کارشناس سیاست خارجی در گفت وگو با جام جم آنلاین:

چک و چانه ممنوع؛ بحث موشکی با آمریکا نداریم!

کارشناس ارشد سیاست خارجی تصویب طرح تحریمی برنامه موشکی ایران توسط مجلس نمایندگان آمریکا را عناد برانگیز خواند و گفت: بی اعتمادی به آمریکا در برجام موجب تقویت روز افزون توان دفاعی کشور خواهد شد.
کد خبر: ۱۰۸۷۸۳۸
چک و چانه ممنوع؛ بحث موشکی با آمریکا نداریم!

به گزارش جام جم آنلاین، علیرضا رجایی ضمن بازدید از غرفه روزنامه جام جم با خبرنگار جام جم آنلاین به گفت وگو پرداخت.

وی در خصوص اقدام ضد ایرانی کنگره آمریکا افزود: اینکه دایما حکام آمریکایی توان دفاعی جمهوری اسلامی ایران را به جهان مخاطره آمیز جلوه می دهند زاییده وهن و برداشت ذهنی خود آنهاست. چون هم به لحاظ دیپلماسی و هم از نظر عرفی و عقیدتی ایران نه قصد تهاجم نظامی به کشوری دارد و نه در پی ساخت سلاح های کشتار جمعی است.

رجایی درباره احتمال همراهی کشورهای اروپایی با آمریکا در مصوبه ضد ایرانی کنگره گفت: البته اروپا تمایل دارد با سیاست های آمریکا همراه شود اما سند برجام آنقدر محکم تدوین و تصویب شده است که این اقدام برای سران غربی هرینه های هنگفتی به لحاظ سیاسی به بار خواهد آورد. بنابراین اروپا قطعا در برجام می ماند.

این کارشناس ارشد سیاست خارجی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران حرف روز از هیچ دولتی را نمی شنود و مورد تاییدش نیست، گفت: ما در یک فضای دیپلماتیک با بکارگیری دیپلماسی نرم تمام مراحل راستی آزمایی برنامه هسته ای خود را در قالب بازدیدهای آژانس با موفقیت و صداقت کامل پشت سر گذاشتیم. لذا دیگر معنا ندارد بر سر موضوعات هسته ای خود با کسی چک و چانه بزنیم.

وی با اشاره به سابقه تاریک دولت آمریکا در قبال کشورها، تصریح کرد: اولا مذاکره و بازدید از سایت های موشکی جمهوری اسلامی ایران جز خطوط قرمز ماست در ثانی آمریکایی ها با هر کشوری (نظیر لیبی) در خصوص مباحث نظامی وارد مذاکره شده است، نتیجه مذاکرات برای کشور هدف، عاقبت به خیری به همراه نداشته و آن کشور مورد تجاوز آمریکا و متحدانش قرار گرفته است.

این کارشناس ارشد سیاست خارجی ادامه داد: آمریکا چند دهه است با لشکر کشی به خاورمیانه نه تنها آتش جنگ در منطقه را خاموش نکرده بلکه بر وسعت آن افروده است. اما ایران در کمترین زمان ممکن با سیاست های مسالمت جویانه خود همچون مذاکرات آستانه صلح را در منطقه به ارمغان آورد.

رجایی اقدامات ایران در مذاکرات هسته ای را گامی در جهت نقض خشونت و ایجاد ثبات در منطقه و جهان شمار آورد و افرود: با ابن اقدام خواستیم دنیا بداند ما نه به دنبال اشاعه تسلیحات کشتار جمعی هستیم و نه مقوله جنگ را پیگیری می کنیم بلکه این دولت های تمامیت هستند که چنین سیاستی را تعقیب می کنند.

وی خاطر نشان کرد: اگر آمریکا مقوله برجام را بر زیر پا گذارد، تقویت روز افرون دفاعی سر خط دیپلماسی کشورها قرار می گیرد. چرا که بعهدی آمریکا در عدم پایبندی به قراردادهای بین المللی امنیت کشورها را به مخاطره می اندازد.

این کارشناس سیاست خارجی در همین ارتباط افزود: امروز به خاطر بی اعتمادی به سیاست های آمریکا کشوری همچون کره شمالی توسعه برنامه اتمی خود را در دستور قرار داده است. تصور می شود اگر ترامپ به همین ترتیب به ادبیات یاغی گرایانه خود ادامه دهد، پیونگ یانگ برای امنیت دولت آمریکا دردسر ساز خواهد شد.

وی در پایان گفت: ما باید با روشهای مسالمت آمیز نظیر برقراری ارتباط با نهاد ها و سازمان های مدنی آمریکا از توافق هسته ای دفاع کنیم. امروز ترامپ در میان مردم خود منفور است. لذا تشریک مساعی توافق هسته ای ما با شهروندان آمریکایی و روشنگری در خصوص عواقب خروج آمریکا از برجام می تواند دامنه گسترش اعتراضات مدنی ضد ترامپ را عامل شود و او از مواضع خود عقب نشینی کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها