۱۳ سناتور جمهوریخواه آمریکا در نامه ای به سفیر این کشور در سازمان ملل متحد، خواهان انجام بازرسی ها از سایتهای نظامی ایران شدند.
کد خبر: ۱۰۸۷۷۳۰
۱۳ سناتور آمریکایی خواستار بازرسی از سایت های نظامی ایران شدند

به گزارش جام جم آنلاین از مهر، ۱۳ سناتور جمهوریخواه آمریکا روز پنج شنبه در نامه ای خطاب به «نیکی هیلی» سفیر واشنگتن در سازمان ملل متحد از او خواستند تا به آنچه که به ادعای آنان «نبودِ شفافیت در رژیم بازرسی و عدم ارائه گزارش دقیق از برنامه هسته ای ایران» است، رسیدگی نماید.

این قانونگذاران در نامه مزبور مدعی شدند که «باراک اوباما- رئیس جمهور پیشین آمریکا- وعده داده بود که بازرسان می توانند به هر مکان مشکوکی دسترسی داشته باشند. اما در عمل، این امر محقق نشد».

این قانونگذاران جمهوریخواه از دولت ترامپ خواستند تا به وعده باراک اوباما مبنی بر اینکه بازرسان در هر زمان و هر مکان که لازم باشد، به سایت های ایران دسترسی خواهند داشت، عمل نماید.

گفتنی است که سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد مصرانه خواهان انجام بازرسی از سایتهای نظامی ایران شده است؛ امری که با مخالفت مقامات ایران روبرو شد.

برخی کارشناسان ادعا می کنند که دسترسی به سایت های نظامی «بخشی ضروری» از اقدامات در جهت راستی آزمایی بخش «T» است؛ بخشی که هرگونه فعالیت مرتبط با طراحی و توسعه تجهیزات اتمی قابل انفجار را ممنوع می نماید.

این درحالی است که رئیس آژانس بین المللی انرژی اتمی ماه میلادی گذشته اعلام کرد که این آژانس «ابزارها» برای راستی آزمایی بخش (T) را محدود کرده است.

در بخشی دیگر از این نامه آمده است: «ما بر این باور هستیم که بدون بازدید از سایت های نظامی ایران، آژانس بین المللی انرژی اتمی (IAEA) نمی تواند در مورد پایبندی تهران به بخش (T) تعهدات خود به یک جمع بندی موثق و معتبر دست یابد».

آنها از نیکی هیلی می خواهند که به امضاء کنندگان برجام و همچنین آژانس بین المللی انرژی اتمی این نقطه نظر را گوشزد نماید.

گفتنی است که کشورهای امضاء کننده توافق هسته ای ایران با اعطای اختیارات به آژانس بین المللی انرژی اتمی برای راستی آزمایی بخش (T) مخالفند؛ بخشی که در آن به وضوح از آژانس نامی برده نشده است.

روسیه پیشتر اعلام کرد که آژانس فاقد هرگونه صلاحیت و اختیار در خصوص بخش مذکور است. نیکی هیلی نیز در واکنش به این موضع دولت روسیه مدعی شد که «برخی کشورها تلاش می کنند تا از ایران در برابر انجام بازرسی های بیشتر محافظت کنند!»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها