جلسه پارلمان کردستان عراق بر اثر اختلافات داخلی ملتهب شد

پایان بارزانی

مسعود بارزانی، رئیس اقلیم کردستان عراق با برگزاری همه‌پرسی غیرقانونی در سوم مهرماه گذشته به قمار سیاسی خطرناکی دست زد که علاوه بر منطقه کردستان به ضرر شخص او و حزب دموکرات کردستان نیز تمام شد. بارزانی از سال 2005 تاکنون ریاست اقلیم را به‌عهده دارد. او هرچند دو دوره ریاستش به اتمام رسیده بود با این حال دوبار به مدت هربار دوسال، دوران ریاستش تمدید شد. این درحالی بود که به دلیل اختلافات، پارلمان کردستان عراق به طور کلی به حالت تعلیق در آمده بود. روز شنبه قرار بود جلسه پارلمان تشکیل شود و درباره سرنوشت آینده مسعود بارزانی تصمیم‌گیری کند. اما این جلسه تشکیل نشد و تا اطلاع ثانوی به حالت تعلیق درآمد .
کد خبر: ۱۰۸۸۳۴۳

با این حال خبرهای آخر شب روز شنبه حکایت از آن داشت که مسعود بارزانی درنهایت تصمیم خود را گرفته و با ارسال نامه‌ای از پارلمان خواسته است وضعیت جانشین او را معین کند. بارزانی در این نامه ابراز تمایل کرد که دیگر مایل به ریاست بر اقلیم نیست. البته بارزانی پیش از این نیز در اظهاراتی گفته بود دیگر قصد نامزدی برای ریاست بر اقلیم ندارد. اما درعین حال او پیشنهاد کرده بود برادرزاده‌اش نیچروان بارزانی را جانشین او کنند .

روز گذشته پارلمان کردستان عراق پشت درهای بسته تشکیل جلسه داد تا در این باره تصمیم‌گیری کند. تا لحظه تنظیم این گزارش نتایج این نشست اعلام نشده بود، اما برخی منابع خبری گفتند احتمال دارد پارلمان، فردی را به جای مسعود بارزانی تعیین کند یا این‌که قدرت او بین سایر نهادهای حکومتی اقلیم توزیع شود. معنای این طرح آن است که اساسا مقام ریاست بر اقلیم لغو خواهد شد. به این صورت نظام ریاستی اقلیم به نظام پارلمانی تبدیل می‌شود و اختیارات رئیس بین قوای مقننه، مجریه و قضاییه تقسیم می‌شود. در همین رابطه رئیس فراکسیون حزب دموکرات در پارلمان گفت، مسعود بارزانی روز چهارشنبه از قدرت کنار خواهد رفت. معنای این حرف آن است که بارزانی با اتمام دوره دوساله اش که اول نوامبر بود، خود را برای دوره بعدی نامزد نکرده و عملا از دور رقابت‌ها خارج شده است .

منابع خبری گفتند، روز گذشته احزاب مخالف بارزانی ازجمله حزب تغییر یا گوران و جماعت اسلامی نیز بعد از مدت‌ها غیبت در جلسه پارلمان حاضر شده‌اند. قبل از آن این دو حزب خواستار برکناری مسعود بارزانی شده بودند. بعضی از شخصیت‌های دیگر کردی ازجمله برهم صالح و بافل طالبانی نیز خواستار برکناری مسعود بارزانی شده بودند .

چهار هفته بعد از رای‌گیری کردها درباره جدایی از عراق، دولت مرکزی این کشور برای بازپس‌گیری شهر نفت‌خیز کرکوک به عملیات نظامی دست زد و توانست بدون درگیری مناطق مورد مناقشه را تصرف کند. در حالی که کرکوک برای کردها قلب سرزمین‌شان و منبع اصلی درآمد آنها برای کشوری که در آینده قصد داشتند آن را تشکیل دهند، محسوب می‌شد اما هیچ یک از اهداف همه‌پرسی محقق نشد و فقط سرنوشتی نامعلوم را برای کردها به همراه داشت.

طی ماه ژوئن گذشته دولت اقلیم کردستان عراق در پی نشست بارزانی با مسئولان احزاب سیاسی این اقلیم اعلام کرد،انتخابات سراسری و ریاست اقلیم اول نوامبر برگزار می‌شود، اما پارلمان هفته گذشته تصمیم گرفت این انتخابات را برای هشت ماه به تاخیر بیندازد.

بارزانی کیست؟

مسعود بارزانی (متولد 16 آگوست 1946، در مهاباد ایران) رئیس اقلیم کردستان عراق و رهبر حزب دموکرات، پسر مصطفی بارزانی است. او ریاست اقلیم کردستان عراق را از سال 2005 و ریاست حزب دموکرات کردستان عراق را از سال 1979 عهده‌دار است. خاندان بارزانی اغلب در تبعید به سر می‌بردند. عموی بزرگ مسعود، شیخ عبدالسلام بارزانی در سال 1914، پس از یک سری مبارزات در موصل به دست حکومت عثمانی اعدام شد. پس از او شیخ احمد بارزانی به مبارزه ادامه داد و چندین بار توسط حکومت سلطنتی عراق تبعید شد. سلسله مبارزات در اینجا هم پایان نیافت و ملامصطفی بارزانی ادامه این مبارزات را به دست گرفت و در سال 1945، پس از یک سری مبارزات و جنگ با دولت عراق، به‌همراه خانواده و خاندان بارزانی وارد ایران شد و در ایران هم با پیشمرگان خود به دفاع از حکومت جمهوری مهاباد پرداخت. در همین زمان، مسعود بارزانی در شهر مهاباد متولد شد. پس از این‌که حکومت جمهوری مهاباد سرنگون شد، ملا مصطفی در میان سه دولت مخالف ایران و عراق و ترکیه ناچار شد با جنگ و گریز با سه دولت، به شوروی پناهنده شود. بارزانی خردسال با خانواده خود به عراق رفت و از آنجا به جنوب عراق تبعید شد و عموها و برادرانش زندانی شدند.

در سال 1958، پس از کودتای عبدالکریم قاسم، خانواده بارزانی بعد از 12 سال، از تبعید و زندان آزاد شدند و ملامصطفی به کردستان عراق برگشت. مسعود بارزانی در سال 1979 پس از مرگ برادرش ادریس به رهبری حزب دموکرات برگزیده شد . او در سال 1991، پس از یک نبرد با دولت مرکزی، کنترل کردستان عراق را به دست گرفت و با همکاری سازمان ملل پس از تهدیدِ خط پرواز ممنوع و پس از یک انتخابات داخلی که 51درصد آرا را به دست آورد، به‌همراهی اتحادیه میهنی کردستان به رهبری جلال طالبانی حکومت اقلیم کردستان عراق را تشکیل داد. او در دوره ریاست خود چندین موسسه در منطقه کردستان جهت فرآیند تصمیم‌گیری ایجاد کرد که یکی از آنها پارلمان کردستان بود. او در انتخابات سال 2005 به ریاست اقلیم برگزیده شد. پس از آن برای دو دوره توانست این مقام را تمدید کند تا این‌که با اتمام دوران قانونی پارلمان کردستان به صورت فوق‌العاده وی طی دو دوره دوساله در مقام خود ابقا شد.

بارزانی به لحاظ شخصیتی فردی بلند پرواز بود و بزرگ‌ترین آرزوی خود را اعلام استقلال کردستان می‌دانست. وی هرچند در این باره با انتقادات زیادی مواجه شد، اما حاضر به دست کشیدن از این تفکر نبود. بعضی از تحلیلگران می‌گفتند دلیل اصرار و پافشاری مسعود بارزانی بر برگزاری همه‌پرسی به اتمام رسیدن دوران ریاست اوست. از آنجا که حضور بارزانی در قدرت دیگر مشروعیتی نداشت،وی سعی می‌کرد با برهم زدن بازی ترتیب جدیدی اتخاذ کند که قدرت را در خانواده خودش برای سال‌های آینده حفظ کند. با این حال شکست سخت او در مساله رفراندوم و فشار افکار عمومی در داخل و خارج از کردستان عراق،کار را به جایی رساند که مسعود بارزانی راهی جز کناره‌گیری ندارد .

تحویل 40 حلقه چاه نفتی

ارتش عراق کنترل 40 حلقه چاه نفتی را که پیش از این تحت کنترل نیروهای پیشمرگه در غرب موصل مرکز استان نینوا بود به دست گرفت.

به گزارش فارس، همام العبدلی، از افسران یگان مهندسی نظامی ارتش عراق در این‌باره گفت: نیروهای مشترک عراقی طی عملیات نظامی اخیر در ناحیه زمار در شهرستان تلعفر، در چارچوب برقراری نظام و قانون در مناطق مورد منازعه، موفق شدند کنترل 40 چاه نفت از 44 چاه نفتی موجود در منطقه را به دست گیرند.

وی افزود: دولت مرکزی عراق نیز کادرهای مهندسی متخصص را برای فعالسازی این چاه‌های نفتی و تداوم بدون توقف استخراج و پالایش آنها به منطقه اعزام کرده است و نیروهای عراقی نیز در تلاشند تا امنیت لازم را برای انجام این کار برقرار کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها