کارشناسان در گفت‌وگو با جام‌جم مطرح کردند

پشت‌پرده بهانه‌جویی جدید آمریکا

تلاش آمریکا برای بر هم زدن برجام این روزها وارد فاز تازه‌ای شده و این کشور با هدف مجبور کردن جمهوری اسلامی ایران به خروج از برجام، در حال فشار آوردن بر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی برای طرح درخواست‌هایی از ایران است که غیرقابل پذیرش باشد.
کد خبر: ۱۰۶۶۹۹۳

در همین راستا‌ نیکی هیلی، نماینده آمریکا در سازمان ملل در روزهای گذشته با سفر به وین با مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار و بعد از آن مباحثی درباره لزوم بازدید آژانس از سایت‌های نظامی ایران مطرح کرد.

وی در نشست خبری که پس از این سفر داشت با ادعای این‌که برجام تفاوتی میان سایت‌های نظامی و غیرنظامی قائل نشده است، گفت: بازرسان هسته‌ای باید به سایت‌های نظامی ایران دسترسی داشته باشند.

اما مقامات کشورمان همواره تاکید کرده‌اند که بازرسی از تاسیسات نظامی، خط قرمز جمهوری اسلامی ایران است و سخنگوی وزارت امور خارجه کشورمان هم در همین زمینه دیروز تاکید کرد: ایران در چارچوب تعهدات پیشین، همکاری‌های خود را با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پیگیری می‌کند و مسئولان قطعا از خطوط قرمز عبور نخواهند کرد.

بهرام قاسمی در مصاحبه با خبرگزاری صداوسیما گفت: ما تسلیم زیاده‌خواهی دولت‌های خاص نخواهیم شد.

وی افزود: آژانس نیز با توجه به استقلالی که دارد و صیانتی که از جایگاه بین‌المللی خود باید داشته باشد، بعید است به خواسته‌های غیرمنطقی و غیرواقع‌بینانه که دیگران ممکن است بر آنان تحمیل کنند، تن دهد.

اجازه ورود به حوزه‌های ممنوعه را نمی‌دهیم

سخنگوی وزارت امور خارجه تأکید کرد: هیچ‌گونه اجازه‌ای به دیگران برای ورود به حوزه‌های منع شده در تفاهمات برجام نمی‌دهیم و بازرسی‌های آژانس قطعا در چارچوب سیاست‌های داخلی خودمان انجام خواهد شد.

قاسمی با تأکید بر دفاع آژانس بین‌المللی انرژی اتمی از استقلال و جایگاه این نهاد بین‌المللی در برابر خواسته‌های غیرمنطقی و غیرواقع بینانه آمریکا گفت: مطمئنیم که آنان نمی‌توانند خواسته هایشان را تحمیل کنند، گرچه هشدارهای لازم را به آژانس داده و توصیه‌های لازم را کرده ایم و در آینده هم این رویه را ادامه خواهیم داد.

قاسمی عنوان کرد: چارچوب‌های کار با آژانس تغییرناپذیر است و بهترین همکاری‌ها را با این نهاد داشته‌ایم و آژانس نیز در بیانیه‌های متعدد مؤکدا اعلام کرده ایران پایبندی کاملی به برجام داشته و بهترین همکاری‌ها را با این نهاده کرده است.

وی تصریح کرد: با توجه به مجموعه شرایط حاکم بر منطقه و جهان، آمریکا علاقه‌مند است با اتخاذ روش‌های قدیمی و بی‌حاصل، ایران را به سمت و سویی هدایت و ادعا کند که کشورمان با آژانس همکاری نداشته و برجام را نقض کرده، اما خوشبختانه با درایت و هوشمندی نظام، این بهانه و ابزار از دست آنان گرفته شده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تأکید کرد: به همین دلیل می‌بینیم وقتی با روش‌های قبلی نتوانستند به اهدافشان برسند از روش‌های دیگری استفاده می‌کنند.

احتمال برگزاری نشست ایران و 1+5 در نیویورک

رئیس سازمان انرژی اتمی کشورمان هم دیروز با اشاره به اقدامات اخیر آمریکا گفت: وزیر امور خارجه احتمالا درباره برگزاری نشست وزیران خارجه ایران و 1 + 5 در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل اقدام خواهد کرد.

علی‌اکبر صالحی در نخستین همایش ملی فناوری‌های کوانتومی در جمع خبرنگاران گفت: اساس صحبت بنده مربوط به نامه‌ای است که اخیرا وزیر امور خارجه به مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی و مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا نگاشته است که نشان از پیگیری وزارت امور خارجه در مقابله با اقدامات ایذایی آمریکایی‌هاست.

رئیس سازمان انرژی اتمی تاکید کرد: ما اطمینان داریم عزیزان در وزارت امور خارجه در زمینه پیگیری اجرای برجام و جلوگیری از هرگونه اعمال فشار و اقدام برای مانع‌تراشی از اجرای موفق برجام تلاش خود را خواهند کرد.

تائید صلح‌آمیز بودن برنامه‌های ایران از سوی آژانس

دکتر محمدجعفر جوادی‌ارجمند، استاد دانشگاه تهران با بیان این‌که درخواست آمریکا برای بازدید از مراکز نظامی بهانه جویی جدید این کشور است، گفت: همان‌طور که مقامات کشورمان هم اعلام کرده‌اند، اجازه بازدید از توان دفاعی و موشکی خود را به هیچ احدی نمی‌دهیم. جوادی‌ارجمند در گفت‌وگو با جام‌جم با بیان این‌که درخواست آمریکا مبنی بر بازرسی آژانس از مراکز نظامی نادرست است، اظهار کرد: ایران هیچ زمانی چنین اجازه‌ای به هیچ کسی نمی‌دهد. بازدید از مراکز نظامی جزو خطوط قرمز ایران است. وی تصریح کرد: آمریکا از طرح چنین موضوعاتی به‌دنبال اهداف دیگر است و البته آن زمان هم پیش‌بینی‌ها این بود که بعد از توافق، درخواست‌های این کشور گسترش یافته و تقاضاهای دیگری در زمینه‌های حقوق بشری یا مواردی که همواره مورد اختلاف دو کشور بوده مطرح کند. این استاد دانشگاه با اشاره به این‌که آژانس چند بار از تاسیسات هسته‌ای بازدید کرده و گزارش‌های خود را مبنی‌بر صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای ایران اعلام کرده است، افزود: جمهوری اسلامی ایران براساس میزان توانایی خود با توجه به وضعیت منطقه‌ای باید به توسعه توان دفاعی‌اش بپردازد.

آمریکا به‌دنبال ارائه تصویر غیرمنطقی از ایران

دکتر نوذرشفیعی، استاد دانشگاه تهران درخواست آمریکا را برای بازدید از تاسیسات نظامی ایران، بهانه جویی این کشور عنوان و اظهار کرد: به نظر می‌رسد این درخواست بیش از آن‌که واقعیت داشته باشد، بهانه جویی‌های آمریکا از طریق مفاد برجام است. این کشور به دنبال نادیده گرفتن برجام است، البته تلاش می‌کند این اقدام را از راهی به ظاهر مشروع انجام دهد.

شفیعی در گفت‌وگو با جام‌جم، بیان کرد: هیچ جایی در برجام اجازه بازدید از مراکز نظامی داده نشده و این موضوع به صورت صریح و روشن آمده است، تاسیسات نظامی جزو مصالح عالیه کشورهاست. وی ادامه داد: در صورتی که چنین موضوعی در برجام ذکر شده بود، قطعا آژانس تعارفی نداشت و براساس برجام اعمال قانون می‌کرد و در صورت عدم اجابت ایران، آژانس به تائید فعالیت‌های هسته‌ای ایران اقدام نمی‌کرد.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: آمریکا به دنبال ارائه تصویر غیرمنطقی و غیر واقع‌بینانه از برجام است. این کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: جمهوری اسلامی ایران باید همان راهی را که تا کنون در این مسیر پیموده است، ادامه دهد و از تفسیرهای نادرست از برجام جلوگیری کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها