دانشمندان موفق به کشف حفره‌ای بزرگ در ساختار داخلی هرم جیزه شده‌اند

اکتشاف در اهرام با ذرات بنیادی

دانشمندان از کشف حفره‌ای مخفی در اعماق هرم بزرگ جیزه خبر دادند که حداقل 30 متر طول دارد. این حفره تازه کشف‌شده و هنوز معلوم نیست اتاق بوده یا دالان در بالای گرند گالری واقع است. گرند گالری به راهرویی صعودی در هرم جیزه گفته می‌شود که اتاق ملکه را به اتاق فرعون وصل می‌کند و دارای حدود 50 متر طول، هشت متر ارتفاع و بیش از یک متر پهناست. حفره مذکور دارای ابعادی تقریبا مشابه گرند گالری بوده و با حسگرهای شناساگر ذرات میون (Muon) کشف شده است.

وقتی پرتوهای کیهانی به جو زمین می‌رسند با مواد موجود در جو برهم‌کنش کرده و نتیجه آن تولید ذره‌ای پرانرژی به نام میون است. این ذره تا حدودی شبیه به الکترون بوده، هرچند 207 برابر سنگین‌تر است. جرم بالای ذرات میون موجب می‌شوند بتوانند تا صدها متر در سنگ‌ها نفوذ کنند، این در حالی است که ذرات الکترون‌ فقط چند سانتی‌متر در سنگ‌ها رخنه می‌کنند. این ویژگی میون‌ها باعث شده فیزیکدانان بتوانند همچون پزشکان که با تاباندن پرتو ایکس داخل بدن را بررسی می‌کنند، با استفاده از آشکارسازهای میون و شمردن این ذرات که از جهت‌های مختلف آشکار می‌شوند، دید نسبتا خوبی از درون ساختارهای ضخیم به دست آورند. این روشی است که امروز باستان‌شناس با تکیه بر یافته‌های به دست آمده در فیزیک ذرات بنیادی برای بررسی ساختار داخلی اهرام مصر و دیگر سازه‌های عظیم زمین‌شناسی مورد استفاده قرار می‌دهند.

شیوه مطالعه در کشف اخیر این گونه بوده است که دانشمندان با نصب صفحات عکسبرداری آشکارساز میون و شناساگرهای الکترونیک میون در اطراف اتاق ملکه و نیز نصب تلسکوپ‌های میون در فضای خارجی هرم توانستند به نقطه‌ای کانونی در مسیر حرکت میون‌های ورودی پی ببرند که نشان از وجود حفره‌ توخالی وسیعی در ساختار داخلی هرم دارد. به این ترتیب استفاده از ذرات میون در تحقیقات باستان‌شناسی به دانشمندان امکان می‌دهد تا ساختارهای درونی آثار باستانی را بدون انجام حفاری و آسیب به سازه‌ اصلی بررسی کنند. اما مشکل اینجاست که داده‌های حاصل از تجهیزات آشکارساز میون قادر به ارائه تصاویر خیلی واضحی نیست. از این‌رو دانشمندان هنوز نمی‌دانند آیا حفره مذکور در راستای افقی با گرند گالری قرار دارد یا موازی با آن است. همچنین هنوز مشخص نیست که آیا این حفره یک‌تکه بوده یا از چند حفره کوچک‌تر چسبیده به‌هم تشکیل شده است. هرم جیزه با عناوین دیگری از جمله هرم خوفو و هرم خئوپس نیز شناخته می‌شود و در فلات جیزه قرار دارد. این هرم را فرعون خوفو از چهارمین سلسله فراعنه مصر ساخته است که از سال 2509 تا 2483 قبل از میلاد مسیح زندگی می‌کرده است. ارتفاع این هرم به 140 متر می‌رسد و برحسب اکتشافات پیشین از سه اتاق تشکیل شده است که عبارتند از اتاق زیرزمین در کف هرم، اتاق ملکه در قسمت میانی و اتاق فرعون در قسمت فوقانی. اتاق فرعون از یک تابوت گرانیتی عظیم میزبانی می‌کند، اما جالب است بدانید مومیایی فرعون خوفو در این تابوت نیست و زنان وی نیز در مقبره‌های دیگری دفن شده‌اند. این پرسش همواره مطرح بوده که گذشتگان در چهار تا پنج هزار سال پیش چگونه توانسته‌اند با امکانات آن زمان سازه‌ای تا این حد پیچیده را بنا کنند که هنوز به رمزگشایی‌های بسیار نیاز دارد. دانشمندان امیدوارند در پی کشف اخیر بتوانند به اکتشافات کامل‌تری در زوایای ناشناخته این هرم دست پیدا کنند.

منبع: The Guardian