ورزش کردن، خواه فردی باشد یا گروهی، اثرات عمیقی بر دختران دارد. اثرات مثبت اجتماعی که ورزش روی دختران دارد به اندازه اثرات جسمی آنها اهمیت دارد. شرکت در فعالیت‌های ورزشی در وهله اول باعث می‌شود اعتمادبه‌نفس و عزت‌نفس در دختران افزایش پیدا کند. از دیگر اثرات مهمی که فعالیت‌های ورزشی در دختران ایجاد می‌کند به دست آوردن مهارت‌های اجتماعی و تعامل با سایر افراد جامعه است. افزایش حس مشارکت اجتماعی و کار گروهی، از دیگر مواردی است که می‌توان به آن اشاره کرد.
کد خبر: ۱۰۷۰۲۰۶

معمولا اولین چیزی که درباره فعالیت‌های ورزشی به ذهن می‌رسد مزایای جسمی و حرکتی ورزش است. در دسترس نبودن امکانات ورزشی برای دختران باعث افزایش وزن در برخی از آنها شده است. انجام ورزش در سنین پایین می‌تواند همواره به حفظ سلامت جسمی دختران کمک کند.

پس از ازدواج ورزش را فراموش نکنید

ورزش بانوان تا چند دهه پیش مختص بود به حضور بانوان در باشگاه‌‌های بدن‌سازی و تناسب اندام چرا که انگیزه دختران و انتظارشان از این ورزش‌‌ها تنها کاهش وزن بود، اما حالا بسیاری از دختران انگیزه ورزش را نه صرفا در کاهش وزن که در شادابی زندگی روزانه‌ شان جست‌وجو می‌کنند، اتفاقی که نتایج بسیار خوبی در زندگی آنها داشته است. اقبال به ورزش میان دختران البته تنها محدود به شادابی حاصل از آن یا تناسب اندام نیست و می‌تواند معلول‌‌های جامعه شناختی هم داشته باشد. اما نکته مهم در این میان این است که اغلب دختران ایرانی که به ورزش علاقه وافری دارند با ازدواج یا صاحب فرزند شدن دیگر چندان رغبتی به ورزش ندارند. این نکته وقتی مهم می‌شود که از انگیزه ورزش دختران یاد کنیم، این‌که باید اولویت ورزش میان دختران تنها محدود به تناسب اندام نباشد و تاثیرات شگفت روحی و روانی آن به اولویت آنها تبدیل شود، چرا که ورزش در کنار سلامتی می‌تواند بسیاری از آسیب‌‌های اجتماعی را هم کاهش دهد؛ ‌آسیب‌هایی که اتفاقا زنان در جامعه ایرانی بیشتر در معرض آن هستند.

«معلولیت» مانع ورزش نشود

براساس یافته‌های سازمان ملل، حدود 10درصد از جمعیت هر جامعه‌ای را معلولان تشکیل می‌دهد. اگر جامعه 80میلیونی ایران را در نظر بگیریم، می‌توان تخمین زد که حداقل هشت میلیون نفر در ایران زندگی می‌کنند که معلولیت‌های خفیف تا شدید دارند. شمار قابل توجهی از این جمعیت هشت میلیونی را دختران تشکیل می‌دهند؛ اگرچه دختران معلول با برخی محدودیت‌های جسمی روبه‌رو هستند، اما این‌که این محدودیت‌ها موجب شود که آنها ورزش کردن را فراموش کنند، انتخاب نادرستی است که دختران معلول را از نشاط، هیجان، امید به زندگی و سلامتی، دور نگه‌می‌دارد.

این‌که در کنج خانه بنشینیم و احساس کنیم که چون معلولیت داریم، پس دیگر نمی‌توانیم به ورزش مورد علاقه‌مان بپردازیم، ظلم در حق خودمان و آینده‌ای است که پیش رو داریم. ورزش موجب می‌شود تا هم تبعات معلولیت جسمی کاهش پیدا کند و فرد معلول، در مسیر سلامتی گام بردارد و هم موجب می‌شود که روحیه فرد معلول برای جنگیدن در مسیر زندگی مضاعف شود. قطعا بین دختر معلولی که هر روز به ورزش روی می‌آورد و دختر معلولی که خود را باخته است و به سمت ورزش نمی‌رود، تفاوت محسوسی وجود دارد که همین تفاوت‌های به ظاهر جزئی، تاثیر زیادی در زندگی شخصی، تحصیلی و شغلی دختران معلول خواهد داشت.

توسعه ورزش بانوان مسلمان

سال 1368 سازمان امور اداری و استخدامی کشور درحرکتی مثبت باعث شد مدیریت ورزش بانوان از معاونت فرهنگی آموزشی جدا شده و معاونت ورزش بانوان کشور تشکیل شود. این معاونت، زیر پوشش سازمان تربیت‌بدنی و معاون رئیس‌جمهور در سازمان تربیت‌بدنی قرار گرفت. این تغییر، زمینه‌ساز حضور بانوان در عرصه ورزش شد و با تحولاتی که در عرصه اجتماعی ایران صورت گرفته بود ورزش هم متحول شد. حرکت به سمت ورزش قهرمانی میان بانوان بسیار کند و با چالش‌های زیادی همراه است، اما نسبت به گذشته تغییرات بسیار ملموسی اتفاق افتاده و این روزها شاهد هستیم توجه به ورزش زنان باعث شده آنها در میدان‌های جهانی باحجاب اسلامی وارد شوند و بدرخشند.

حضور زنان مسلمان در عرصه ورزش باعث شده جوامع جهانی هم پوشش آنها را به رسمیت بشناسند و در جهت تسهیل حضور بانوان مسلمان، اقداماتی را برنامه‌ریزی کنند.

کمیته بین‌المللی المپیک برای سال 2020 توسعه ورزش بانوان مسلمان را در نظر گرفته است. این کمیته در تلاش است حضور و مشارکت 50 درصدی بانوان را فراهم کند. آنها از کمیته‌های ملی المپیک کشورها و فدراسیون‌های جهانی خواستند برای حضور بیشتر زنان مسلمان در مسابقات کمک کنند. این خبر نشان می‌دهد حرکت‌هایی که در دهه 60 صورت گرفته و تا امروز ادامه پیداکرده باعث افزایش حضور زنان و جلب‌توجه جوامع جهانی را به دنبال
داشته است.

ورزش زنان در برنامه ششم توسعه

یکی از اهداف مهم در ترویج ورزش زنان، رسیدن به جامعه سالم‌تر است و به همین منظور در برنامه ششم توسعه به این موضوع توجه ویژه‌ای شده است. توجه به بودجه موردنیاز و سرانه امکان ورزشی ازجمله مهم‌ترین مواردی است که می‌تواند تأثیرگذار باشد. در برخی خبرها این بودجه 30 درصد از بودجه کل ورزش کشور اعلام‌شده؛در حالی که زنان نیمی از جمعیت کشور را به خود اختصاص می‌دهند و ازنظر اجتماعی، نقش‌ها و مسئولیت‌های حساسی را به عهده‌ دارند که نیاز است روحیه ورزشکاری و ورزش در آنها تقویت شود. به عقیده برخی مسئولان بودجه ورزش زنان باید برابر با بودجه ورزش مردان باشد و وجود این نگاه و مطالبه می‌تواند در آینده اثرات مثبتی را در پی داشته باشد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها