سالمندی، با یا بدون سلامتی

سالمندی و یائسگی؛ فرصت یا تهدید

50 سال از زندگی می‌گذرد و بعد از تحمل فراز و نشیب زیاد، اکنون یک بانو به سنی رسیده که می‌خواهد از آنچه در این سال‌ها آموخته و به دست آورده، بهره ببرد و زندگی کند. این قسمت از عمر زنان، دوران پس از یائسگی است یعنی دورانی که دیگر قابلیت باروری ندارند. برخلاف صدها سال قبل که این زمان را شروع پیری می‌دانستیم، در روزگار حاضر این زمان شروع دوران میانسالی و به بیانی، بهترین سال‌های زندگی است. البته شرط رسیدن به این هدف روش زندگی سالم است؛ غذای مناسب به میزان مناسب،ورزش هوازی، تفریحات سالم، مطالعه و همراهی با طبیعت.
کد خبر: ۱۰۸۰۸۵۷

اما یائسگی چیست؟ زمانی به یک نفر یائسه گفته می‌شود که 12 ماه متوالی عادت ماهانه برایش اتفاق نیفتد. اگر خانمی به مدت سه ماه عادت ماهانه نشود، یائسه نیست. مهم‌ترین نکته این است که شاید هنوز قابلیت باروری داشته باشد. موارد زیادی پیش می‌آید که خانمی با این شرایط باردار می‌شود چون پس از چند ماه پریود نشدن با تصور یائسه شدن از روش‌های جلوگیری استفاده نمی‌کند و خطرات فراوان حاملگی در این سن را باید تحمل کند. برای تشخیص یائسگی می‌توان از روش‌های آزمایشگاهی استفاده کرد. بیشتر زنان حدود 51 سالگی دچار یائسگی می‌شوند. این موضوع بیش از هر چیزی با وراثت مرتبط است، اما وزن پایین و مصرف سیگار، از مواردی است که باعث می‌شود، زن زودتر یائسه شود.

هر زنی با یائسگی در معرض خطراتی قرار می‌گیرد، مثل پوکی استخوان، افزایش احتمال بیماری‌های قلبی عروقی، افزایش چروک پوست، درد حین نزدیکی و گر گرفتگی که علت تمام این اتفاقات، کاهش میزان هورمون‌های تخمدانی است. برای جلوگیری از یائسگی نمی‌توان کاری کرد و دادن دارو برای ایجاد عادت ماهانه به صورت مصنوعی هم کمک‌کننده نیست، اما همیشه می‌توان با مصرف برخی داروها و داشتن رژیم غذایی مناسب و ورزش از میزان این عوارض کاست.

پوکی استخوان، بیماری شایع دوران یائسگی است که حدود 55 درصد زنان در این دوران دچار آن می‌شوند. این بیماری بر اثر خروج کلسیم از استخوان و عدم جایگزینی آن اتفاق می‌افتد که به طور طبیعی، پس از 20 سالگی شروع می‌شود، اما تا زمان یائسگی بسیار کند پیشرفت می‌کند و پس از آن، بخصوص در یکی دو سال اول بعد از یائسگی سریع می‌شود و پس از آن با سرعت بیشتری نسبت به قبل از یائسگی پیشرفت می‌کند. یکی از داروهایی که به تمام زنان بخصوص زنان یائسه توصیه می‌شود، داروهای حاوی کلسیم و ویتامین D است که با مصرف این داروها روند پوکی استخوان کندتر می‌شود. همین طور با ورزش منظم به صورت پیاده‌روی سریع روزانه هر بار به مدت 30 دقیقه می‌توان مانع روند پوکی استخوان شد.

پوکی استخوان، بیماری بدون علامتی است که در نهایت به صورت شکستگی استخوان‌های مهره یا ران با یک ضربه کوچک خود را نشان می‌دهد و برخلاف تصور عمومی، دردهای استخوانی و کمر درد و پا درد، اغلب ارتباطی با پوکی استخوان ندارپد. پس برای تشخیص این بیماری نیاز به بررسی استخوان‌ها توسط سنجش تراکم استخوان است که درتمام خانم‌های بالای 65 سال باید انجام شود.

دکتر رضا کریمی

فوق‌تخصص غدد و متابولیسم

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها