سرپرست دفتر هماهنگی امور اقتصادی استانداری سیستان و بلوچستان گفت:

طرح توسعه اقتصادی روستاهای بالای ۲۰ خانوار سیستان و بلوچستان اجرایی می‌شود

با توجه به استعدادهای نهفته در روستاهای کشور، دولت باید زمینه اشتغال پایدار در روستاها را با اقدامات مؤثری از جمله حمایت از کارآفرینان مشاغل خرد فراهم کند. توجه ویژه به صنایع‌دستی روستایی که در بازارهای داخلی و خارجی بشدت از آن استقبال می‌شود، یکی از زمینه‌های توسعه اشتغال روستایی است. همچنین دولت می‌تواند با صرف هزینه اندک، مشاغل خانگی را در روستاها گسترش دهد؛ چراکه بستر چنین مشاغلی در روستاها کاملا فراهم است و فقط با اندکی حمایت دولتی‌ به بار خواهند نشست.
کد خبر: ۱۰۸۷۰۲۶

با توجه به جذابیت‌های موجود در فرهنگ و آداب و رسوم روستاییان و طبیعت زیبای روستاهای کشور، زمینه مناسبی برای توسعه گردشگری روستایی در ایران فراهم است و دولت باید با تقویت زیرساخت‌های مربوط، زمینه جذب گردشگران داخلی و خارجی را فراهم کند. این کار، علاوه‌بر منافع کلان اقتصادی که برای کشور دارد، به بهبود وضعیت اشتغال روستایی نیز کمک شایانی خواهد کرد.

باید در نظر داشت ایجاد اشتغال در روستاها، نیازمند صرف هزینه بسیار کمتری نسبت به شهرهاست و یکی از سهل‌ترین راهکارها برای حل مشکل بیکاری در کشوربه حساب می‌آید. مجلس شورای اسلامی در سال‌های اخیر به صورت جدی بحث تقویت روستاها و ایجاد مشاغل روستایی را دنبال کرده و در بودجه سال جاری نیز مبلغ 5/1 میلیارد دلار را برای این کار تصویب کرده است. البته دولت محترم باید ایجاد شغل و توسعه روستایی را به طور هدفمند پیگیری و این مبلغ را در مسیر صحیحی ‌هدایت کند.

گسترش مشاغل روستایی و حمایت از کارآفرینی روستایی، در وهله اول موجب می‌شود روستاها نقش مؤثرتری را در تولید داخلی ایفا کنند و سرعت پیشرفت اقتصادی کشور بیشتر شود و در وهله دوم، موجب ماندگاری اهالی روستاها در زادگاهشان شود و چه بسا شرایط را برای مهاجرت معکوس مهیا کند.

البته باید توجه داشت در کنار توسعه اشتغال، تقویت زیرساخت‌های روستاها از جمله آموزش، بهداشت، آب، برق، گاز و جاده هم هرچه بیشتر به این امر کمک می‌کند.

حمیدرضا کاظمی
نایب رئیس کمیسیون شوراها
و امور داخلی مجلس

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها