با انتشار نامه‌ای از سوی تعدادی از نمایندگان مجلس به هیئت رئیسه با موضوع استفاده از کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف برای واردات کالا توسط افراد سودجو با هویت افرادی که وضعیت مالی مناسبی ندارند و نیز خسارت وارد آمده به اقتصاد کشور، خبرنگار جام‌جم آنلاین با یکی از امضا کنندگان این نامه گفت و گویی انجام داد.
کد خبر: ۱۰۸۱۱۸۲
آخرین وضعیت پرونده واردات میلیاردی با کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف/ یک نماینده: نمی دانیم این کارت ها چگونه صادر می شود!

علیرضا سلیمی درباره نامه منتشر شده به خبرنگار جام‌جم آنلاین گفت : ما اطلاعات درستی در این زمینه نداریم و در این راستا نامه‌ای را تنظیم و امضا کردیم؛ کارت‌های بازرگانی یکبار مصرف برای فرار از قانون تهیه می شوند و افراد سودجوی حرفه‌ای از آن استفاده می‌کنند.

این نماینده مجلس بیان کرد: باید مشخص شود این کارت‌ها چرا صادر می‌شوند و چگونه از آن استعلام می‌گیرند؛ پیرزنی که در روستا است و اطلاعی از روند این کار ندارد، با پرداخت مبلغی ناچیز به وی و نیز با هویت او تعداد زیادی ماشین وارد کشور شده است. برای استفاده از کارت بازرگانی فرد می‌بایست تاجر باشد و چطور تشخیص داده‌اند که این خانم تاجر است؟!

وی ادامه داد: ایراد اول در مرجع صادر کننده است و پس از آن زمانی که بوسیله این کارت‌ها مبادلات تجاری انجام می‌شود، انطباق هویت استفاده کننده با مالک واقعی چگونه انجام شده است؟ بنابراین مشخص می‌شود دست‌های دیگری نیز در این جریان کمک می‌کنند و نیز بحث رشوه مطرح می‌شود، در غیر این صورت اینگونه‌ اتفاق‌ها به این راحتی نمی‌افتد.

نماینده مردم دلیجان و محلات در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: این اتفاق‌ها در جهت فرار از مالیات و پرداخت‌های لازم برای واردات کالا به کشور صورت می‌گیرد و در این شرایط لازم است مراجع ذیربط روند واردات را بررسی کنند و نیز از حقوق بیت‌المال دفاع کنند؛ کالاهایی که به این روش وارد کشور شده‌اند می‌بایست توقیف شوند زیراکه کالای قاچاق محسوب می‌شوند و تنها شکلی قانونی دارد.

سلیمی ادامه داد: امروزه ورود کالای قاچاق‌ به کشور با شکلی قانونی، بیداد می‌کند و سوال مهم این است که کارت‌ بازرگانی یک‌بار مصرف چگونه صادر می‌شود و در صدور آن نیز ابهام وجود دارد؛ باید با صدور آن برخورد و نیز با حساسیت موضوع آن را دنبال کرد زیراکه میلیاردها تومان به کشور خسارت وارد می‌کند.

وی در ارتباط با اقدامات دولت و مجلس گفت : تذکر هایی به دولت داده شده بود، پس از آن بیانیه‌ای صادر کردیم و اگر مسیر اصلاح نشود گام‌های بعدی را برای اصلاح این مسیر خواهیم داشت.

به گزارش جام جم انلاین، جمعی از نمایندگان با صدور نامه‌ای خواستار پیگیری کارت‌های بازرگانی یک‌بار مصرف شدند که به ابزاری برای قاچاق، فرار مالیات و نپرداختن عوارض گمرکی تبدیل شده است.

همچنین در متن نامه آمده است: " افراد سودجو با استفاده از هویت افرادی و وضعیت مالی مناسبی ندارند مبادرت به استفاده از کارت بازرگانی و واردات کالا به کشور می‌کنند و حقوق گمرکی و مالیات پرداخت نمی‌کنند. استفاده از این ابزار خسارات زیادی به اقتصاد کشور وارد می‌کند و یکی از عوامل اصلی بحران ارزی در کشور محسوب می گردد."

نمایندگان در این نامه با اشاره به فرار مالیاتی 1200 میلیارد تومانی ناشی از این کارت ها خواستار بررسی میزان خسارت واقعی ناشی از کارت های بازرگانی یک بار مصرف به کشور و عاملین، دلایل صدور و سوء استفاده از کارت‌های بازرگانی مذکور، راهکارهای جلوگیری از صدور کارت‌های بازرگانی یک بار مصرف و خلاء‌های قانونی و سوء استفاده از قانون شده اند.

این درخواست به امضاء نمایندگان با اسامی ذیل زیر رسیده است:

حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده شاهین‌شهر

محمدحسین قربانی نماینده آستانه اشرفیه

سید محمدجواد ابطحی نماینده خمینی‌شهر

حسن کامران دستجرد نماینده اصفهان

سید تقی کبیری نماینده خوی

صدیف بدری نماینده اردبیل

مجید کیان پور نماینده دورود و ازنا

علیرضا سلیمی نماینده محلات

غلامرضا شرفی نماینده آبادان

سید مهدی مقدسی نماینده اراک

احمد امیرآبادی‌فراهانی نماینده قم

نسترن نعمتی/جام‌جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها