تحقیقات نشان می‌دهد‌، خستگی راننده عامل بروز بیش از یک چهارم تصادفات کشنده و جدی است و دو‌سوم کسانی که هنگام رانندگی به خواب می‌روند، رانندگان حرفه‌ای ماشین‌های سواری معمولی و نه وسایل نقلیه بزرگ هستند.
کد خبر: ۱۰۷۷۷۲۸

آمارها حاکی است، رانندگان جوان کامیون‌ها و رانندگان شیفتی شرکت‌ها بیش از همه در معرض خطرند و حدود 85 درصد رانندگانی که تصادفات مرتبط با خواب داشته‌اند، مرد هستند و حدود یک سوم آنها حداکثر 30 سال دارند.

زمان‌های خطرناک رانندگی

خواب‌آلودگی با کاهش هوشیاری و آگاهی و تمرکز، زمان واکنش و کیفیت تصمیم‌گیری را کاهش می‌دهد. احتمال خطر در سفرهای طولانی مدت در جاده‌های یکنواخت و خسته‌کننده مثل بزرگراه‌ها، بین ساعات دو تا شش بامداد و دو تا چهار بعد از ظهر بخصوص پس از صرف غذا یا نوشیدن مشروبات الکلی، پس از خواب کمتر از حد معمول، بعد استفاده از داروهایی که باعث گیجی و خواب‌آلودگی می‌شود و پس از ساعات کار طولانی بخصوص بعد از شیفت شب به بیشترین میزان خود می‌رسد.

افرادی که شب بیداری یا اختلالاتی در به خواب رفتن شبانه دارند، در ساعات بیداری بیش از حد خسته اند و هنگام رانندگی بیشتر در معرض خطر ناشی از خواب‌آلودگی قرار می‌گیرند.

چه باید کرد ؟

در صورت خستگی و نیاز به خواب، اقدام به رانندگی نکنید و قبل از شروع رانندگی طولانی، خواب شبانه خوب و کافی داشته باشید.

زمان‌هایی که وقت خوابیدن است یعنی نیمه شب و هنگام ظهر، زمانی که هوشیاری طبیعی در حداقل میزان خود قرار دارد، از راندن خودرو اجتناب کنید.

پس از هر دو ساعت رانندگی، حداقل یک استراحت 15 دقیقه‌ای داشته باشید.

بهترین راهکار برای رفع خواب‌آلودگی یک چرت کوتاه 15 دقیقه‌ای و نوشیدن آب و چای است. اگر خواب آلودگی به نحو صحیح رفع نشود، مجدد باز‌می‌گردد.

در صورت نیاز به استراحت‌، کنار بزرگراه توقف نکنید. بهترین مکان امن برای توقف و استراحت، پارکینگ‌های جاده‌ای میان راه است.

بسیاری از داروهای بدون نسخه به دلیل ایجاد خواب‌آلودگی و گیجی می‌تواند رانندگی را با مشکل روبه‌رو کند.

حتی نوشیدن مقدار کمی الکل، خواب‌آلودگی راننده را تشدید می‌کند.

گاهی ‌گوش دادن به یک برنامه رادیویی یا یک گفت‌وگوی پرشور می‌تواند در هوشیار نگه داشتن راننده کمک کند.

اغلب رانندگان بر این باورند که روی هم رفتن یک چشم، علامت مشخص شروع خواب و بی‌اراده شدن در رانندگی است.

گرمای داخل خودرو بخصوص روشن بودن بخاری و بادگرم، باعث زودتر خواب‌آلوده شدن راننده می‌شود. در این مواقع، استشمام هوای خنک یا خاموش کردن بخاری بسیار موثر خواهد بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها