jamejamonline
فرهنگی سینما و تئاتر کد خبر: ۱۰۸۲۷۴۳   ۲۲ مهر ۱۳۹۶  |  ۰۳:۰۰

هر ساله مرور آمار فروش فیلم‌های سینمایی در طول سال ما را به این باور می‌رساند که فیلم‌ها در برخی بازه‌های زمانی بهتر می‌فروشند و در برخی کمتر. مثلا در تعطیلات عید یا تابستان که روزها بلند است و مدارس تعطیل اساسا گیشه سینماها داغ داغ است و برعکس در نیمه دوم سال که آغاز سال تحصیلی است و توجه خانواده‌ها و دانشجویان معطوف به مدرسه و دانشگاه، فروش فیلم‌ها با افت چشمگیری مواجه می‌شوند.

فصل زرد گیشه
با این حال با مقایسه آمار فروش فیلم‌ها در سال های گذشته به این نتیجه می‌رسیم که استقبال از سینماها در نیمه دوم سال با توجه به کیفیت فیلم‌های روی پرده همواره با فراز و نشیب همراه است.

آغاز پاییز امسال همزمان بود با بازگشایی مدارس و ایام محرم که تاثیر عمده‌ای در رفتن مردم به سینماها گذاشت، اما از آن طرف فیلم‌هایی چون «مالاریا» به کارگردانی پرویز شهبازی، «ایتالیا ایتالیا» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده، «زرد» به کارگردانی مصطفی تقی‌زاده، «قهرمانان کوچک» به کارگردانی حسین قناعت، «خانه دختر» به کارگردانی شهرام شاه‌حسینی و «حقه‌باز دم‌دراز» به کارگردانی علیرضا محمودزاده به چرخه اکران اضافه شدند تا شاید فصل جدیدی در اکران سینما‌ها رقم بخورد.

جام‌جم در گزارش پیش‌رو در گفت‌وگو با سینماداران وضعیت گیشه سینماها در آغاز نیمه دوم سال، تاثیر بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها بر فروش فیلم‌ها و... را مورد بررسی قرار داده که در ادامه می‌خوانید.

سبد خالی نیمه دوم سال

محمد قاصداشرفی ـ رئیس انجمن سینماداران ـ وضعیت فروش گیشه سینماها در ابتدای پاییز جاری را رضایت بخش ندانست و به جام‌جم گفت: در نیمه‌دوم سال 96 با افت فروش در گیشه مواجه بودیم که ایام محرم و مراسم عزاداری در این امر بی‌تاثیر نبود. مسلما مردم در چنین روزهایی برای عزاداری به مساجد و تکایا می‌روند، نه سینما. ضمن این‌که همیشه در پاییز با آغاز سال تحصیلی چند هفته‌ای با افت فروش در گیشه مواجه هستیم که طبیعی هم هست. البته از چند روز پیش که فیلم‌های جدیدی مانند: «زرد»، «خانه دختر»، «ایتالیا ایتالیا» و... وارد چرخه اکران شدند کمی گیشه سینماها رونق گرفته و بهتر شده که امیدواریم ادامه یابد.

مدیر سینما ماندانا خاطرنشان ساخت: هر سال معمولا فیلم‌های پرفروش در نیمه نخست سال اکران می‌شوند و نیمه دوم سال خالی از فیلم‌های جذاب و پرمخاطب است. بنابراین در نیمه دوم سال گیشه سینماها کم رونق است، مگر در معدود مواردی که برخی فیلم‌ها این قاعده را بر هم زدند.

لزوم همکاری آموزش و پرورش با سینماها

فرجام آژیر ـ مدیر پردیس راگا ـ با اشاره به گیشه موفق نیمه اول سال در گفت‌وگو با جام‌جم اظهار کرد: با نگاه به آمار فروش بهار و تابستان می‌توان به این نتیجه رسید که گیشه بهار و تابستان امسال گرم بوده، اما با شروع پاییز فیلم‌ها نتوانستند در جذب مخاطب موفق عمل کنند و حتی طرح چند هفته‌ای نیم‌ بها شدن بلیت‌ها نیز نتوانست در این کشاندن مردم به سینماها موفق باشد.

او افزود: به هر حال مدارس و دانشگاه‌ها تازه باز شده و ما امیدواریم با توجه به این‌که الان دو فیلم کودک و نوجوان روی پرده است آموزش و پرورش تمهیداتی برای آوردن دانش‌آموزان به مدارس بیندیشد و از این طریق سینماها رونق بیشتری پیدا کند.

آژیر با تاکید بر کمبود سالن‌های سینما خاطرنشان ساخت: به نظرم مشکل اساسی ما تعداد کم سالن هاست. اگر تعداد سالن‌ها بیشتر باشد مردم حتی در برف و باران، می‌توانند به نزدیک‌ترین سینمای محل زندگی شان بروند و همین مساله از افت فروش می‌کاهد.

چیدمان نامناسب فیلم‌ها

منصور نورپور ـ مدیر سینما قدس اصفهان ـ ترکیب متنوع فیلم‌های روی پرده را عاملی برای کشاندن مخاطب به سینماها دانست و به جام‌جم گفت: به نظرم فیلم‌های موردپسند عامه مردم در نیمه دوم سال اکران شدند و الان نه‌تنها فیلم‌های مخاطب پسند روی پرده اکران نیستند بلکه با بازگشایی مدارس و دانشگاه‌ها، ماه محرم و صفر و... هم مواجه هستیم. به نظرم همیشه باید در بین فیلم‌های روی پرده ترکیب متنوعی از تمام ژانرها وجود داشته باشد تا همه مردم راضی شوند.

او ادامه داد: اکران هر فیلمی به دفاتر پخش بستگی دارد و سینمادار با پخش‌کننده در ارتباط است. صاحبان فیلم‌ها هم مسلما ترجیح می‌دهند فیلم‌شان در نیمه اول سال اکران شود، اما بهتر بود فکری برای گزینش فیلم‌ها در زمان‌های مختلف سال داشته باشیم که هر سال شاهد چنین وضعیت نامناسبی در فصل پاییز و زمستان نباشیم. به نظرم اگر تا پایان نیمه دوم فیلم پرمخاطبی اکران نشود این بی‌رونقی گیشه ادامه خواهد داشت.

ساناز قنبری

ارسال نظر
* نظر:
نام:
ایمیل:

یادداشت

بیشتر
لزوم حمایت از صدای فطرت

لزوم حمایت از صدای فطرت

در بهمن 1377، درسالروز میلاد فرخنده حضرت فاطمه معصومه (سلام ا... علیها) و در جوار حوزه علمیه پرافتخار شهر مقدس قم، شبکه رادیویی معارف با مأموریت ترویج و تبلیغ رسانه‌ای نظام جامع علمی و عملی اسلام در تمام عرصه‌ های زندگی فردی، خانوادگی و اجتماعی پا به عرصه دنیای رسانه گذاشت تا با توکل به خدای متعال و توسل به ارواح پاک پیشوایان معصوم (علیهم‌السلام) و تکیه بر پشتیبانی علمی حوزه‌های علمیه و قدرت مدیریتی، هنری و تجهیزاتی سازمان صداوسیما به عنوان طلایه‌دار رسانه انقلابی، مصداق آشکار فرمایش حضرت امام جعفر صادق(علیه‌السلام) باشد که فرمودند: «فیفیض العلم منه الی سایر البلاد» و اکنون در سالروز تاسیس شبکه رادیویی معارف هستیم که رهبر معظم انقلاب آن را یکی از دستاوردهای انقلاب اسلامی دانستند.

حضور نامزدها در شبکه‌ های استانی

حضور نامزدها در شبکه‌ های استانی

انتخابات 1400 به لحاظ شرایط برگزاری متفاوت‌ترین انتخابات در 41 سال پس از انقلاب است و رسانه ملی بیش از هر زمان دیگری برای کمک به مردم در تعیین سرنوشت کشور احساس مسؤولیت می‌کند.

گفتگو

بیشتر

پیشنهاد سردبیر

بیشتر

آشنایی با ضرب المثل ها

حکایتی از کلیله و دمنه

پیشخوان بیشتر