حجت‌الاسلام صدیقی در خطبه‌های نماز جمعه تهران:

سخنان ترامپ ناشی از درماندگی و سبک‌ مغزی اوست

سخنان و مواضع دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور ایالات متحده آمریکا در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مایه شرمساری دولت و ملت آمریکا در عرصه جهانی بود.
کد خبر: ۱۰۷۵۴۶۳
درک ضعیف ترامپ از نظام بین‌الملل

این سخنان که جنبه قلدرمآبانه داشت اصلا در حد و اندازه‌ و قامت رئیس‌جمهور یک کشور نبود. این مواضع چه به لحاظ ادبی و چه به لحاظ محتوایی اشکالات بسیاری داشت.

ادبیات گفتاری او در این سخنرانی مانند بیان آدم بی‌سوادی بود که در خیابان با واژگانی سطحی و مبتذل و با ادبیاتی کوچه بازاری در حال صحبت کردن با مردم است و حتی نشان می‌داد که این فرد اساسا تسلط کاملی به ادبیات انگلیسی ندارد. گرچه او تلاش داشت عامیانه سخن بگوید اما عامیانه سخن گفتن با گفتار جاهلانه داشتن کاملا متفاوت است. به لحاظ محتوا هم این سخنان بر ادبیاتی تهاجمی تکیه داشت و به سخنان کسی ‌می‌مانست که صرفا براساس قدرت اتمی و نظامی قصد تهدید دیگر کشورها را دارد. در سخنان او هیچ اشاره‌ای به ظلم و جنایتی که توسط عربستان و متحدانش با حمایت آمریکا در یمن، ‌میانمار و بحرین می‌شود، نداشت. گفتار دونالد ترامپ آن قدر بد بود که حتی رئیس کارکنان کاخ سفید هم ناامیدانه به این سخنان گوش می‌داد.

گذشته از لحن و ادبیات ترامپ، اتخاذ چنین مواضعی از سوی سیاستمداران آمریکا البته تازگی ندارد و ناشی از روحیه قلدری و تهاجمی آنان است. در واقع باید گفت که خوی جنایتکاری و آدمکشی در میان سیاستمداران آمریکایی نهادینه شده است. آنها کسانی هستند که بعد از جنگ جهانی دوم اقدام به انداختن بمب اتم روی شهر هیروشیما کردند و حتی بعد از تسلیم ژاپن در جنگ، روی ناکازاکی بمب انداختند. جنایات این کشور در مورد مردم ایران نیز آنقدر روشن است که نیازی به مرور ندارد.

بنابراین، این شیوه سخن گفتن و این نحوه رفتار توسط شخصی مثل ترامپ عجیب نیست، چون او از اداره خانه‌های فساد به ریاست جمهوری آمریکا رسیده است. او با ادبیات خاص خود به پشتوانه سابقه طولانی از زورگویی و جنایت که در تاریخ آمریکا و در دوره‌های مختلف ریاست‌جمهوری این کشور به چشم می‌خورد اکنون در حال اتخاذ مواضعی در مقابل جامعه بین‌الملل است و می‌خواهد در مسائل جهانی با خودمحوری و به خیال این‌که آمریکا می‌تواند به تنهایی موضوعات مهم بین‌المللی را راهبری کند، تکروی کند و معادلات بین‌المللی از جمله توافق هسته‌ای را به هم بزند.

این در حالی است که آقای ترامپ باید بداند که نظم جهانی سال‌هاست تغییر کرده و مدت‌ها از زمانی که آمریکا می‌توانست به تنهایی در مسائل جهانی اعمال نظر کند گذشته است و اتخاذ مواضعی شبیه به آنچه ترامپ در ایام اخیر اتخاذ کرده است آمریکا را بیش از گذشته منفور و
منزوی می‌کند.

حسین شیخ‌الاسلام - مشاور وزیر امور خارجه

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها