در حالیکه ۲۸ رهبر اروپایی بر حفظ برجام تاکید کرده و نسبت به لغو آن به آمریکا هشدار داده اند اما رهبران آلمان، فرانسه و انگلیس اقدام دیگری را در این رابطه انجام دادند.
کد خبر: ۱۰۸۴۹۵۳
بیانیه معنا دار رهبران اروپایی: حمایت از برجام، نگرانی از برنامه موشکی ایران

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از مهر، سران ۲۸ عضو اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای مشترک از آمریکا خواستند تا پیش از هر اقدامی مبنی بر لغو برجام به پیامدهای آن برای امنیت آمریکا، متحدان اروپایی و منطقه فکر کند.

رهبران سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس در بیانیه ای یادآور شده‌اند که برجام توافقی بین‌المللی است که کشورهای روسیه، چین و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز آن را تایید کرده‌اند.

مرکل، ماکرون و می در این بیانیه مشترک تاکید کرده‌اند: «ما خود را متعهد به برجام و عملی کردن آن می‌دانیم.» رهبران سه کشور مهم اروپا هم‌چنین تصریح کردند که حفظ برجام در راستای منافع ملی و امنیتی سه کشور است.

رهبران سه کشور اروپایی یادآور شده‌اند که برجام توافقی بین‌المللی است که کشورهای روسیه، چین و دیگر کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز آن را تایید کرده‌اند.

رهبران کشورهای اروپایی به برخی دلایل برای پایبندی به برجام نیز اشاره کرده‌اند. به گفته آنان برجام حاصل ۱۳ سال تلاش‌های دیپلماتیک است. بنا به ارزیابی این سه رهبر اروپایی توافق اتمی از این امر جلوگیری می‌کند که ایران از فناوری اتمی برای اهداف نظامی بهره گیرد.

آلمان، فرانسه و بریتانیا در این بیانیه تاکید می‌کنند که برجام از سوی شورای امنیت سازمان ملل با صدور قطعنامه‌ی ۲۲۳۱ به اتفاق آرا تصویب شده است. در این بیانیه مشترک هم‌چنین آمده است که "آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بازرسی‌ها و نظارت‌های خود بارها تایید کرده که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده است."

رهبران سه کشور اروپایی ابراز امیدواری کرده‌اند که بتوانند این توافق را نجات دهند. آن‌ها می‌نویسند: «ما دولت و کنگره آمریکا را ترغیب و تشویق می‌کنیم پیش از آنکه تصمیمی بگیرند پیامدهای تضعیف برجام در رابطه با امنیت آمریکا و متحدان این کشور را مورد بررسی قرار دهند.»

نگرانی از برنامه موشکی ایران

اما رهبران این سه کشور در این بیانیه نگرانی خود را از گسترش توان نظامی ایران نیز ابراز کرده‌اند. در بیانیه مشترک آمده است: «در حالی‌که ما از حفظ برجام حمایت می‌کنیم، نگرانی خود را در باره برنامه موشک‌های بالستیکی ایران و فعالیت‌های منطقه‌ای این کشور که مغایر مصالح امنیتی اروپا است بیان می‌کنیم. ما آماده‌ایم در این زمینه در همکاری تنگاتنگ با آمریکا و دیگر شرکای ذینفع اقدامات مناسبی را انجام دهیم.»

رهبران آلمان، فرانسه و بریتانیا در هم‌سویی با برخی انتقادهای ترامپ برای ایران روشن کرده‌اند: «ما از ایران انتظار داریم که در گفت‌وگویی سازنده برای پایان‌بخشی به فعالیت‌های بی‌ثبات‌کننده شرکت جوید و در راه دستیابی به راه‌حل‌های مشترک بکوشد.»

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها