واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان 11 کشته و 34 مصدوم بر جای گذاشت

اردوی بی‌بازگشت

برخورد اتوبوس دانش‌آموزان نخبه هرمزگانی با پایه پل و واژگونی آن، مرگ تلخ 9 دانش‌آموز، یک مربی و کمک‌راننده اتوبوس را رقم زد. در این حادثه دو دانش‌آموز قطع عضو و یک نفر دیگر دچار ضایعه نخاعی شدند.
کد خبر: ۱۰۶۸۶۰۳

دکتر احمد رضازاده سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز گفت: دو دانش‌آموز مصدوم در بیمارستان داراب قطع عضو شدند. یک دست و یک پا از این دو مصدوم قطع شد و یک نفر دیگر نیز دچار آسیب نخاعی شده است.

حسن نوری، معاون عملیات سازمان اورژانس کشور هم در گفت‌وگو با میزان، درباره آخرین آمار جان‌باختگان و مصدومان گفت: در این حادثه تاکنون 11 نفر کشته و 34 نفر از سرنشینان اتوبوس مصدوم شدند.

سفر بی‌بازگشت

به گزارش جام‌جم، شامگاه پنجشنبه دانش‌آموزان نخبه رودان و میناب در استان هرمزگان همراه مربیان خود برای شرکت در اردوی ملی فرزانگان، سوار ا توبوس ولوو شده و از بندرعباس راهی شیراز شدند.

پس از طی مسافتی دانش‌آموزان دختر مقطع متوسطه بدون اطلاع از حادثه شومی که در انتظارشان بود، به خواب رفتند. برخورد شدید و صدایی مهیب دانش‌آموزان را از خواب بیدار کرد و چند ثانیه بعد با واژگونی اتوبوس در حاشیه جاده تراژدی غم‌انگیزی رقم خورد. رانندگان خودروهای عبوری که شاهد این حادثه بودند در تماس با اورژانس درخواست کمک کردند.

به گفته سخنگوی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، امدادگران اورژانس در کمتر از شش دقیقه در محل حادثه حاضر شدند. با حضور امدادگران هلال‌احمر، عملیات خارج کردن مصدومان از داخل اتوبوس آغاز شد.

امدادگران وقتی وارد اتوبوس شدند با صحنه‌ای دلخراش روبه‌رو شدند؛ اجساد و پیکر‌های غرق در خون دانش‌آموزان نوجوان در میان صندلی‌های اتوبوس قرار داشت. با خارج کردن مسافران اتوبوس، مشخص شد بر اثر شدت حادثه 9 نفر از دانش‌آموزان، مربی آنها و کمک راننده اتوبوس در همان لحظات اولیه جان خود را از دست داده‌اند.

پزشکی قانونی داراب مهرنوش‌ ناصری، مطهره دلاوری، مینا جمشیدی، شیدا امانی، شیوا مبینی، فاطمه صادقی‌نسب، زهرا زرنگار، خانم فرهی به عنوان سرپرست و حمیدرضا محبت کمک راننده را جان‌باختگان صحنه حادثه اعلام کرد. در این سانحه رانندگی 34 نفر دیگر هم مصدوم شدند.

براساس اعلام آموزش و پرورش محدثه ذاکری، زینب شبانی، صدیقه صادقی، معصومه کرمی‌زاده، محدثه شب‌راه‌رجایی، فائزه ذاکری، سیده‌فاطمه وحدانی، لیلا زبردست، زهرا ذاکری، معصومه خادمی‌پور، صدیقه سولقانی، آرزو دیدار، ملیکا سالاری، زینب رحیمی، زینب جعفری، فرنگیس خورستان، نیلوفر قائدی، ریحانه بلالی، معصومه محمودی‌زاده، اسما حسین‌زاده، زهرا ارجمند، رفیعه سلطانی، طاهره تیما، سارا خادمی، مرضیه نجفی، فاطمه عباس‌زاده، نازنین روستایی، ساجده ذاکری‌نژاد، انسیه گلزاری، راضیه علیزاده، فاطمه داوری، فرخنده محمدی‌نسب، زینب کریمی و فاطمه نجفی در این حادثه مصدوم شدند.

سه نفر از مصدومان به‌دلیل شدت جراحات با بالگرد به بیمارستان شیراز و دو نفر دیگر به بیمارستان فسا منتقل شدند.

اردوی تشکیلاتی سازمان دانش‌آموزی

محمد علیگو، قائم‌مقام سازمان دانش‌آموزی با اظهار تاسف از سانحه تصادف اتوبوس دانش‌آموزی گفت: قرار بود اردوی تشکیلاتی سازمان دانش‌آموزی ویژه دانش‌آموزان دختر متوسطه با جمعیت هزار نفری از امروز در شیراز برگزار شود که سهم استان هرمزگان حدود 120 دانش‌آموز بوده است.

وی درخصوص زمان سانحه تصریح کرد: حدود ساعت 4 بامداد یکی از سه اتوبوس حامل دانش‌آموزان هرمزگانی، دچار سانحه شد و در همان ساعات اولیه، مسئولان سازمان دانش‌آموزی و آموزش و پرورش استان در محل حادثه حضور پیدا کردند و جلسه هماهنگی انتقال مصدومان و چگونگی رسیدگی به وضعیت دانش‌آموزان را بررسی کردند.

علیگو افزود: در این سانحه دلخراش هشت دانش‌آموز به همراه مربی و کمک راننده در دم فوت کردند.

علت حادثه

سردار محمدحسین حمیدی، رئیس پلیس راه کشور هم با اشاره به این‌که اتوبوس حادثه دیده دارای سامانه نظارت و پایش تردد ناوگان حمل و نقل عمومی بوده است، به جام‌جم گفت: براساس اطلاعات این سامانه، سرعت اتوبوس در لحظه تصادف 86 کیلومتر بر ساعت و مجاز بوده است. همچنین راننده این حادثه حدود یک ساعت و نیم رانندگی خود را با اتوبوس آغاز کرده بود که به نظر می‌رسد پیش از حادثه استراحت لازم را نداشته است.

وی تصریح کرد: برابر اطلاعات سامانه سپهتن، راننده و خودروی مذکور پیش از این تخلف نداشته‌اند، اما طبق اطلاعات دریافتی، اتوبوس به‌دلیل خستگی و خواب‌آلودگی راننده به پایه پل برخورد کرده و پس از آن به یک طرف واژگون شده است.

رسیدگی سریع به پرونده قضایی تصادف مرگبار

همزمان باوقوع تصادف اتوبوس دانش‌آموزان هرمزگانی در شهرستان داراب، رئیس کل دادگستری استان فارس دستور تشکیل پرونده و رسیدگی سریع و انجام اقدامات قانونی در این خصوص را صادر کرد.

علی القاصی گفت: دو اتوبوس دیگر حامل دانش‌آموزان با هماهنگی مسئولان حوزه‌های قضایی همجوار و با مشایعت پلیس راه به استان هرمزگان بازگشتند.

وی همچنین درباره بازداشت راننده اتوبوس به دستور دادستان شهرستان داراب ادامه داد: دستور انجام تست مرفین و الکل صادر شده است.

القاصی با اشاره به این‌که صدور مجوز حرکت در شب از سوی مسئولان اقدامی اشتباه بوده است، گفت: پس از کارشناسی میزان تقصیر مقصران حادثه به صورت دقیق انجام و اطلاع‌رسانی خواهد شد.

خواب‌آلودگی راننده علت تصادف

سیدمحسن موسوی، رئیس دادگستری داراب نیز به تسنیم گفت: خواب‌آلودگی راننده علت اولیه حادثه واژگونی اتوبوس در داراب اعلام شده، اما هنوز به صورت قطعی نمی‌توان اظهارنظر کرد.

پزشکی قانونی داراب مشغول بررسی برای شناسایی دو جسد باقی مانده است تا هویت آخرین جان‌باختگان نیز مشخص شود.

براساس اعلام استاندار هرمزگان، شنبه در این استان عزای عمومی اعلام شده است. قرار است امروز پیکر جان‌باختگان این حادثه تشییع شود.

مصدومان حادثه چه گفتند؟

مصدومان حادثه واژگونی اتوبوس دانش آموزان، جزئیات این سانحه رانندگی را تشریح کردند.

دختر نوجوان درباره حادثه گفت: پنجشنبه‌شب برای شرکت در اردوی فرزانگان از میناب راهی شیراز شدیم. قرار بود امروز ـ جمعه ـ در اردو شرکت کنیم به همین خاطر شبانه حرکت کردیم. بعد از طی مسافتی بچه‌ها خوابیدند تا بتوانیم در اردو سرحال شرکت کنیم. چند دستگاه اتوبوس بودیم و من سوار خودروی قرمز رنگ شدم. در خواب بودم که با ضربه‌ای محکم و صدای جیغ بچه‌ها از خواب بیدار شدم. وقتی به خودم آمدم، اتوبوس واژگون شده بود و من بیرون پرت شده بودم. سرم شکسته بود و خونریزی شدیدی داشت. چند نفر از دانش آموزان که وضعیت بهتری داشتند، سعی کردند به ما کمک کنند. صحنه وحشتناکی بود.

یکی دیگر از دانش‌آموزان گفت: داخل اتوبوس افتاده بودم و قدرت حرکت نداشتم. یکی از دوستانم در فاصله چند متری من افتاده بود. چندبار صدایش کردم اما جواب نداد. همه جا تاریک بود و پاهایم قدرت بلند شدن نداشت. خواستم خودم را تکان بدهم که بیهوش شدم. وقتی به هوش آمدم در بیمارستان بودم.

یکی دیگر از دانش‌آموزان هم گفت: حدود ساعت 6 عصر ما را به بندرعباس بردند. دانش‌آموزان شهرهای دیگر هم آنجا بودند. بعد از شام، سوار اتوبوس‌ها شدیم. حدود ساعت 2 شب راننده مقابل فروشگاهی نگه داشت تا خرید کنیم. بعد از خرید به مسیر ادامه دادیم. ساعت 3، تصمیم گرفتیم برای این که حواس راننده پرت نشود، بخوابیم. تازه خوابم برده بود که با صدای جیغ بیدار شدم. معلق در هوا بودم و بعد روی زمین افتادم. وقتی به خودمان آمدیم، با چند نفر از دوستانم به جاده رفتیم و از راننده‌های عبوری کمک خواستیم.

خبر تلخ

شامگاه پنجشنبه خانواده 9دانش‌آموز نخبه زمانی که آنها را برای شرکت در مسابقات فرزانگان بدرقه می‌کردند، نمی‌دانستند آنها را برای سفر به خانه ابدی بدرقه می‌کنند.

پس از انتشار خبر واژگونی اتوبوس دانش‌آموزان، خانواده‌های نگران برای بررسی وضعیت فرزندان خود راهی شهرستان داراب شدند. مادران و پدران نگران در جست‌وجوی بیمارستان‌ها برای یافتن نشانی از فرزندان خود بودند تا این‌که ساعت 10 صبح اسامی کشته‌شده‌ها و مصدومان اعلام شد تا امید خانواده 9دانش‌آموز برای یافتن فرزندانشان در بیمارستان‌ها بر باد برود.

مادر یکی از قربانیان حادثه می‌گوید: دخترم نخبه بود و در تعطیلات تابستان هم همیشه درس می‌خواند. دیشب او را تا پای اتوبوس بدرقه کردیم و امروز خبر مرگ او را شنیدیم. امروز ما منتظر خبر موفقیت دخترم بودیم، اما تلخ‌ترین خبر زندگی‌ام را شنیدم. چرا باید دانش‌آموزان را شبانه به اردو می‌بردند. شاید اگر آنها را روز به این اردو می‌بردند حالا فرزندان ما هم زنده بودند.

وی ادامه داد: هنوز از شنیدن خبر مرگ دخترم شوکه‌ام و نتوانستم برای شناسایی جسد او به پزشکی قانونی بروم.

محمد غمخوار

دبیرگروه حوادث

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها