آیا می‌دانید، میانگین سنی راه رفتن بچه‌ها چقدر است و والدین از چه زمانی باید نگران راه نرفتن کودکشان باشند؟ این پرسش، یکی از مهم‌‌ترین سوال‌های ذهنی خانواده‌ها بویژه مادر و پدرهای جوان است که صاحب اولین فرزند می‌شوند. البته شایعات زیادی هم در این باره مطرح است؛ مثلا این که بچه‌هایی که زود حرف می‌زنند دیرتر راه می‌روند یا روروک در زود راه رفتن کودک موثر است و ... با هم به مهم‌‌ترین این موارد می‌پردازیم.
کد خبر: ۱۰۸۲۴۵۶

بعضی بچه‌ها، حدود 10 ماهگی شروع به راه رفتن می‌کنند و برخی دیگر حدود 17 تا 18 ماهگی راه می‌افتند و این موضوع تعجب‌آور و نگران‌کننده نیست. بر‌خلاف باور عموم، دیر یا زود راه افتادن بچه‌ها ارتباطی به میزان هوش آنها یا قدرت تکلمشان ندارد.

البته زمان راه افتادن کودک با سایز او هم مرتبط است. کودکانی که پاهای کوتاه دارند (به دلیل مساله حفظ تعادل)، راه رفتن را زودتر از کودکانی که پاهای بلندی دارند، آغاز می‌کنند و کودکان لاغر زودتر از کودکان چاق و تپل راه می‌افتند. بر خلاف باور عموم فشار به کودک برای این که راه برود، روش خوبی نیست، اما فراهم کردن فرصت برای این که کودک بتواند راه رفتن را یاد بگیرد، ضروری است.

اگر کودک را مجبور کنید، هر روز تمرین کند، به او کمکی نخواهید کرد چون او را از این کار زده می‌کنید و می‌ترسانید و زمان راه افتادن او را به تاخیر می‌اندازید. پس به او اجازه دهید، زمانی را تحت نظر و مراقبت شما به تمرین کردن روی زمین بپردازد، به این ترتیب او با کمک یا بدون کمک شما از این مساله سر درمی‌آورد و آن را حل می‌کند. اگر دوست دارید، می‌توانید ابتدا دست‌های او را بگیرید، به صورتی که احساس کند تعادلش حفظ شده است. بعد آرام او را به جلو هدایت کنید.
در عین حال یادتان باشد، فقط در مراحل ابتدایی می‌توانید از روروک کمک بگیرید اما مسیرهای خانه را خلوت کنید تا چیزی زیر پای کودک گیر نکند و باعث زمین خوردنش نشود. روروک برای بچه‌ها تا شش ماهگی مناسب است، اما بعد از آن تبدیل به وسیله‌ای برای محدودیت او می‌شود و باعث خواهد شد، فرزندتان به پاهایش اطمینان نکند.

برای تعادل بیشتر کودک در روزهای نخست راه رفتن نیز نباید کفش پایش کنید اما هر وقت اقدام به خرید کفش کردید، مطمئن باشید کودکتان در کفش‌هایش احساس راحتی می‌کند.

در محیط خانه باید پا برهنه راه برود تا به پاهایش اطمینان کند. اگر کودک شما تا 18ماهگی راه‌رفتن را آغاز نکرد، بهترین کار این است که موضوع را با پزشک کودک در میان بگذارید.

البته نگران نباشید. این بدان معنا نیست که کودک شما مشکلی دارد، اما بیشتر کودکان تا این سن راه می‌افتند. بعضی مشکلات موجود در عضلات و استخوان‌بندی و همچنین قدرت عضلات باعث دیر راه افتادن می‌شود.

در بیماری‌های نادری مثل فلج اطفال و سندرم‌هایی مثل دان یا دیستروفی عضلانی که در آن عضلات به‌طور مادرزاد تحلیل می‌روند، زمینه این تاخیر به‌وجود می‌آید. بنابراین بهتر است با متخصص مشورت کنید.

پریسا اصولی

جام‌جم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها