گزارش جام‌جم از بازار گوشت قرمز در آستانه عید قربان

هفته داغ بازار گوشت

هر سال با نزدیک شدن مراسم عید سعید قربان جنب‌وجوش خاصی در میان تولیدکنندگان و عرضه‌کنندگان دام زنده برای استفاده از این بازار سالانه ایجاد می‌شود که این روند تاکنون در افزایش قیمت گوشت نیز تأثیرگذار بوده است.
کد خبر: ۱۰۶۶۵۵۴

از این‌رو مسئولان و نهادهای مربوط برای جلوگیری از ایجاد هرگونه تنش در بازار با استفاده از سیاست‌های مقطعی و همچنین کوتاه‌مدت بازار را مدیریت می‌کردند، اما معمولا عواملی باعث ناکارآمد شدن سیاست‌های مقطعی می‌شد که ارمغان آن نوسان ناگهانی قیمت دام زنده و گوشت قرمز بود.

این درحالی است که از ابتدای امسال، گرانی گوشت قرمز رکورد زده است. به همین دلیل نگرانی‌ها نسبت به بازار دام زنده در سال جاری بیش از سال‌های گذشته است. امسال قیمت گوشت قرمز به بالای 50 هزار تومان هم رسید که دولت تلاش کرد با واردات انبوه گوشت وارداتی، بازار را کنترل کند. به نظر می‌رسد اگر برای هفته جاری که به مناسبت عید قربان، کشتار دام شدت می‌گیرد و تقاضا بالا می‌رود، تدابیر دقیقی صورت نگیرد، تب بازار گوشت قرمز، بالاتر هم برود؛ البته مسئولان دولتی و صنفی در این باره به مردم اطمینان خاطر می‌دهند که بازار را کنترل خواهند کرد.

محمدرضا ملاصالحی، مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره تدابیر صورت گرفته از سوی وزارت جهاد کشاورزی به جام‌جم گفت: طبق روال هرسال برای این روز خاص که یکباره تقاضا برای دام زنده افزایش می‌یابد برنامه‌ریزی‌های دقیقی صورت گرفته و در عین حال با همکاری شرکت پشتیبانی امور دام، عرضه گوشت نیم‌گرم وارداتی نیز افزایش یافته است.

ملاصالحی افزود: در این ایام تمامی میادین میوه و تره‌بار و فروشگاه‌های زنجیره‌ای، در کنار مناطق تعیین شده شهرداری برای عرضه دام زنده و گوشت موظف به ارائه دام و گوشت با قیمت‌های مصوب هستند و امیدوارم ثبات قیمت امسال بر بازار حاکم باشد.

این مقام مسئول درباره هماهنگی با عشایر نیز گفت: از آنجا که بخش قابل توجهی از دام سبک مورد نیاز کشور از طریق سیستم‌های سنتی تولید می‌شود با عشایر و همچنین واحدهای پرواربندی هماهنگی دقیقی صورت گرفته که هیچ کمبودی در عرضه دام زنده نداشته باشیم. مدیرکل مرکز اصلاح نژاد دام و بهبود تولیدات دامی وزارت جهاد کشاورزی درباره قیمت گوسفند نیز تاکید کرد: در این زمینه میانگین قیمت کشوری را در اختیار داریم که رقمی بین 16 هزار تا 16 هزار و 500 تومان است اما این قیمت‌ها براساس مناطق مختلف و میزان عرضه دام قطعا متفاوت خواهد بود.

ملاصالحی اعلام کرد: با توجه به اولویت بندی وزارت جهاد کشاورزی قرار است در آینده تقریبا 55 درصد نیاز بازار از طریق دام سبک و 45 درصد از طریق دام سنگین و نیمه سنگین تأمین شود به این دلیل که اصولا دام سنگین برای تأمین شیر به‌کار گرفته خواهد شد.

علی‌اصغر ملکی، رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی هم با اشاره به نزدیک شدن مراسم عید قربان به جام‌جم توضیح داد: تدابیر لازم برای مدیریت بازار تقاضا در این روز خاص اندیشیده ‌شده و برای افزایش قیمت یا کاهش عرضه، نگرانی نداریم.

وی ادامه داد: میزان افزایش عرضه گوشت وارداتی در کنار تأمین داخلی گوشت، حکایت از آرامش بازار دارد و نگران افزایش ناگهانی قیمت گوشت در ماه‌های آینده نیستیم که اصلی‌ترین نشانه آن هم آرامش قیمتی طی هفته‌های اخیر در بازار مصرف است و این روند حکایت از مدیریت بازار توسط مسئولان دارد.

این مقام صنفی براین باور است که تنش کاهش عرضه دام زنده به کشتارگاه‌ها به دلیل مراسم عید قربان با جایگزینی افزایش واردات گوشت گرم از کشورهای گرجستان و ارمنستان تعادل مناسبی در بازار ایجاد کرده است که ادامه روند افزایشی واردات گوشت می‌تواند به نزولی شدن قیمت گوشت برای مصرف‌کنندگان نیز بیانجامد.

وی با اشاره به جلسه اخیر ستاد تنظیم بازار به جام‌جم گفت: با توجه به این‌که اغلب لاشه‌ها و دام‌های زنده به سمت پایتخت هدایت می‌شوند برای جلوگیری از کمبود گوشت و گوسفند زنده در شهرستان‌های همجوار تدابیری اندیشیده شده است که بتوانیم دام مورد نیاز آنها را نیز در کمترین زمان ممکن تأمین کنیم و مانع تنش بازار شویم.

رئیس اتحادیه فروشندگان گوشت گوسفندی با اشاره به تأمین حدود 45 درصد گوشت مورد نیاز بازار از طریق دام سبک یعنی بز و گوسفند تاکید کرد: هر کیلوشقه بدون دنبه گوشت داخلی نیز به قیمت 43 تا 44 هزار تومان عرضه می‌شود.

وی با اشاره به آماده سازی 22 منطقه برای فروش دام زنده در عید قربان گفت: قیمت دام زنده 17 هزار و 500 تومان است و پیش بینی می‌شود تا عید قربان قیمت‌ها نوسان زیادی نداشته باشد، این در حالی است که براساس تصمیم‌گیری‌ها، فروش و ذبح دام در مناطقی غیر از این مناطق مشخص شده ممنوع است و با افراد خاطی برخورد می‌شود.

تعدیل قیمت‌ها

در همین حال علی خندان، رئیس اتحادیه گوشت گاوی درباره سیاست کاهش تعرفه واردات گوشت گوساله از 26 به 5 درصد به جام‌جم گفت: با توجه به این‌که تقریبا 50 درصد از نیاز بازار توسط دام سنگین و نیمه سنگین تامین می‌شود، چنین سیاستی می‌تواند به تعدیل قیمت در بازار کمک شایانی داشته باشد. خندان افزود: هم‌اکنون قیمت دام زنده در کشور بین 14 تا 15 هزار تومان است که همین روند می‌تواند قیمت تمام شده گوشت را افزایش دهد، از این‌رو واردات لاشه با قیمت مناسب نه‌تنها به زیان تولید داخل نیست بلکه می‌تواند عاملی برای کنترل قیمت‌های بازار آزاد باشد. رئیس اتحادیه گوشت گاوی با اشاره به مخاطبان خرید گوشت گوساله و گاو به جام‌جم گفت: مطبخ‌ها، پادگان‌ها، ارگان‌ها و بسیاری از نهادهایی که برای پرسنل خود غذا تهیه می‌کنند، مخاطبان اصلی گوشت دام سنگین و نیمه‌سنگین هستند که بخش قابل توجهی از تقاضای بازار است.

عماد عزتی

اقتصاد

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها