احساسات منفی اغلب پیامد تجربه‌های منفی و ناخوشایند در زندگی ما هستند. مثلا در جوانی مورد آزار و اذیت دیگران قرارگرفتیم یا یک شخصی که بسیار بهمان نزدیک بوده‎است را از دست داده‌ایم.
کد خبر: ۱۰۷۹۵۲۲
با 10 راهکار عالی برای مقابله با احساسات منفی آشنا شوید

به گزارش جام‌جم آنلاین به نقل از دیجی رو، احساسات منفی می‌توانند آنچنان ما را در خودشان غرق کنند که حتی نفس کشیدن برایمان دشوار شود. این احساسات می‌توانند شب هنگام مانع خوابیدن ما شوند، در طول روز به ما اضطراب و ترس وارد کنند و به طور خلاصه می‌توانند مانع از حرکت رو به جلوی ما در زندگی شوند.

اما لازم نیست همیشه اینطور باشد، چراکه شما بالاخره می‌توانید کنترل احساسات‌تان را بدست بگیرید. در ادامه با دیجی رو همراه باشید تا باهم نگاهی به این ۱۰ راهکار که برای مقابله با احساسات منفی آورده شده‌اند بیندازیم.

۱.از افراد خشمگین و بدبین اجتناب کنید

اگرچه این حقیقت از نظر علمی اثبات نشده اما گفته می‌شود که ما از ۵ فرد نزدیک زندگی‌مان که بیشتر وقتمان را با آنها میگذرانیم تاثیر می‌گیریم. که این یعنی اگر با افراد سمی بگردید احتمال ایجاد احساسات منفی را در خود افزایش می‌دهید. برای اینکه فرد مثبت‌تری باشید بهتر است که افراد بدبین و خشمگین را از خودتان جداکنید. اگر می‌بینید کسی هیچ فایده‌ و خوبی‌ای برای شما ندارد و همیشه یک چیز منفی در رابطه با همه چیز پیدا می‌کند بهتر است که خودتان را زودتر از او جداکنید.

۲. کمک بخواهید

یکی از علایم بزرگی که نشان دهندهٔ این است که شما دارید برای تحت کنترل قراردادن احساسات‌تان قدم برمی‌دارید این است که درخواست کمک کنید. این همچنین بهترین تصمیمی است که در این زمینه می‌توانید بگیرید. مردم دوست دارند به ما کمک کنند و بعضی اوقات ما بدون کمک دیگران نمی‌توانیم از دست احساسات منفی خلاص شویم. اگر کسی برای شما مهم است و شما می‌دانید که حواسش به شما خواهد بود، پیشش بروید و شرایط‌تان را برایش توضیح دهید. مطمئن باشید که آنها به شما نه نمی‌گویند.

۳. قبل از جواب دادن مکث کنید

وقت‌هایی که ما لبریز از احساسات منفی هستیم، جواب‌های ناخوشایند دادن به دوستان‌مان مسئلهٔ رایجی است. این یک نشانه مبنی بر این است که احساسات منفی ما در حال بدست گرفتن کنترل ما هستند.

برای اطمینان از اینکه این اتفاق نمی‌افتد، باید چند ثانیه قبل از جواب دادن صبر کنید؛ چراکه در این صورت جواب‌تان منطقی‌تر شده و تحت احساسات آنی‌تان قرار نمی‌گیرید.

۴. قدمی بزنید

اگر حس می‌کنید احساسات منفی درحال جوش و خروش درون شما هستند، دیوارهای اطراف شما می‌توانند این وضع را بدتر کنند. برای پایان دادن یا حداقل بهتر کردن این وضعیت پیشنهاد می‌شود که بیرون رفته و نفسی تازه کنید.

این به شما شانسی برای رهایی از انرژی منفی داده و به شما کمک می‌کند که افکار در سرتان را با خودتان حل و فصل کنید و به نتیجه برسید.

۵. حواس خودتان را پرت کنید

اگر احساس منفی‌ای دارید یک راهکار مناسب می‌تواند این باشد که حواس خودتان را با یک چیز دیگر پرت کنید. این چیز می‌تواند یک برنامهٔ تلویزیونی، کتاب یا گشت و گذار در اینترنت باشد.

۶. ورزش کنید

حتی اگر آدم ورزشکاری نیستید بد نیست این گزینه را هرازگاهی برای آزادکردن ذهن‌تان از احساسات منفی و اضطراب درنظر بگیرید. ورزش کردن یک راه عالی برای آزاد کردن استرس بوده و به شما اجازه می‌دهد که خشم و عصبانیت‌تان را سر چیز دیگری خالی کنید.

۷. قبول کنید شکست خوردن غیرقابل اجتناب است

اگر ترس از شکست دلیل اصلی احساسات منفی‌تان است، مهم است که به خودتان یادآوری کنید که شکست اتفاقی است که برای همهٔ ما می‌افتد. حتی موفق‌ترین آدم‌ها هم در زندگی شکست خورده‌اند و خیلی وقت‌ها آنقدر که نمی‌توانید تعداد آن را حساب کنید. اما نکته این است که آنها تحت تاثیر این شکست قرار نمی‌گیرند؛‌چراکه می‌دانند این بخشی از زندگی است.

به علاوه، شما باید از شکست به عنوان شانسی برای رشد و بهبود کسی که هستید استفاده کنید. اشتباهی کرده‌اید؟ آن را جبران کنید و قوی‌تر برگردید. شغل‌تان را از دست داده‌اید؟ مهارت‌هایتان را بهبود ببخشید و یک شغل بهتر پیدا کنید یا اصلا کسب و کار خودتان را راه اندازی کنید.

۸. لحظات شادتان را به یاد بیاورید

به خودتان بگویید: من شادی بیشتری می‌خواهم.

طاق زدن احساسات و خاطرات مثبت با منفی، یک راهکار عالی برای مقابله با احساسات منفی است. وقتی که به یاد خاطره‌ای شاد یا مثلا خنده‌دار می‌افتید ناخوداگاه لبخند می‌زنید و آن خوش بینی و حس خوب باعث می‌شود که بخواهید خاطرات شادتری را برای خودتان ایجاد کنید. پس زودتر دست به کار شوید!

۹. بخندید

بنظر شوخی و خنده تنها راه برای مقابله با لحظات زجرآور می‌اید. خنده واقعا بهترین درمان است؛ پس هرموقع که حس کردید در احساسات منفی و استرس غرق شده‌اید یک برنامهٔ خنده دار ببینید و به خودتان بگویید که زندگی ارزش زندگی کردن را ندارد مگر اینکه بتوانید بخندید. اشتباهات و ناخوشایندی‌ها همیشه اتفاق می‌افتند اما اگر بتوانید به آنها بخندید احساس خیلی بهتری پیدا خواهید کرد.

۱۰. احساسات منفی خود را با احساسات مثبت جایگزین کنید

می‌توان احساسات منفی را با احساسات مثبت جایگزین کرد. می‌توانید این کار را با نوشتن لیستی از چیزهایی که قدردان و شکرگذار آنها هستید آغاز کنید. این لیست می‌تواند شامل غذایی باشد که در یخچال دارید، شغلی که در آن مشغول به کار هستید و حتی داشتن خانواده‌ای که شما را دوست دارند باشد. این لیست باعث می‌شود که شما احساسات منفی‌تان را جایگزین کنید و به شما نشان می‌دهد که اگر کمی بیشتر چشمان‌تان را باز کنید می‌بینید که زندگی به آن بدی هم که فکر می‌کنید نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها