کارشناس مسائل سیاسی در گفتگو با جام جم آنلاین مطرح کرد:

اتحاد ایران و روسیه در برابر یکجانبه گرایی آمریکا

رئیس‌جمهور روسیه، بزرگ‌ترین اشتباه سیاسی خود را اعتماد به غرب توصیف کرد

پوتین: آمریکا به ما خیانت کرد

سیاست‌های آمریکا در قبال روسیه در چند سال اخیر از دوره باراک اوباما تا زمان کنونی بسیار پرتنش و خصمانه بوده است. گرچه امید می‌رفت با روی کار آمدن دونالد ترامپ این تنش‌ها کاهش پیدا کند اما نه‌تنها این اتفاق نیفتاد بلکه عملا مواضع خصمانه آمریکا بیشتر هم شد. همین تنش‌ها سبب شده ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در نشستی مطبوعاتی در باشگاه بحث و مناظره والدای در سوچی ـ که هر سال با خبرنگاران بین‌المللی و کارشناسان روسیه برگزار می‌شود ـ از اختلافات مسکو با آمریکا پرده بردارد.
کد خبر: ۱۰۸۵۰۵۸

رئیس‌جمهور روسیه در این نشست به بیان سیاست‌های کلی کشورش در مورد مسائل مختلف پرداخت. به گزارش ایسنا و به نقل از راشا تودی، پوتین در یک نشست پرسش و پاسخ، ابتدا به برنامه «مگاتون به مگاوات» که از سال 1993 تا 2013 به اجرا درآمد و طی آن روسیه شاهد تبدیل اورانیوم غنی شده‌ مناسب برای ساخت حدود 20 هزار کلاهک هسته‌ای به اورانیوم با غنای پایین‌تر برای استفاده به عنوان سوخت نیروگاه‌های هسته‌ای بود، اشاره کرد.

رئوس مطالبی که پوتین به آنها اشاره کرد به شرح زیر است:

آمریکا در مساله خلع سلاح اتمی خیانت کرد

پوتین گفت: درخصوص برنامه خلع‌سلاح اتمی که یکی از موثرترین تلاش‌های خلع سلاح در تاریخ بود، مقام‌های آمریکا 170 بار از تاسیسات محرمانه روسیه بازدید کردند و در آنها محل‌های کار دائمی که با پرچم‌های آمریکا تزئین شده بود، ایجاد کردند.

وی ادامه داد: از جانب روسیه ما شاهد نوعی اعتماد و رویکرد باز بی‌سابقه بودیم. در کل دهه 1990 حدود یکصد مقام آمریکایی واجد شرایط انجام بازرسی‌های ناگهانی از تاسیسات هسته‌ای روسیه بر اساس توافق‌های دوران گورباچف و یلتسین بودند. اما چیزی که ما در ازای آن دریافت کردیم کاملا آشکار است و آن چیزی نبود جز؛ بی‌اعتنایی کامل به منافع ملی ما، حمایت از جدایی‌طلبان در قفقاز، فریب شورای امنیت سازمان ملل، بمباران یوگسلاوی، حمله به عراق و بقیه اتفاقات. آمریکا حتما با مشاهده وضعیت سلاح‌های هسته‌ای و اقتصاد ما تصمیم گرفته به قوانین بین‌المللی اعتنایی نداشته باشد.

داریم به دوران جنگ سرد برمی‌گردیم

نکته دیگری که پوتین به آن اشاره داشت افزایش سطح اختلافات با آمریکا به سطح دوران جنگ سرد بود. پوتین خاطرنشان کرد: سیاست‌های خصمانه واشنگتن در حال بازگرداندن روابط بین دو کشور به سطح دهه 1950 است. در دوران جنگ سرد حداقل بین این دو ابر قدرت احترام دوجانبه بیشتری وجود داشت. پوتین افزود: ما نمی‌توانیم مشارکت فعالی در معاهدات بین‌المللی متعدد داشته باشیم چون آمریکا به نوبه خود هیچ کاری انجام نمی‌دهد و ما نمی‌توانیم مشارکت را یک‌جانبه انجام دهیم. ماه گذشته میلادی روسیه اعلام کرد همه ذخایر سلاح‌های شیمیایی‌اش را از بین برده اما رسانه‌های غربی تصمیم گرفتند نسبت به آن ساکت باشند. در حالی که آمریکا پیوسته برنامه‌اش برای نابودسازی این سلاح‌ها را طبق کنوانسیون سلاح‌های شیمیایی 1993 به تاخیر می‌اندازد، اکنون تصمیم گرفته در سریع‌ترین حالت این فرآیند را در سال 2023 به پایان برساند. پوتین با لحنی شدید گفت: ما همه چیز را از بین بردیم اما شرکای آمریکایی ما گفتند هنوز نمی‌توان کاری کرد چون پولش را ندارند.

خروج آمریکا از معاهده موشکی فاجعه بود

همچنین رئیس‌جمهور روسیه در ادامه درباره معاهده 1972 ضد موشک‌های بالستیک و خروج آمریکا در سال 2002 در زمان دولت جورج دبلیو بوش از این معاهده برای اجازه یافتن به منظور ساخت سپر دفاع موشکی، گفت: این معاهده سنگ بنای چارچوب امنیت بین‌الملل در حوزه سلاح‌های راهبردی بود اما با وجود صرف سال‌های زیاد برای متقاعد کردن همکارانمان، ما نتوانستیم شرکایمان را در این توافق حفظ کنیم. پوتین اضافه کرد: ما همچنین در عین حال می‌شنویم که طرف مقابل از معاهده خلع سلاح هسته‌ای «استارت جدید» راضی نیست. ما قرار نیست از آن خارج شویم اما شاید به نوبه خود از برخی جوانب آن راضی نباشیم. هر چند که همواره عنصر سازش وجود دارد ؛ بنابراین ما قصد داریم به وظایفمان عمل کنیم.

یک معاهده دیگری که بین آمریکا و روسیه در خطر قرار دارد، معاهده مربوط به سال 1987 است که موشک‌های پرتابی از زمین هم در حوزه هسته‌ای و هم در حوزه متعارف با برد بین 5500ـ500 را ممنوع می‌کند، اما آمریکا ادعا کرده برخی از موشک‌های جدید روسیه ناقض این توافق بوده‌اند. پوتین اظهار تاسف کرد این معاهده با ممنوع نکردن پرتاب‌گرهای دریایی و هوایی عملا حفره‌ای را به نفع کشورهای ناتو باز گذاشته و نمایانگر یک مورد دیگر اعطای امتیازهای یکجانبه از سوی روسیه است. پوتین هشدار داد: گرچه ما می‌خواهیم به شرایط این معاهده پایبند باشیم، اما این مشروط به اقدام برابر شریکانمان است. اگر آنها تصمیم بگیرند از آن خارج شوند پاسخ ما فوری و متقارن خواهد بود.

بزرگ‌ترین اشتباهم اعتماد به غرب بود

ولادیمیر پوتین در ادامه سخنرانی خود گفت، بدترین اشتباهی که در 15 سال گذشته مرتکب شده، اعتماد به غرب بوده است. او در پاسخ پرسش یک استاد دانشگاه آلمانی در جلسه درباره این‌که مسکو در تعامل با غرب چه اشتباهاتی مرتکب شده، پاسخ داد: ما بیش از حد به شما اعتماد کردیم. شما اعتماد ما را به نشانه ضعف تفسیر کرده و از آن سوءاستفاده کردید. پوتین خاطرنشان کرد: متاسفانه شریکان غربی ما که میراث ژئوپلتیک اتحاد شوروی سابق را چند پاره کردند، همچنان خود را به شکل بی‌چون‌و‌چرا حق به جانب دانسته و پیروز جنگ سرد می‌دانند. وی افزود: آنها شروع به مداخله آزادانه در امور حاکمیتی کشورها کردند و همچنین صادر کردن دموکراسی به همان شیوه‌ای که رهبران شوروی، انقلاب سوسیالیستی را به کل جهان صادر می‌کردند در پیش گرفتند. پوتین آمریکا را به خیانت به روسیه در دهه 1990 متهم کرد.

فشار بر کره شمالی اشتباه است

پوتین درباره بحران در شبه‌جزیره کره گفت: کره‌شمالی یک کشور مستقل است و نباید در منگنه قرار گیرد.

وی درخصوص بحران کره شمالی از احتمال هر چه بیشتر درگیری هشدار داده و گفت: کره شمالی یک کشور مستقل است. باید مسائل از طریق گفت‌وگو حل و فصل شود و نباید کره شمالی را در منگنه قرار داد.

احتمال ایجاد محدودیت برای رسانه‌های آمریکا در روسیه

پوتین در ادامه به مساله عملیات رسانه‌های آمریکایی در روسیه اشاره کرده و هشدار داد، با توجه به محدودیت‌های
اعمال شده برای رسانه‌های روسی در آمریکا از جمله راشا تودی، رسانه‌های آمریکایی در روسیه از جمله سی.ان.ان و صدای آمریکا ممکن است به تلافی این اقدامات هدف قرار بگیرند.

پوتین گفت: ما به نحوی عمل خواهیم کرد که بازتاب اقدامات آنها باشد و این کار را سریع انجام خواهیم داد. به مجرد آن‌که ببینیم اقداماتی برای محدودیت عمل رسانه‌های ما اتخاذ شده، پاسخی تلافی‌جویانه ارائه خواهد شد. او شبکه راشا تودی را به خاطر «عملکرد درخشان» تحسین کرد و گفت: این شبکه خیلی کوچک‌تر از همتایان آمریکایی و انگلیسی خود است که فعالیت بین‌المللی دارند. آنها به شکل رایجی در سیاست‌های داخلی کشورهای دیگر مداخله می‌کنند.

ناتو را به دقت زیر نظر داریم

پوتین در عین حال اهمیت استقرار قوای ائتلاف ناتو در منطقه بالتیک را کم‌ دانسته و گفت: روسیه از نزدیک قوای غربی را زیر نظر دارد. تک‌تک اقدامات آنها برای ما شناخته شده و آشکار هستند و هیچ نگرانی برای ما ایجاد نمی‌کند. بگذارید آنها در آنجا به تمرین دست بزنند. همه چیز تحت کنترل است.

شاهد کمپین ضدروسی بی‌سابقه‌ای در آمریکا بوده‌ایم

وی در عین حال به تحریم‌های جدید آمریکا در تابستان سال جاری علیه کشورش اشاره کرد و گفت: ما شاهد کمپین ضدروسی بی‌سابقه‌ای در آمریکا بوده‌ایم. آنها بعد از شکست خوردن از ترامپ در انتخابات، تمام تقصیر را گردن روسیه انداخته و یک تشنج دیوانه‌وار ضد روسی به راه انداختند.

وی افزود: برخی از آنها از بهانه‌ها و دلایل سیاسی برای پیشبرد منافع تجاری خود استفاده می‌کنند، بنابراین بسته تحریم‌های ضدروسی اخیر تصویب شده در کنگره آمریکا، آشکارا با تلاشی برای خارج کردن روسیه از بازارهای انرژی اروپا و مجبور کردن اروپا به روی آوردن خرید گران‌تر گاز مایع از آمریکا مرتبط است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها