سریال حوادث مرگبار در پالایشگا ه و دکل‌های حفاری

آتش دکل نفتی 4 قربانی گرفت

دو روز پس از حادثه انفجار در پالایشگاه نفت تهران، دکل حفاری در رگ سفید آتش‌گرفت. این دو حادثه دست کم 11 کشته بر جای گذاشته و تحقیقات برای بررسی علت آنها آغاز شده است.
کد خبر: ۱۰۸۸۵۰۶

به گزارش جام‌جم، عصر روز جمعه آتش‌سوزی در پالایشگاه تهران هفت کشته و یک مصدوم برجای گذاشت؛ در حالی که با دستور رئیس مجلس بررسی‌ها برای شناسایی علت این حادثه آغاز شده بود، ساعت 13 دیروز دکل حفاری دررگ سفید گچساران آتش‌ گرفت. این دکل مشغول حفاری در عمق 2600 متری مخزن آسماری بود که به‌دلایل فنی، لوله حفاری در عمق 80 متری متوقف شد. کارکنان و متخصصان به‌دنبال رفع مشکل بودند که ناگهان مواد سیال به بالا فوران کرد و انفجار بزرگی رخ داد. حجم آتش‌ و سرعت انفجار به حدی بود که هیچ یک از کارکنان نتوانستند عکس‌العمل از خود نشان دهند. حفار و سرحفار از افرادی بودند که در همان لحظه اولیه جان خود را از دست دادند.

با وقوع این آتش‌سوزی، امدادگران و آتش‌نشانان برای امدادرسانی در محل حاضر شدند.

عبدالرحیم رحیمی، فرماندار گچساران در این‌باره به ایرنا گفت: این آتش‌سوزی همچنان ادامه دارد و نیروهای امدادی از طریق هلال‌احمر و اورژانس به آنجا اعزام شده‌اند. گستردگی این آتش‌سوزی به حدی است که برای مهار آن بالگرد اعزام شده است.

تناقض در آمار

وی افزود: بررسی علت این آتش‌سوزی در دست اقدام و مرگ چهار نفر در این باره تائید شده است. این در حالی است که خبرگزاری ایلنا به‌نقل از کارگران حاضر در محل حادثه، تعداد قربانیان را پنج نفر اعلام کرده است. یک مقام آگاه در وزارت نفت هم در گفت‌وگو با میزان، تعداد کشته‌ها را دو نفر اعلام کرده است. دکل شماره 95 فتح از پیشرفته‌ترین دکل‌های حفاری خشکی است که با قدرت 2000 اسب بخار توان حفاری چاه‌های توصیفی و اکتشافی را تا عمق بیش از 6000 متر دارد. پس از این حادثه مدیرعامل شرکت حفاری با بالگرد به منطقه رفت و ستاد بحران در محل حادثه تشکیل شده است . همچنین نماینده ویژه وزیر نفت در محل انفجار حاضر شده است.

علت حادثه

مدیر روابط عمومی شرکت ملی حفاری ایران درباره علت این حادثه گفت: دکل 95 حفاری در منطقه در حال عملیات حفاری بوده که فوران گاز موجب آتش‌سوزی دکل می‌شود.

جهانبخش راهداری عنوان کرد: تمام تیم‌های تخصصی و پشتیبانی واحدهای ملی حفاری و مناطق نفتخیز در منطقه حادثه حضور یافته‌اند. وی با بیان این که منطقه‌ای که دکل در آن واقع شده جزو منطقه بهره‌برداری نفت و گاز گچساران است، افزود: نیروهای امدادی استان کهگیلویه و بویراحمد و شهرستان گچساران با هدف اطفای حریق در محل حادثه حضور دارند.

به گفته حاضران، دکل 95 شرکت ملی حفاری ایران پس از ترخیص تیم زمین‌شناسی در حین بالا آوردن لوله دچار آتش‌سوزی گسترده شد که این حریق سبب ذوب شدن برخی از تجهیزات شد.

نظارت کم است

سریال حوادث در پالایشگاه‌ها و پروژه‌های نفتی در حالی تکرار می‌شود که به نظر می‌رسد، نبود توجه ویژه به ایمنی در حین کار یکی از مهم‌ترین دلایل وقوع این حوادث است. به گفته یکی از پیمانکاران پروژه‌های نفتی، سپردن پروژه‌ها در پالایشگاه‌ها و دکل‌های حفاری به پیمانکاران و نبود نظارت کافی بر فعالیت آنها، از عوامل تاثیر گذار در وقوع حوادث مرگبار است.

وی افزود: این دکل‌ها در مناطقی خارج از شهرها قرار دارند و در صورت وقوع حادثه زمان زیادی صرف می‌شود تا نیروهای امدادی به آنجا برسند که همین مسأله بر میزان خسارت و تلفات می‌افزاید. وزارت نفت باید پیمانکاران را به رعایت نکات ایمنی و برخورداری از تجهیزات لازم در زمان وقوع حادثه ملزم کند و بر رعایت آن نیز نظارت شود. اعزام مدیرعامل و کارشناس به محل حوادث بعد از آتش‌سوزی و انفجار دردی را دوا نمی‌کند و باید بیشتر از شناسایی علت حوادث، به پیشگیری توجه کرد.

پس از وقوع حوادث مرگبار در حوزه نفت و پتروشیمی طی یک سال گذشته بخصوص انفجار پالایشگاه نفت تهران، وزیر نفت اعلام کرد: تیرماه امسال بخشنامه‌ای ابلاغ کردیم که طی آن اجرای طرح‌های عملیاتی در روزهای تعطیل به دلیل نبود مدیران ارشد بجز در موارد اضطراری ممنوع اعلام شد؛ زیرا در روزهای تعطیل به‌دلیل عدم حضور موثر مدیران ذی‌ربط ممکن است میزان دقت و کنترل در عملیات کاهش یابد.

بیژن زنگنه اجرای دستورالعمل‌های ایمنی در صنعت نفت را هم‌پایه اطاعت از فرمان‌های نظامی دانست و گفت: یک بی‌احتیاطی کوچک در صنعت نفت به بزرگ‌ترین شرایط اضطرار می‌انجامد.

مأموریت رئیس مجلس

رئیس کمیسیون انرژی مجلس، از دستور رئیس مجلس به چهار کمیسیون اصل 90 قانون اساسی، قضایی و حقوقی، اجتماعی با محوریت کمیسیون انرژی برای بررسی حادثه پالایشگاه تهران خبر داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها