در گفت‌وگوی 10 فعال دانشجویی با جام‌‌جم پیشنهاد شد

اولویت‌های دانشگاه روی میز وزارت علوم

منصور غلامی در حالی روز گذشته از نمایندگان مجلس به عنوان وزیر علوم رای اعتماد گرفت که این وزارتخانه همواره به عنوان یکی از وزارتخانه‌های حساس در مرکز توجهات بوده است.
کد خبر: ۱۰۸۸۴۳۴

دانشگاه از یک سو به عنوان یک نهاد علمی باید نیازهای کشور را در این حوزه برآورده کند و از سوی دیگر نمی‌توان از کارکردهای سیاسی دانشگاه چشم‌پوشی کرد.

جمع کردن این دو موضوع به شکلی که هم شتاب علمی کشور حفظ شود و هم ضمن باز نگه داشتن فضای سیاسی در دانشگاه‌ها از سیاست‌زدگی جلوگیری شود، نکته ای است که وزیر جدید باید به عنوان اولویت در دستور کار داشته باشد.

بخشی از این اولویت‌ها در اظهارات نمایندگان موافق و مخالف در جلسه دیروز رای اعتماد، مورد تاکید قرار گرفت.

نمایندگان موافق و مخالف غلامی چه گفتند

در جریان بررسی صلاحیت وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری، موافقان، توجه به جوانگرایی، رعایت سلسله مراتب سازمانی، کاربردی بودن برنامه‌ها، تدین، ولایت‌پذیری و سابقه مدیریتی را از ویژگی‌های منصور غلامی؛‌ و مخالفان عملیاتی نبودن برنامه‌های ارائه شده و نبود سابقه مدیریتی را مطرح کردند.

عباس گودرزی نماینده مردم بروجرد، قاسم احمدی‌لاشکی نماینده مردم نوشهر، نبی هزارجریبی نماینده مردم گرگان و حبیب‌الله دهمرده نماینده مردم زابل در موافقت با وزیر پیشنهادی تاکید کردند که وی فردی بی‌حاشیه و دارای تحمل و سعه‌صدر است و مدیریت او اثبات کرده اهل استفاده از تمام ظرفیت‌ها و سلایق توانمند در دانشگاه است.

حمیده زرآبادی نماینده مردم قزوین، عبدالکریم حسین‌زاده نماینده نقده و جهانبخش محبی‌نیا نماینده مردم میاندوآب در مخالفت با وزیر پیشنهادی علوم تاکید کردند که برنامه‌های ارائه شده، نشان می‌دهد وی قادر به پاسخگویی مسائل روز دانشجویان نیست و کمترین سابقه مدیریتی را در دانشگاه دارد.

محوریت قانون

در ادامه وزیر پیشنهادی علوم، تحقیقات و فناوری در دفاع از خود تاکید کرد که خود را متعهد به قانون و اتخاذ رویکردها و راهکارهای تحول‌آفرین به تناسب اولویت‌ها و مسائل پیش روی دانشگاه و جامعه می‌داند.

وی با بیان این‌که سرمایه‌ای جز سادگی، صراحت و صداقت ندارد و هرگز از هیچ امتیاز ویژه‌ای برخوردار نبوده و فرزند جهاد سازندگی، جهاد دانشگاهی، نهادها و تشکل‌های صنفی و علمی است، گفت: نهاد دانشگاه در باور من عبادتگاهی است که در آن باید هر کس که وارد می‌شود، ارتقای اخلاقی بیابد و زیستن با تنوع و تفاوت را یاد بگیرد؛ من با وجود این که برآمده از جریان اصلاحات هستم، اما معتقدم که اصلاح‌طلب و اصولگرا می‌توانند دور یک میز با تکیه بر حق و انصاف و قانون و مدارا بنشینند و برای سربلندی ایران عزیز بکوشند؛ بر همین اساس، تلاش خواهم کرد گوشی شنوا برای همه حرف‌ها و نقدها باشم و چشم را بر هیچ حق و حقیقتی نبندم.

او یادآور شد: تاکید می‌کنم هیچ تشکل دانشجویی به شرط رعایت قانون، نباید با محدودیت فعالیت در دانشگاه‌ها روبه‌رو باشد و تلاش من برای ارتقای وضع موجود دانشگاه‌ها و جلب مشارکت تمامی اعضای خانواده بزرگ آموزش عالی، تاکید بر محوریت قانون، تفاهم و تعامل همگانی، ایجاد و توسعه امنیت محیط دانشگاهی و کاستن از نگاه امنیتی به آن است.

حفظ شتاب علمی و پرهیز از سیاست‌زدگی

در چنین شرایطی شاید بهترین افرادی که بتوانند اولویت‌های وزارت علوم را تبیین کنند خود دانشجویان هستند که در این فضا به سر می‌برند و دغدغه‌های هم‌صنفی‌های خود را از نزدیک لمس‌ می‌کنند.

جمعی از فعالان دانشجویی در گفت‌وگو با جام‌جم، اولویت‌های وزارت علوم را از دیدگاه خود بیان کرده‌‌اند:

محمدحسین قائدشرف، دبیر سابق اتحادیه دفتر تحکیم وحدت : نفس سیاسی دانشگاه نباید خفه شود/ انتظار داریم شتاب رشد علمی کشور نه تنها کاهش پیدا نکند بلکه شتاب بیشتری یابد چون این بخش برای خانواده دانشگاه خط قرمز محسوب می‌شود

مهدی بلوکات، دبیر پیشین اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل: جلوگیری از سیاست‌زدگی دانشگاه/ در نظر گرفتن اولویت علمی و پژوهشی و حفظ شتاب علمی کشور

مجتبی ابراهیمی، دبیر کل پیشین جامعه اسلامی دانشجویان کشور: توجه مبنایی (و نه شعاری) در همه سطوح به بحث جنبش‌ نرم‌افزاری و پیشرفت علمی کشور/ رفتار براساس قانون و رفتار معقولانه قانونی به دور از هرگونه افراط در تمام بخش‌ها

حسن صادق مقدسی، عضو پیشین شورای مرکزی دفتر تحکیم وحدت: لزوم مدیریت فضای افسار گسیخته تشکل‌های دانشجویی/ توجه به رشد علمی چرا که این امر به واسطه غلبه فضای سیاسی، مغفول مانده است./ باز شدن فضای انتقادی در دانشگاه‌ها بخصوص انتقاد نسبت به دولت

مهدی بادپا، عضو پیشین جامعه اسلامی دانشجویان: در اولویت قرار گرفتن مسائل پژوهشی و شتاب علمی در دانشگاه/ ثبات و پایداری در مدیریت کلان وزارتخانه، چراکه طی سال‌های اخیر عدم ثبات در مدیریت کلان وزارت علوم مشکلاتی را برای دانشگاه‌ها ایجاد کرده است. همچنین باید تشکل‌های دانشجویی در دانشگاه‌ها بر پایه قانون ایجاد شوند چراکه متاسفانه برخی از تشکل‌ها رویه مخالف با نظام دارند.

مرتضی فیروزآبادی، دبیر سابق جنبش عدالتخواه دانشجویی: اصلاح‌ نظام تامین مالی دانشگاه/ تمرکززدایی از وزارت علوم و تفویض اختیارات به استان‌ها/ شفافیت فرآیندهای تصمیم‌گیری در ارتباط با حوزه فعالیت تشکل‌ها (چه در وزارت علوم و چه در دانشگاه‌ها)/ شفافیت در عرصه آمار و اطلاعات وزارت علوم

حسین کیانی، مسئول سابق بسیج دانشگاه علامه: پرهیز از سیاست‌زدگی در دانشگاه و حفظ شتاب علمی
کشور

علی کریمی، عضو پیشین بسیج دانشجویی دانشگاه تهران: وظیفه اصلی دانشگاه پیگیری رویکرد علمی است بنابراین باید از دعواهای سیاسی در دانشگاه پرهیز شود./ ایجاد فضای باز سیاسی در کنار توجهات علمی/ ضرورت تقویت معاونت فرهنگی برای تحکیم ارزش‌های انقلابی

مجتبی ثابتی، مسئول پیشین بسیج تربیت مدرس: پیش بردن برنامه رشد علمی در دانشگاه و پرهیز از سیاست‌بازی/ اقدام عملی در جهت پیوند علم با نیازهای واقعی جامعه

محمدحسین غیبی، دبیر پیشین واحد سیاسی دفتر تحکیم وحدت: ضرورت نگاه برابر به همه دانشجویان و رفع موانع ایجاد شده برای دانشجویان ارزشی/ اصلاح ساختار وزارت علوم و حرکت به سمت کرسی محوری به جای کتاب‌محوری

کابینه تکمیل شد

با رای نمایندگان مجلس به دو وزیر علوم و نیرو، در نهایت بعد از حدود چهار ماه از تشکیل دولت دوازدهم، ‌روز گذشته کابینه تکمیل شد.

به گزارش جام‌جم، بعد از بررسی صلاحیت وزرای پیشنهادی علوم و نیرو در دو نوبت صبح و بعد از ظهر، منصور غلامی با 180 رای موافق، 82 رای مخالف و 14 رای ممتنع و رضا اردکانیان با 225 رای موافق، 38 رای مخالف و 13 رای ممتنع از مجموع 276 رای نمایندگان مجلس راهی پاستور شدند. حسن روحانی در جلسه رای اعتماد وزیران پیشنهادی نیرو و علوم، تاکید کرد که دولت در راه و مسیر خود در زمینه احترام به علم و دانشگاه، غیرامنیتی بودن محیط دانشگاه و احترام به دانشجویان و آزادی اندیشه و بیان در دانشگاه، ذره‌ای کوتاه نخواهد آمد.

روحانی با تاکید بر این‌که دانشگاه و وزارت علوم از حساسیت ویژه‌ای برخودار است، گفت: من بر سر دانشگاه، فضای دانشگاه، امنیت دانشجویان، آینده دانشجویان و خطی که دولت از ابتدا اعلام کرده است، با هیچ‌کس معامله نکردم و نخواهم کرد و آنچه وعده من با ملت ایران بوده است به حول و قوه الهی و به شرط حیات تا پایان دولت ادامه خواهد یافت و ملت ایران شاهد آن خواهند بود و نیازی نیست به عجله در مورد افراد قضاوت کنیم.

رئیس شورای عالی انقلاب فرهنگی افزود: هیچ‌کس در دانشگاه، هیچ انجمن، جمع و جناحی در داخل دانشگاه نباید احساس بی‌پشتوانگی کند و مبنای ما از اول مبنای اعتدال بوده و اکثریت باید حاکم باشد، ولی اقلیت باید به‌طور کامل از حقوق خود برخوردار باشد. اسلام، قانون و شرایط امروز کشور به ما اجازه نمی‌دهد در مسائل جزئی رودرروی هم بایستیم.

مشکل اول کشور، آب است

رئیس‌جمهور در بخش دیگری از سخنان خود با بیان این‌که یکی از مسائل مهم مساله آب در کشور است، افزود: در زمینه آب در کشور بعد از جنگ تحمیلی، اقدامات فراوانی انجام و سدهای فراوان احداث شد تا آب‌ها مهار شود و پایدار بماند و به مصارف داخلی برسد.

وی با بیان این‌که باید تلاش کنیم از آب موجود به بهترین وجه استفاده و بهره‌برداری کنیم، ادامه داد: دولت و مجلس باید دست به دست هم دهند و این موضوع حل شود، زیرا بیشترین آب کشور در زمینه کشاورزی مصرف می‌شود و باید دید آیا محصولاتی که به آب زیاد نیاز دارند باید همه در داخل کشور کشت شود و آیا نباید از کشت فراسرزمینی استفاده کرد؟ البته کارهایی در این زمینه آغاز شده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها