2 فیلم برای ورزش

از سکو تا سینما

ورزشکاران زیادی در فیلم و سریال‌های مختلف در نقش‌های خودشان یا فیلم‌هایی که با مضامین ورزشی و غیرورزشی تهیه شد، بازی کردند. در میان کشتی‌گیران، می‌توان از زنده یاد محمدعلی فردین نام برد یا خسرو نظافت‌دوست که در فیلم بهروز افخمی در نقش جهان پهلوان تختی ظاهر شد. ورزشکاران دیگری هم بودند مانند امامعلی حبیبی، ببر مازندران، که در فیلمی به همین نام ایفای نقش کرد. در سال‌های اخیر نیز سینماگران و کارگردان‌های تلویزیون برای ساخت فیلم و سریال، سوژه‌ها را در کنار چهره‌های ورزشی دستمایه آثار خود قرار دادند که در این میان سریال پژمان با بازی پژمان جمشیدی فوتبالیست سابق پرسپولیس، مورد توجه مخاطبان قرار گرفت‌. همین‌طور حضور علیرضا نیکبخت واحدی، علی پروین، حمیدرضا استیلی، احمدرضا عابدزاده و چهره‌های ورزشی دیگر در فیلم‌های سینمایی متعدد که برای جذب مخاطبان بیشتر در نظر گرفته شدند.
کد خبر: ۱۰۸۹۵۵۴

در کنار این ورزشکاران که تاکنون وارد سینما یا تلویزیون شدند، یکی دیگر از ورزشکارانی که تصمیم گرفت حضور در یک فیلم را تجربه کند، علیرضا حیدری، قهرمان سابق کشتی جهان با بازی در فیلم «من یک ایرانی‌ام» است. فیلم داستان تجلی یک قطعه از شاهنامه در یک کشتی‌گیر است و سپس حوادثی که برای این کشتی‌گیر به عنوان الگوی ورزش ملی رخ می‌دهد...

جادوی سینما

فیلم‌های ورزشی با قهرمانان ورزشی، هنر هفتم را به وسیله‌ای برای توسعه و ترویج ورزش تبدیل می‌کنند آن هم در قالبی جذاب و منحصر به فرد برای جذب مخاطب بیشتر. در تاریخ سینمای ایران، فیلم‌هایی که شخصیت اصلی آن یک ورزشکار بنام دوره خود در ورزشی خاص بود، کم نیستند‌. همین‌طور فیلم‌هایی با مضامین ورزشی و با استفاده از ورزشکاران که در بازتولید حوادث و اتفاقات گذشته، نقش انکارناپذیری در ایجاد باور مخاطب امروزی دارند. صرف نظر از این که سینما یکی از شاخص‌های اقتصادی در جهان است و در این گزارش موضوع بحث ما نیست، باید گفت ساخت و نمایش فیلم و سریال‌های جذاب همراه با قهرمانان، به همگانی کردن ورزش کمک می‌کند‌. قهرمانانی که مردم آنها را دوست دارند و با آنها همذات‌پنداری می‌کنند، به‌عنوان الگوهای نقش در جامعه اثر گذار بوده نگرش افراد و مخاطبان به ورزش را تغییر می‌دهند. از این رو ایجاد تمایل و انگیزه درونی اقشار مختلف جامعه برای ورزش کردن بیشتر می‌شود. از سوی دیگر باید در نظر داشت همذات پنداری با قهرمانان ورزشی در یک فیلم، قدرت و جادوی سینماست که در کنار اندیشه‌های اجتماعی، فرهنگی، اقتصادی، سیاسی و فلسفی می‌توان هنر و ورزش را نیز با هم تلفیق کرد و به کمک جامعه آمد.

صفر تا سکو

در روزهای گذشته خبر اکران مستند بلند «صفر تا سکو» به کارگردانی سحر مصیبی و تهیه‌کنندگی مشترک طهورا ابوالقاسمی و مهتاب کرامتی که روایت زندگی خواهران منصوریان، ووشوکارهای اهل سمیرم اصفهان است، در رسانه‌ها منتشر شد.

الهه، سهیلا و شهربانو منصوریان خواهرانی که پشتکارشان، آنها را از کار سخت در زمین‌های کشاورزی و زندگی پر از مشکلات و محدودیت، به قهرمانی جهان رسانده است، در این فیلم روحیه سرسخت و جنگنده و البته امیدوار خود را به بیننده و مخاطب نشان می‌دهند؛ روحیه‌ای که سبب بالا رفتن از پله‌های پیشرفت و درنهایت قهرمانی جهان در ووشو شد.

الهه منصوریان، شخصیت اصلی فیلم درباره احساسی که بعد از نمایش آن داشت،می گوید: سه بار فیلم را دیدم. هربار با سکانس‌های غمگین آن گریه کردم و با لحظات شاد آن خندیدم. واقعا اذیت می‌شوم وقتی آن را می‌بینم؛ یاد آوری سختی‌هایی که در گذشته داشتیم، راه‌های سختی که طی کردیم تا به اینجا برسیم، تحمل سختی‌ها برای ساختن روزهایی زیبا و قشنگ برای خود و خانواده‌ای که آنها را دوست داری و تلاش برای رسیدن به آرزوها.

شهربانو منصوریان که خودش و خواهرانش با فیلم‌های بروسلی عاشق ووشو شدند، نقش سینما را در رویکرد خود به این ورزش انکار نمی‌کند. او می‌گوید: اولین عضو خانواده ما که به سمت ووشو رفت، الهه بود. آن زمان باشگاه کوچکی در سمیرم بود که ووشو آموزش می‌داد. خواهرم پس از دیدن فیلم‌های بروسلی به سمت این رشته رفت و با تلاش زیاد قهرمان جهان شد. بعد من و سهیلا را تشویق کرد با او به باشگاه برویم و ووشو را جدی ادامه بدهیم.

من یک ایرانی‌ام

«من یک ایرانی‌ام» بالاخره بعد از سال‌ها با ایفای نقش علیرضا حیدری قهرمان سابق کشتی جهان به اکران خصوصی درآمد.

کارگردان این فیلم، محمدرضا آهنج به تهیه کنندگی احمد نجفی است. در این فیلم علیرضا حیدری دارنده شش مدال جهان و المپیک در نقش یک کشتی‌گیر ایفای نقش کرد. این نخستین تجربه بازیگری علیرضا حیدری است که در نقشی خاص مقابل دوربین رفته است. در این فیلم حیدری در نقش یک قهرمان کشتی است که به دلیل برخوردهای بدی که با وی صورت گرفته، مجبور به خداحافظی از دنیای ورزش و مهاجرت به خارج از کشور شده است.

حیدری درباره نقش خود در این فیلم می‌گوید بهتر است مخاطبان بعد از نمایش و دیدن فیلم درباره آن نظر بدهند. او حتی از ادامه بازیگری در سینما مطمئن نیست و تصمیمش را به بعد موکول کرده اما معتقداست ورزشکاران در نقش‌های سینمایی می‌توانند همسو با ورزش همگانی به ورزش حرفه‌ای کمک کنند. حیدری می‌گوید: ورزشکاران اهل شعار‌دادن نیستند و در کنار مردم از طریق سینما می‌توانند به ورزش کمک کنند. کاری که در کشورهای توسعه یافته انجام می‌شود و تحرک و فعالیت بدنی برای سلامت را درمیان مردم تبلیغ می‌کند.

محمد رضاپور

ورزش

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها