروهای قدیمی و از رده خارج داخلی بسیاری از مشتریان که از توان اقتصادی محدودی برخوردارند به خودرو ساخت شرکت رنو اعتماد بیشتری دارند.
کد خبر: ۱۰۹۷۴۷۶
نقد و بررسی کوتاهی در مورد رنو محبوب ایرانیان

در این بین، رنو ساندرو یکی از جدیدترین محصولاتی است که از این شرکت به بازار ایران راه یافته و به عقیده برخی همان تندر 90 جدید و هاچ بک است. این خودرو که در اروپا با نام داچیا ساندرو شناخته می شود نخستین بار در سال 2007 میلادی با همکاری مشترک رنو و زیرشاخه رومانیایی خود یعنی داچیا تولید شد.

ساندرو بر اساس پلتفرم لوگان یا همان تندر 90 ساخته شد و هم اکنون در کشورهایی نظیر ایران، روسیه، مصر، آفریقای جنوبی، مکزیک و آمریکای جنوبی عرضه می شود. هرچند ایران تنها کشوری است که به تولید نسل اول این خودرو می پردازد و در سایر کشورها نسل دوم آن با ظاهری به روزتر در حال تولید است. این خودرو در ایران توسط شرکت پارس خودرو و در دو نسخه یعنی ساندرو معمولی و ساندرو استپ وی تولید می شود که به لحاظ مشخصات فنی تفاوت چندانی با یکدیگر ندارند اما از لحاظ قیمت اختلافی چشمگیر دارند.

مشخصات فنی

در رنو ساندرو از پیشرانه ای مشابه آنچه در تندر 90 به کار رفته استفاده می شود. موتوری با قدرت 105 اسب بخار و گشتاور 140 نیوتن متر که در دو نسخه گیربکس 5 سرعته دستی و 4 سرعته اتوماتیک تولید می شود. نسخه دستی این خودرو از مصرف سوخت بهینه تر یعنی 6.7 لیتر برخوردار است؛ درحالی که مدل اتوماتیک ساندرو در هر 100 کیلومتر 8.3 لیتر بنزین مصرف می کند که با توجه به وزن خودرو عدد قابل توجهی به نظر می رسد.

نگاهی به طراحی بدنه

با توجه به اینکه ساندرو بر اساس پلتفرم تندر 90 ساخته شده چندان عجیب نیست که میان این دو خودرو شباهت هایی مشاهده شود. این دو محصول در عرض و ارتفاع بسیار به یکدیگر نزدیک هستند و بنابراین از فضای نشستن مشابهی هم برخوردارند. البته رنو ساندرو به دلیل کوتاه تر بودن فاصله میان دو محور از فضای کمتری در صندلی های عقب برخوردار است.

در نمای بیرونی ساندرو همه چیز ساده است. به جز گلگیرهای برآمده تقریبا در این خودرو خبری از خطوط حجم دهنده نیست و به جز نوار کرومی به کار رفته در طراحی جلو عنصر چشمگیر دیگری مشاهده نمی شود. اما در هر حال می توان گفت که رنو ساندرو از یک طراحی یکنواخت و هماهنگ برخوردار است. رنو ساندرو استپ وی نیز به لحاظ ظاهری تفاوت چندانی با ساندرو معمولی ندارد اما به لحاظ ارتفاع کمی بلندتر است. با این وجود به عقیده برخی درحالی که محصولات چینی با ظاهری به روزتر عرضه می شوند، تولید خودرویی با طراحی دهه گذشته و ارزشی نزدیک به قیمت جک J5 اتوماتیک یکی از معایب ساندرو محسوب می شود. هرچند در ایران که ال 90 قدیمی همچنان با تیراژ بالا به فروش می رسد این موضوع کمی جای بحث دارد و چندان نمی تواند در تصمیم خریداران تاثیری بگذارد.

طراحی داخلی خسته کننده

شاید خریداران خودرو در هنگام تصمیم گیری به مواردی نظیر طراحی بدنه تا حدی قناعت کنند اما در طراحی داخلی از خودرویی با قیمتی بین 47 تا 62 میلیون تومان انتظار زیادی دارند. در واقع رنو ساندرو در حالی که از بالاترین مدل رنو تندر 90 نزدیک به 5 میلیون تومان گران تر است اما از یک طراحی داخلی ساده با همان یکنواختی کابین تندر 90 برخوردار است.

کابین این خودرو به طرز فاجعه باری ناامیدکننده است. جدا از طراحی قدیمی، ظاهر زشت و استفاده از رنگ های ناموزون، آنچه بیش از همه شما را آزار می دهد تضاد قیمت و امکانات این خودرو است. امروزه در بسیاری از محصولات هم قیمت ساندرو امکاناتی نظیر نمایشگر لمسی، دوربین عقب و کروز کنترل مشاهده می شود در حالیکه در کابین ساندرو باید از پلاستیک خشک به کار رفته در همه جای کابین و روکش پارچه ای صندلی ها گلایه کنیم! افزون بر این، عایق بندی نامناسب و ورود صدای موتور به اتاقک نیز یکی از ایرادات مربوط به مونتاژ خودرو است که مشتریان از آن گلایه دارند و قطعا در نمونه های اصلی وجود ندارد.

ایمنی ساندرو

ساندرو از لحاظ ایمنی به دو کیسه هوا، ترمز ضد قفل ABS همراه با سیستم توزیع الکترونیکی نیروی ترمز EBD، قلاب های ISOFIX برای نگهداری صندلی کودک و کمربند سه نقطه ای مجهز است. با توجه به اینکه در ایران آزمایشگاهی برای سنجش ایمنی خودروها وجود ندارد باید به نتایج حاصل از تست های صورت گرفته در سال 2008 اکتفا کرد. در آن سال ساندرو از موسسه ایمنی Euro NCAP برای محافظت از سرنشینان بزرگ‌سال سه ستاره، برای محافظت از سرنشینان خردسال چهار ستاره و برای محافظت از عابران پیاده تنها یک ستاره دریافت کرده است. هرچند این آمار و ارقام با توجه به گذشت سال ها و مونتاژ در ایران قطعا تغییر می کنند.

نسخه های دستی و اتوماتیک ساندرو در ایران هم اکنون به قیمت 48 و 53 میلیون تومان به فروش می رسند. قیمت ساندرو استپ وی نیز در نسخه های دنده ای و اتوماتیک 55 و 62 میلیون تومان است. این قیمت ها اگرچه کمی بالا به نظر می آیند اما در صورت علاقه به محصولات رنو می توانید این خودرو را به صورت دسته دوم و با قیمتی کمتر خریداری نمایید. برای این منظور می توانید از خدمات شرکت همراه مکانیک برای خرید خودرو کارشناسی شده به صورت تضمینی استفاده نمایید.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها