کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین:

در چه شرایطی ایران می تواند با آمریکا رابطه برقرار کند؟

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با جام‌جم:

ایران نباید فعالیت موشکی داشته باشد!

آمریکایی‌ها بعد از برجام و محدود شدن فعالیت‌های هسته‌ای کشورمان، فعالیت‌های موشکی جمهوری اسلامی ایران را هدف گرفته‌اند و در ادامه اظهارات مقامات آمریکایی علیه توانمندی‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران، یک مقام وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با جام‌جم تصریح کرد، این کشور به دنبال توقف آزمایش‌ها و فعالیت‌های موشکی ایران است.
کد خبر: ۱۰۹۰۰۵۰

سرلشکر محمدعلی جعفری، فرمانده کل سپاه صبح سه‌شنبه (9 آبان) در حاشیه همایش جهان بدون ترور در پاسخ به سوالی درخصوص توان موشکی سپاه برای پاسخگویی به تهدیدات خارجی اظهار کرد: برد موشک‌های ما طبق سیاست‌هایی که رهبری تعیین کردند محدود بوده و 2000 کیلومتر است و هرچند توانمندی برای افزایش این برد وجود دارد اما این میزان فعلا کفایت می‌کند چرا که آمریکایی‌ها به اندازه کافی در شعاع 2000کیلومتری اطراف کشور ما حضور دارند که در صورت تهاجم به آنها پاسخ داده خواهد شد.

تنها چند ساعت بعد از انعکاس خبری این اظهارات فرمانده سپاه درخصوص توان دفاع موشکی ایران، آمریکا به آن واکنش نشان داد و «هیثر نوئرت»، سخنگوی وزارت خارجه ایالات متحده در نشست خبری خود گفت: برد 2000کیلومتری واقعا زیاد است. و قطعا کشورهای دیگر را که از متحدان ما نیز هستند در برد موشک‌های آنها قرار می‌دهد. نوئرت مدعی شد، متحدانمان این را می‌فهمند و ما با آنها درباره نگرانی‌هایمان در زمینه فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده ایران گفت‌وگو و رایزنی می‌کنیم.

هرچند سخنگوی وزارت خارجه آمریکا به حضور ناوهای جنگی و پایگاه‌های نظامی آمریکا در خلیج‌فارس و تهدیدات ناشی از آن برای امنیت منطقه‌ای اشاره‌ای نکرد. اما اظهارات مداخله‌جویانه او درخصوص راهبرد دفاعی جمهوری اسلامی با واکنش خبرنگاران آمریکایی نیز مواجه شد که از او پرسیدند آیا خواست آمریکا از ایران این است که برد موشک‌های خود را به صفر کیلومتر کاهش دهد؟! سوالی که خانم نوئرت از پاسخ به آن امتناع کرد و به نظر می‌رسد دیگر مقام‌های آمریکایی نیز پاسخی برای آن نداشته باشند.

ایران موشک شلیک نکند!

یک مقام وزارت خارجه آمریکا نیز در گفت‌وگو با جام‌جم از پاسخ دقیق به این سوال که «چرا آمریکا پایگاه‌های نظامی خود را در همسایگی ایران و در برد موشک‌های ایران بنا کرده است؟» امتناع کرد و گفت: موشک‌های بالستیک ایران تهدیدی برای آمریکا و متحدان و شرکای ما در منطقه است و ما به مقابله با این تهدیدات ادامه می‌دهیم و همزمان با تمامی تلاش‌های ایران برای بی‌ثبات‌سازی منطقه نیز مقابله می‌کنیم.

این مقام وزارت خارجه آمریکا در پاسخ به سوال دیگر جام‌جم مبنی بر این‌که آمریکا چه سطحی از برنامه موشکی ایران را می‌پذیرد و خواست نهایی واشنگتن در این مساله چیست، گفت: توسعه موشک‌های بالستیک ایران در تضاد با قطعنامه 2231 شورای امنیت سازمان ملل قرار دارد و بر بی‌ثباتی منطقه تاثیر می‌گذارد. ما از ایران می‌خواهیم تا دیگر موشک‌ بالستیک شلیک نکند و فعالیت‌های مرتبط با آن را نیز انجام ندهد.

با توجه به تاکید صریح این مقام آمریکایی مبنی بر این‌که هدف آمریکا توقف کامل برنامه موشکی ایران است، به نظر می‌رسد واشنگتن بعد از توافق هسته‌ای، تلاش دارد بدون اجرایی کردن تعهدات خود تحت برجام، با شروع دور تازه‌ای از تحریم‌ها و تهدیدات علیه تهران، برای محدودسازی سایر عناصر قدرت ایران تلاش کند؛ راهبردی که مقام معظم رهبری نیز در جریان مذاکرات هسته‌ای پیش‌بینی کرده و تصریح کرده بودند آمریکا بعد از مساله هسته‌ای، سراغ برنامه موشکی، مسائل منطقه‌ای و در نهایت زیرسوال بردن نظام اسلامی خواهد رفت. ایشان بعد از پایان مذاکرات هسته‌ای نیز طی بیاناتی از عدم پایبندی آمریکا به تعهداتش تحت برجام انتقاد کرده و نسبت به تلاش آمریکا برای قبولاندن برجام‌‌هایی در موضوعات غیرهسته‌ای به نخبگان کشور هشدار داده بودند.

مقام وزارت خارجه آمریکا در ادامه این گفت‌وگو مدعی شد که «موشک‌های ساخت ایران از دیرباز برای تشدید و شعله‌ور کردن درگیری‌های منطقه مورد استفاده قرار گرفته‌اند»، این درحالی است که عربستان سعودی بیش از دو سال است تسلیحات تامین شده از سوی آمریکا را علیه مردم یمن به کار می‌گیرد. چندی پیش نیز «حمد بن جاسم بن جبر آل‌ثانی»، وزیر خارجه و نخست‌وزیر سابق قطر با افشای نقش آمریکا در بحران سوریه گفته بود که سلاح‌ و مهمات، با هماهنگی ترکیه و آمریکا به دست گروه‌های مسلح در سوریه از جمله گروه تروریستی جبهه النصره می‌رسید.

مقام وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با جام‌جم از پاسخ به این سوال درخصوص تناقض مواضع آمریکا با متن قطعنامه 2231 که تنها آزمایش موشک‌های بالستیک طراحی شده برای حمل کلاهک‌های هسته‌ای را محدود کرده است، اما موشک‌های ایرانی برای این منظور ساخته نشده‌اند، خودداری کرد.

مقام‌های ایرانی تاکنون بارها تاکید کرده‌اند که برنامه موشکی جمهوری اسلامی یکی از محورهای راهبرد دفاعی کشور بوده و حاضر نیستند درخصوص توان دفاعی و پایه‌های حفظ امنیت کشور مذاکره کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها