سرانجام پس از کش و قوس‌های فراوان، قانون ته‌لنجی یا همان کالای همراه ملوانی توسط هیأت وزیران مورد بازنگری قرار گرفت و شهریورماه به بنادر استان ابلاغ شد و قرار است از اول آبان اجرایی شود. ولی همین اصلاحیه قانون نیز مورد اعتراض و گلایه‌مندی بندرنشینان و دریانوردان استان بوشهر قرار گرفته و آنان باز هم خواستار اصلاح آن هستند. در این زمینه با سیدعلی موسوی گمارانی، مدیرعامل تعاونی لنج‌داران بندرگناوه به گفت‌وگو نشسته‌ایم.
کد خبر: ۱۰۸۴۵۹۱

ته‌لنجی چه تاثیری در زندگی مرزنشینان دارد؟

با توجه به وضعیت موجود، استخدام و به کارگیری نیروهای بومی در ظرفیت‌های صنعتی و نفتی استان بوشهر جایگاهی ندارد، بنابراین بخش عمده‌ای از معیشت مرزداران از طریق دریا و دریانوردی که میراث پیشینیان آنهاست می‌گذرد به طوری که می‌توان گفت 80 درصد مردم به صورت مستقیم و غیرمستقیم با این حرفه در ارتباط هستند و ته‌لنجی به نوعی با زندگی مردم در بنادر استان بوشهر گره خورده است.

قانون قبلی درخصوص ته‌لنجی چه زمانی مصوب شد و مفاد آن چه بود؟

براساس قانون مصوب سال 1386 هیأت وزیران هر ملوان می‌توانست شش بار در طول سال و هربار به میزان 1500 دلار کالا با استفاده از معافیت گمرکی وارد کند که اجرای این قانون هم موجب تامین معاش و سودآوری برای دریانوردان و زحمتکشان جامعه دریانوردی می‌شد و افزون بر این شاهد رونق اقتصادی بنادر و اشتغال‌زایی بودیم ولی بلاتکلیفی سال‌های اخیر و صدالبته با ابلاغ آیین‌نامه جدید دوباره شاهد رکود در این صنف هستیم.

ضوابط جدید ته‌لنجی نیازهای بندرنشینان را مرتفع می‌کند؟

اول لازم است که اشاره کنم اجرای قانون هدفمندی یارانه‌ها باعث شد تا نرخ سوخت از لیتری300 تومان به لیتری 1700 تومان یعنی شش برابر افزایش پیدا کند از سوی دیگر افزایش سرسام‌آوری در دیگر بخش‌های مرتبط اتفاق افتاد، طوری که میانگین هزینه‌های تحمیل‌شده برای هر سفر دریایی بین ده تا80 میلیون تومان افزایش یافت. این در حالی است که ماده7 آیین‌نامه جدید تنها معافیت ده میلیون تومانی را برای کالای ملوانی آن هم برای شش سفر دریایی قائل است. با این حساب اصلا این میزان ناچیز معافیت ملوانی جوابگوی هزینه‌های تا 80 میلیون تومانی یک سفر دریایی نیست و وقتی می‌بینیم سایر عوارض مندرج در این آیین‌نامه مثل وصول 30 درصد حقوق گمرکی ارزاق عمومی و 50 درصد حقوق گمرکی لوازم خانگی از ملوانان اخذ می‌شود دیگر هیچ شناوری در این شرایط و در صورت اجرای این مصوبه قادر به ادامه فعالیت و سفر نخواهد بود.

چه پیشنهاد و راهکاری برای بهبود این وضعیت دارید؟

انتظار جامعه دریانوردان این است که بخش دولتی و تصمیم گیران در این حوزه نگاهی واقع‌بینانه به این بخش داشته باشند. بنابراین در صورتی که شرایطی فراهم شود تا ملوانان هشت بار در طول سال و هر بار معادل 30 هزار دلار از معافیت 100 درصدی موادغذایی و لوازم خانگی و سایر کالاهای مجاز برخوردار شوند و همچنین در هر سفر 300 هزار دلار ارزش کالا برای هر شناور در نظر گرفته شود تا از بروز مشکلات درآمدی ملوانان و تامین حقوق مالکان شناورها جلوگیری شود، می‌توانیم به وضعیت ثبات و پایداری در این باره دست پیدا کنیم. همچنین کالاهای ملوانی همانند دیگر کالاهای تجاری مشمول استفاده از بیمه بین راهی شود. البته اجرای کامل بیمه ملوانان که از مشاغل سخت و زیان‌آور محسوب می‌شود و برخورداری ملوانان از مزایای سختی کار و بازنشستگی از دیگر توقعاتی است که انتظار می‌رود دولت به منظور استیفای حقوق این قشر زحمتکش بدان اهتمامی ویژه داشته باشد؛ زیرا در حال حاضر ملوانان تنها در طول سفر تحت پوشش بیمه هستند و به محض بازگشت و در دوره استراحت تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرند و بیمه بیکاری هم شامل آنها نمی‌شود.

برای رفع مشکلات این آیین‌نامه چه کرده‌اید؟

از طریق استانداری و نمایندگان استان بوشهر در مجلس پیگیری و رایزنی‌های زیادی داشتیم ولی تاکنون نتیجه‌ای نداشته است. امیدواریم مسئولان نسبت به این موضوع تدبیر و چاره‌ای بیندیشند چون در صورت تداوم این روند شاهد رکودی بی‌سابقه در بنادر استان خواهیم بود و پیامدهای زیان‌بار فقر و بیکاری و آسیب‌های اجتماعی و اقتصادی را به دنبال خواهد داشت.

علیرضا برازجانی

جام‌جم بوشهر

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها