آنفلوآنزا یک ویروس عفونی بسیار واگیر است که به آسانی از طریق سرفه کردن، عطسه کردن و تماس نزدیک یک شخص به شخص دیگر ‏ سرایت می‌کند. ویروس آنفلوآنزا باعث می‌شود بینی، گلو و در بعضی مواقع شش‌ها عفونی شوند. برخلاف سرماخوردگی، علائمی چون تب، گلو درد و درد عضلانی به طور ناگهانی با آنفلوآنزا بروز می‌کند و به مدت یک هفته طول می‌کشد. در بعضی موارد، بیماری‌های بسیار سخت و پیچیده مثل ذات‌الریه و برونشیت بروز می‌کند که ممکن است به بستری شدن در بیمارستان منجر شود یا حتی ممکن است شدت بیماری فرد را به کام مرگ بکشاند. آنفلوآنزا ممکن است باعث شود شرایط بعضی بیماری‌های موجود بدتر شود.
کد خبر: ۱۰۷۴۳۵۹

هر سال تکرار تزریق واکسن آنفلوآنزا بهترین شیوه پیشگیری از ابتلا به آنفلوآنزا و سایر بیماری‌های مرتبط به آن است. عده‌ای از افراد باید هر سال تزریق واکسن آنفلوآنزا را تکرار کنند، زیرا ویروس آنفلوآنزا مرتب در حال تغییر کردن است. ترکیبات واکسن آنفلوآنزا براساس تغییرات ویروس آنفلوآنزا هر سال تغییر می‌کند، بنابراین واکسن آنفلوآنزا در برابر تغییرات ویروس آن که غالبا در فصل زمستان شیوع پیدا می‌کند، تغییر می‌کند که به این ترتیب شما را در برابر این بیماری مصون می‌کند.

فصل شیوع آنفلوآنزا معمولا از مهر تا اردیبهشت به طول می‌انجامد. بهترین ماه‌ها برای واکسیناسیون آنفلوآنزا مهر و آبان است، اما بعد از این زمان هم می‌توان واکسن زد. تقریبا دو هفته پس از زدن واکسن، بدن شما پادتن‌هایی تولید می‌کند که برای محافظت در برابر آن گونه خاص ویروس آنفلوآنزا مورد ‏نیاز هستند.

همه افراد بویژه افراد بالای 65 سال و کودکان سه تا 12 سال باید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند. همچنین افرادی که بیماری‌هایی نظیر پرفشاری خون، دیابت، مشکلات ریوی و کبدی، نارسایی کلیوی و کم‌خونی دارند و همه کسانی که به نوعی با داروهای تضعیف‌کننده سیستم ایمنی سروکار دارند بهتر است این واکسن را تزریق کنند. این واکسن در کودکان زیر 36 ماه به میزان دو دوز به فاصله حداقل 30 روز، تزریق می‌شود که هر دوز مصرفی برای این کودکان، نصف دوز بزرگسالان است. همچنین برای کودکان 36 ماه تا 12 سال که برای نخستین بار این واکسن را تزریق می‌کنند، طی دو مرحله و با دوز کامل تزریق می‌شود، اما برای افراد بالای 12 سال فقط یک بار تزریق می‌گردد.

بسیاری از افراد جامعه، به مصرف واکسن آنفلوآنزا نیاز ندارند. مصرف این واکسن در اطفال و افرادی است که نقص ایمنی داشته یا افراد مسنی که بیماری‌های زمینه‌ای مانند آسم دارند و همچنین بیماران مبتلا به سرطان نیز می‌توانند برای افزایش ایمنی بدن در برابر سرماخوردگی از این واکسن استفاده کنند.

معمولا عوارض جانبی متداول ظرف یکی دو روز بعد از تزریق واکسن آنفلوآنزا بروز می‌کند. شایع‌ترین عوارض جانبی ناشی از تزریق واکسن عبارتند از درد، تورم محل تزریق و سرگیجه، خستگی، درد عضلانی و تب خفیف. اگر این عوارض جانبی بروز کند معمولا خفیف بوده و ظرف چند روز بدون نیاز به دوا و درمان این عوارض برطرف می‌شوند. اگرهمزمان به طفلی واکسن آنفلوآنزا و کونژوگه پنوموکوک تزریق شود احتمال این که طفل دچار تب بالایی شود زیاد است. بهتر است این دو واکسن به فاصله سه روز تزریق شود که طفل دچار عارضه تب بالا نشود. اگر نسبت به این موضوع حساس هستید با پزشک یا فردی که مسئول تزریق واکسن است مشورت کنید.

این واکسن برای کسانی که قبلا نسبت به آن حساسیت نشان داده‌اند، توصیه نمی‌شود. همچنین همه افرادی که نسبت به تخم‌مرغ آلرژی دارند و آنها که شش هفته بعد از دریافت واکسن آنفلوآنزا دچار سندرم گیلن باره (نوعی بیماری فلج کننده شدید که در آن سیستم ایمنی بدن به سیستم اعصاب حمله می‌کند) شده‌اند نباید واکسن آنفلوآنزا تزریق کنند.

دکتر کاوه سالارمند

داروساز

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها