معاون امور حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه کشورمان با بیان اینکه آمریکا ناقض برجام است، اظهار داشت: روشن و صریح می گویم هیچ امکانی برای مذاکره مجدد درباره برجام یا الحاق ضمائم و اضافات به آن وجود ندارد.
کد خبر: ۱۰۸۵۴۹۴
عراقچی: آمریکا برجام را نقض می کند/ امکان مذاکره مجدد وجود ندارد

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از ایرنا، عباس عراقچی امروز (شنبه) در کارگاه تخصصی نشست خلع سلاح هسته ای در مسکو به تشریح وضعیت موجود در پی تحولات اخیر پرداخت و گفت در حالی که آژانس بین المللی انرژی اتمی مستمرا پایبندی ایران به توافق برجام را مورد تایید قرار داده است، ایالات متحده به تعهدات برجامی خود پایبند نبوده و صراحتا روح و متن این توافق بین المللی را در موارد متعددی نقض کرده است.

وی با ذکر نمونه هایی از موارد نقض و بدعهدی آمریکا تاکید کرد: بزرگترین مورد تخلف از برجام مربوط به عدم پایبندی آن کشور به بندهای 26، 28 و 29 برجام است. بر اساس این بندها، آمریکا متعهد شده است برجام را همراه با حسن نیت و در فضایی سازنده اجرا و از هر عملی که باعث خدشه دار شدن منافع ایران از لغو تحریم ها می شود، خودداری کند. به ویژه آن کشور مکلف به رعایت این اصول در سخنان عمومی مقامات خود است که تاکنون به ان عمل نکرده است.

عضو تیم مذاکره کننده هسته ای ایران افزود: در حقیقت، تمام سخنرانی های ترامپ علیه برجام، از جمله سخنرانی وی در مجمع عمومی و در مقابل صدها نفر از رهبران و مقامات کشورهای عضو ملل متحد، تخلف آشکار از مفاد برجام به شمار می رود. این تخلفات باعث ایجاد فضای ابهام و عدم اطمینان در خصوص برجام شده و جوامع اقتصادی جهانی را برای همکاری با ایران دچار تردید می سازد.

وی تصریح کرد: به طور مسلم استمرار چنین فضای مخربی پیرامون ایران و برجام، که منجر به کاهش منافع ایران از این توافق شده است، غیرقابل قبول بوده و بی شک تبعات خود را خواهد داشت.

معاون وزیر امور خارجه گفت: آمریکا در حالی که خود ناقض برجام است، ادعای نقض برجام توسط سایرین را دارد و خود را در جایگاه آژانس بین المللی انرژی اتمی قرار داده و زیاده خواهی هم می کند. این روال مسلما نمی تواند ادامه پیدا کند و آمریکا باید مسئولیت هرگونه تبعات این اقدام خود را بپذیرد.

عراقچی خاطرنشان کرد: برجام نه تنها دستاوردی برای دیپلماسی در راستای حل وفصل مسالمت آمیز اختلافات به شمار می رود، بلکه فصل جدیدی نیز در نظام عدم اشاعه سلاح های هسته ای گشوده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها