همزمان با رایزنی سران کردها با فواد معصوم در سلیمانیه صورت گرفت

استقرار بالگردهای نظامی عراق در کرکوک

منابع خبری، بامداد دیروز گزارش کردند، 15 بالگرد نظامی (متعلق به حکومت مرکزی) عراق وارد کرکوک شدند. شبکه خبری العالم به نقل از شبکه الاتجاه افزود: نیروهای پیشمرگه نیز توان موشکی و دفاعی خود را در این شهر تقویت کرده‌اند. منابع محلی می‌گویند،‌ نیروهای پیشمرگه از روز شنبه با هشدار بغداد برای عقب‌نشینی از میادین نفتی در جنوب کرکوک مخالفت کرده و حضور خود را در آن مناطق افزایش داده‌اند. فرمانده نیروهای پیشمرگه اقلیم کردستان عراق از عدم عقب‌نشینی از کرکوک و آماده‌باش این نیروها برای جنگ خبر داد.
کد خبر: ۱۰۸۳۴۲۸

سیروان بارزانی در گفت‌وگو با شبکه الحدث گفت: نیروهای عراقی در جنوب کرکوک اردو زده‌اند و تحرکات آنها غیرقابل انتظار است. نیروهای پیشمرگه در حال آماده‌باش هستند و از آن عقب‌نشینی نخواهند کرد. شواهدی درباره تحرکات نیروهای عراقی در جنوب کرکوک وجود دارد.

این درحالی است که بغداد یک مهلت 48 ساعته به نیروهای پیشمرگه برای ترک مواضع و پایگاه‌های تحت سیطره‌شان در کرکوک داده بود و روز شنبه نیز این مهلت را 24 ساعت دیگر تمدید کرد تا در این فاصله، فواد معصوم، رئیس‌جمهور کرد عراق با مسعود بارزانی، رئیس‌ منطقه کردستان دیدار و رایزنی کند. البته الحدیثی سخنگوی نخست‌وزیری عراق تمدید این مهلت را تکذیب کرد. این نشست، روز گذشته در شهرستان دوکان واقع در استان سلیمانیه کرکوک برگزار شد، اما هنوز خبرهای مربوط به نتایج این نشست مخابره نشده است. شبکه خبری المیادین در گزارشی به نقل از منابع آگاه عراقی گفت نشست‌های فواد معصوم در سلیمانیه طی سه روز گذشته هیج نتیجه‌ای نداشته است. به نوشته این منبع حزب اتحادیه میهنی آن رهبری و فرماندهی مرکزی خود را از دست داده است و اکنون دارای دو موضع جداگانه است. برخی رهبران این حزب حامی جدایی منطقه کردستان هستند اما گروه دوم، خواستار بازگشت به چارچوب قانون اساسی عراق هستند. هیرو احمد، همسر مرحوم جلال طالبانی، رهبر حزب اتحادیه میهنی با اعمال فشار سیاسی به دنبال بازگرداندن اربیل به چارچوب قانون اساسی است.

قاسم الاعرجی، وزیر کشور عراق می‌گوید: ما شروع به استقرار نیروها در استان کرکوک در راستای طرحی با هدف بازگرداندن اوضاع به وضعیت قبل از تابستان سال 2014 کرده‌ایم. روز شنبه درگیری مختصری از توزخورماتو گزارش شد. احمد الاسدی، سخنگوی هیات الحشد الشعبی عراق در این رابطه گفت: درگیری‌هایی که در طوزخورماتو در استان صلاح‌الدین در گرفت، تنش میان حشد ترکمانی و پیشمرگه بود. وی افزود: وضعیت الان تحت کنترل است. برخی رسانه‌های مرتبط با جدایی‌طلبان گفته بودند، درگیری بین حشد الشعبی و پیشمرگه بوده است. الاسدی در ادامه اظهارات خود یادآور شد، مسعود بارزانی منطقه را به سمت یک درگیری جدید سوق می‌دهد. وی به تبعیت از دولت عراق از مقامات کردستان خواست، با لغو نتایج همه پرسی به گفت‌وگوهای جدی و مفید روی آورند. تنش‌های موجود در کردستان عراق بعد از آن شروع شد که مقامات کردستان اقدام به برگزاری یک همه‌پرسی غیرقانونی برای کسب استقلال منطقه کردند. این همه‌پرسی با واکنش منفی تمام کشورهای جهان مواجه شد و تنها رژیم اسرائیل بود که از آن حمایت کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها